Hans De Gusseme van Brouwerij Haeseveld. ©Brouwerij Haeseveld

 

Premier Alexander De Croo knipte acht maanden geleden nog het lintje door bij de opening van het nieuwe biercomplex van de Gentse microbrouwer Haeseveld.

Nu rijdt oprichter Hans De Gusseme met bakken in de autokoffer rond in de streek om zijn nieuwe biermerk aan de man te brengen.

 

De familie van De Gusseme baatte Haeseveld al jaren uit. Maar bijna vijf jaar geleden besloot hij de horecazaak in de Gentse rand, op de grens met de Destelbergen, nieuw leven in te blazen.

Samen met Jean-Paul Macharis, de voorzitter van de kartonproducent VPK,  Alain De Laet van de Delirium Tremens-brouwer Huyghe en de voormalige Alpro-CEO Bernard Deryckere investeerde hij liefst 6,5 miljoen euro in de revamp van Haeseveld. Het vroegere café, gelegen op een oude bloemisterij, werd omgebouwd tot een heuse microbrouwer met een eigen biermerk, een aanpalende feestzaal en een groot terras.

Toen Haeseveld midden juli opende, kon het uitpakken met vier bieren. 'Die bleken enorm aan te slaan en we wonnen snel aan naamsbekendheid in de streek', zegt De Gusseme. 'Maar drie maanden na de start moesten we sluiten. Iedereen die in het horecagedeelte van Haeseveld werkt, is nu technisch werkloos. De brouwerij zelf is wel nog actief.'

Meteen daaarop stuurde De Gusseme zijn strategie bij. 'We waren aanvankelijk nog niet van plan om meteen de buitenwereld op te zoeken. Maar door corona zijn we dat versneld beginnen uitrollen. Daarbij zetten we in op twee van onze bieren, de 'strong blond'-tripel van 7,9 procent en onze 'ultra strong blond' van 10,5 procent.'

Marketing

Tegelijk zette Haeseveld in op marketing - het logo verwijst naar een tooglegende waarin een klant ooit een haas met een hertengewei in de tuin zag springen. 'We ontwikkelden ook geschenkverpakkingen. Een doe-het-zelfzaak in de buurt kocht er prompt zo'n 200 uit te delen aan goede klanten.'

 

Tegelijk gaat De Gusseme de baan op om zijn bier aan de man te brengen in grote en kleine supermarkten in de streek. 'Onze beste klant is de Spar hier in de buurt. Daar is de verkoop zo succesvol dat zelfs Spars moedergroep Colruyt interesse toonde. Maar logistiek zijn we nog niet klaar om op zo'n grote schaal te spelen.'

De inspanningen hielpen om de cashflow op peil te houden, zegt De Gusseme. 'Maar we hopen uiteraard dat we op 1 mei weer open kunnen. Ik zal niet zeggen dat we blaken van vertrouwen, maar we hebben er toch goede hoop in dat dat zal lukken. We merken alvast een heel grote vraag bij klanten, we hebben ons personeel al opgeroepen om zich tegen dan klaar te houden. En zelfs onze leverancier van terrasmateriaal heeft intussen onze bestellingen binnengekregen.'

 

Didier De Wever