Ruime belangstelling zondagvoormiddag voor de maandelijkse Speakers Corner in het Belfort Stadscafé & restaurant.

Het thema was er dan ook een waar de meeste inwoners van Gent dagelijks mee geconfronteerd worden: 'de strijd om de plaats in het verkeer'.

Gent is een netwerk waar verschillende transportmiddelen door en over elkaar lopen. De laatste jaren is het aantal fietsers enorm toegenomen, nieuwe voertuigen zoals elektrische steps en speed pedelec zoeken hun plaats en dit gecombineerd met een dicht openbaar vervoernetwerk van trams en bussen en horden toeristen en andere voetgangers alom.

Vaak wordt in de richting gekeken van de fietsers. Een tendens is dat er meer ongevallen gebeuren tussen fietsers onderling, weet Dr. Kurt Hendrick, spoed & MUG-arts AZ Jan Palfijn. Concrete cijfers zijn er niet aangezien niet alle ongevallen worden geregistreerd.

Christian Van Hoorebeke, gewezen Politierechter stelt dan weer dat fietsers zichzelf te vaak afschilderen als 'zwakke' weggebruikers, wat een totaal verkeerd begrip is en dat zij vaak zelf verantwoordelijk zijn voor de ongevallen. Ze zouden onvoldoende op de hoogte zijn van de wetgeving. Iedereen moet zijn plaats kennen in het verkeer en kijken naar de wegcode. Een totaal nieuwe wegcode is niet nodig maar wel aanpassingen aan de veranderingen in het mobiliteitslandschap. Probleem is dat wetgeving en aanleg van de infrastructuur steeds 'te laat komen'. Nieuwe fietspaden die nu worden aangelegd, zijn meestal ontworpen aan de hand van gegevens van enkele jaren geleden en dus achterhaald.

Johan Rommelaere, Verkeersdienst Politie Gent, stelde als projectcoördinator het fietsproject van de Politiezone Gent voor. Vroeger werd enkel repressief opgetreden maar de steeds belangrijkere rol van de fietsers in het verkeer vraagt om een andere aanpak. Sensibilisatie en handhaving moeten leiden tot een gedragswijziging. Ook wordt alcoholgebruik en rijden op de fiets te vaak aanvaard en wordt het risico op ongevallen veel te laag ingeschat. Alcohol is en blijft naast snelheid en verstrooidheid 1 van de 3 grootste killers in het verkeer.

Wies Callens, beleidsmedewerker en woordvoerder Fietsersbond vraagt om niet enkel te viseren op de fietsers. Iedereen moet wennen aan de wijzigingen en er wordt te weinig onderzoek gedaan naar de oorzaken van ongevallen. Het is alom bekend dat de wegen verzadigd zijn en dat de infrastructuur niet is afgesteld hierop. Hij pleit ervoor om aanpassingen aan de infrastructuur te doen met de nodige toekomstvisie.

Een aantal voorstellen die werden gedaan:

  • bewuste keuze maken voor een bepaald type vervoer in een bepaalde straat (zoals nu het geval is met de fietsstraat aan de ene zijde van de Coupure en het openbaar vervoer aan de overzijde).

  • het mobiliteitsplan in het centrum werkt, maar zou beter (gedeeltelijk) doorgetrokken worden naar de deelgemeentes.

  • Verkeerscoaches voor sensibilisatie

  • Fietsetiquette-cursus (voor studenten)

Gastsprekers:

* Johan Rommelaere, Verkeersdienst Politie Gent. Projectcoördinator van het fietsproject van de Politiezone Gent.
* Christian Van Hoorebeke, gewezen Politierechter (zijn recent pleidooi om “oortjes of koptelefoon” bij fietsers te verbieden).
* Dr. Kurt Hendrick, spoed & MUG-arts AZ Jan Palfijn.
* Dirk Lauwers, Prof aan UGent & UAntwerpen en al 40 jaar actief als mobiliteitsexpert.
* Wies Callens, beleidsmedewerker en woordvoerder Fietsersbond.

Moderator:

*Guy Reynebeau

 

 Hoofdfoto /Videoreportage Jacqueline Dumortier

 

 Tekst/fotoreportage Balder Deschildre

Voor Cultuur in Beeld - Didier De Wever