Bernadette, het visioen over het goede, deel 2

Christina, bewustzijn schept vrede, deel 3

Christina, Uiteindelijk komt alles goed, deel 4

auteur: Christina von Dreien

Uitgeverij: Akasha

De vier boeken uit de Christina-boekenreeks zijn al tussen de zeven en de drie keer herdrukt. Vooral voor het laatste boekje is dat een prestatie, want het verscheen in 2021!

De mensen hebben dus duidelijk behoefte aan een opbeurende boodschap. Deel 1 en 2 vertellen het begin van het Christina’s verhaal vanuit het perspectief van de moeder. Deel 3 en “Uiteindelijk..” schrijft het meisje zelf.

De moeder vertrekt in deel 1 vanuit het standpunt dat het flink misgaat in de wereld. Ze heeft dus de werken van Steven Pinker, Hans Rosling, Rutger Bregman e.a. niet gelezen. Die schrijvers tonen namelijk helder aan dat het nooit zo goed ging met de aarde.

Als je stelt dat het altijd beter kan met de mensheid, dan – schrijft de moeder – moet je naar mijn dochter luisteren. Het was haar namelijk al snel duidelijk dat ze een erg speciaal kind gebaard had: iemand met een zeer hoge trillingsfrequentie, multidimensionale waarneming en paranormale gaven. De moeder stortte zich onverwijld in de kwantumfysica, neuropsychologie en bewustzijnsonderzoek om haar kind beter te begrijpen. Christina is 14 jaar als beiden zich over de thesen van Stephen Hawking buigen en ze is amper 18 jaar als ze “Bewustzijn schept Vrede” schrijft, waarin liefde, waarheid en vrijheid centraal staan. De wijsheid die de teenager tentoonspreidt, wordt als volgt verklaard: “Ze is op aarde geïncarneerd om licht en vrede te verspreiden. Het licht is overal op de wereld. Er is alleen iemand nodig die op de aan-knop drukt.”  Daaruit volgt dat ze gemachtigd is om aan de lezers allerlei goede raad te geven: “luister naar de waarheid die het hart spreekt en leef die waarheid”. Iets praktischer is: wees tevreden met wat je hebt. Iets minder praktisch: “Onvoorwaardelijk liefhebben betekent… dat je … liefde zelfs laat stromen naar plekken waar nog geen liefde is… want waar geen liefde is, is liefde het hardst nodig” (deel 3, p. 26). Kinderen zouden met plezier naar school moeten gaan, de oude structuren hebben afgedaan. Ze stelt voor om de  lessen aan te passen aan elk kind afzonderlijk (p. 141) zodat een “hartgedragen school” in de plaats komt van de opleiding tot robotten die een school nu is.

In de vier delen is er sprake van het “fijnstoffelijke”, wat ze een betere naam vindt voor dode mensen, met wie Christina gemakkelijk in contact treedt vanwege haar verhoogd trillingsniveau. Het lichaam is eenvoudigweg de behuizing van de ziel en “doordat elke ziel oorspronkelijk voortkomt uit de bron, God, draagt hij in diepste wezen onvoorwaardelijke liefde in zich”. “Wij zijn spirituele wezens die in een lichaam zijn geïncarneerd”. Vrede is belangrijk voor Christina en niet de politici zijn verantwoordelijk, nee, wij als volk zijn dat, denk maar aan de woorden: “Stel je voor dat het oorlog is, maar dat niemand erheen gaat”. Zo eenvoudig kan het zijn, ware het niet dat: “de mensen hebben een vrije wil. Het hangt enkel af van de keuzes die ze maken”.

De vier boeken zijn duidelijk geïnspireerd door de christelijke boodschap van liefde en licht en een terugkeer naar een soort aards paradijs, dat we kunnen bereiken als we allemáál haar raadgevingen volgen.  Er is sprake van “hogerdimensionale lichtwezens” die de mensheid geschapen hebben, in het oog houden en soms leiden. De piramides zijn niet gebouwd zonder hun hulp. “Veel buitenaardsen vliegen voortdurend met hun ruimteschepen rond de Aarde” (p 54, deel 4).  Toeval bestaat niet, ook de corona-epidemie heeft een doel: “het zal beter worden dan voorheen” (p 14, deel 4).

Het viel me als sceptische lezer moeilijk om oog te houden voor de toch wel mooie boodschap van de 20-jarige, verstopt als die tussen een massa onwetenschappelijke beweringen, die zelfs het gezond verstand geweld aandoen. Toch kan je op Google talloze enthousiaste reacties vinden van – meestal vrouwen – die helemaal méé zijn. Sommigen hebben het over inzichten die hun leven veranderden.

Ik kan deze boeken enkel aanraden aan degenen die hun bewustzijn willen verruimen, aan collectieve frequentieverhoging willen doen, willen leren leven met hun karma, hun spirituele netwerken willen uitbouwen, hun telepathische en telekinetische vermogens op peil willen brengen, alsook nagaan of zij aanleg hebben om met het hiernamaals in contact te treden, en – als het effe kan – met dieren en planten te communiceren. Let wel, het is niet omdat Christina dit kan, dat jij, lezer, het ook kunt, maar deze 4 boeken kunnen een leidraad zijn op je pad naar verlichting.

Gerda Sterk

lid van VJV (Vlaamse Journalisten Vereniging) en van SKEPP (Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudo-wetenschap en het Paranormale)