- Gegevens
- Geschreven door: Johan Engels
- Categorie: Meetjesland
- Hits: 2184
We blijven in herhaling vallen: de muzikaal-culturele sector moet het door corona met weinig stellen. De tol is hoog, voor alle betrokken partijen. Maar toch blijven veel artiesten niet bij de pakken zitten en proberen culturele centra alternatieven te bedenken. Zo ook CC De Herbakker (Eeklo): vorige week werd een gloednieuw You Tube kanaal genaamd 'Herbakker TV' gelanceerd.
CC De Herbakker uit Eeklo mag op zijn minst als één van de meest actieve/innovatieve van het Meetjesland worden bestempeld. Sedert de opening op 7 oktober 1993 (jawel 27 jaar geleden ondertussen), stond het CC garant voor een bijzonder breed aanbod van muziek, toneel, comedy en alles daarrond. Menig nationaal, maar evengoed internationaal artiest vond zijn/haar weg naar het inmiddels befaamde podium in Eeklo. Anekdotes bij de vleet. Zo kozen ondermeer Sarah/Sam Bettens en K's Choice voor het CC als ideale plaats voor de try-out voor hun concerttour een aantal jaar terug. Ze kwamen er zelfs speciaal voor terug uit Amerika. Over een primeur gesproken.
Naast het eigen aanbod, zet de ploeg zich in voor het lokale gebeuren via allerhande samenwerkingen. De klap op de vuurpijl is zonder twijfel het Herbakkersfestival dat sinds 2007 jaarlijks wordt georganiseerd met een programma om 'U' tegen te zeggen. Het is aan weinig lokale festivals gegeven om met namen als Fischer Z en 10CC op hun affiche uit te kunnen pakken. Doch, dat is een ander verhaal. Dat zetten we later wel eens in de kijker.
CC De Herbakker speelde al geruime tijd met het idee om aan hun werking een extra dimensie te koppelen door concerten en andere evenementen live te gaan streamen op een exclusief kanaal voor het lokale ziekenhuis. Als een soort van community-service, zeg maar, voor patiënten die omwille van hun hospitalisatie niet in het CC geraken. Of al was het maar gewoon om de moeilijke tijd te helpen overbruggen. Een machtig idee als je onze mening vraagt...
Er werd materiaal aangekocht, het project zou worden gelanceerd in het voorjaar, maar vlak voor de realisatie kreeg de hele wereld af te rekenen met covid-19. Het hoeft niet te worden gezegd, maar we doen het toch: de voorziene agenda werd gewist. Want we zijn nu eenmaal 2020... Het jaar dat de cultuurwereld werd stilgezet... Het heeft geen zin om te mijmeren naar wat was en had kunnen zijn.
Daar sta je dan met je investering... tot wanneer de maatregelen versoepelen en de ploeg van het CC het lumineuze idee krijgt om lokale bands (die het ook hard te verduren hebben) een platform te geven en een alternatief programma uit de grond te stampen. Augustus bleek een ideale maand te zijn om een (helaas) leeg CC om te toveren naar een podium voor regionale bands, optredens en show-cases zowel op video als op audio vast te leggen (uiteraard volledig corona-proof) en via een gratis toegankelijk You Tube kanaal te lanceren.
Sinds maandag 28 september 2020 is dit een feit. En de belofte van het CC is dat er iedere komende maandag tot eind dit jaar een reeks nieuwe clips worden vrijgegeven. Uiteindelijk zullen een 10-tal concerten integraal te bekijken zijn en komen er daarnaast een reeks clips waarbij bekende locals hun favoriete band, boek, toneelstuk, enz. van meer tekst en uitleg voorzien.
Een heus TV-kanaal dus dat iedere muziek- en cultuurliefhebber zal bekoren.
Op het aanbod staan in deze eerste fase vooral lokale bands geprogrammeerd, maar het is de bedoeling om dit uit te breiden naar regio-overstijgende acts. Momenteel vind je ondermeer: Charcoalcity, Woesten, The Sloofs, Goes & Goes, HDR en MPeG-band. Een greep uit het Meetjeslandse talent met andere woorden, die in deze over een meerwaarde aan promo-materiaal beschikken om hun eigen agenda (opnieuw) wat aan te zwengelen met zeer degelijk video- en audiomateriaal. Een mooie win-win situatie die wat ons betreft een voorbeeld mag zijn. De culturele sector kan dergelijke waardevolle en inspirerende initiatieven goed gebruiken!
We zagen de eerste clips en geven alvast mee dat die van hoogstaande kwaliteit zijn. Zeker de moeite waard om eens een avondje Facebook-surfen over te slaan en wat regionaal talent op te snuiven!
Via deze link vind je het (voorlopig) volledige aanbod en voor meer uitleg, laten we graag het woord aan Isaura Calsyn, Schepenen van Cultuur uit Eeklo.
J.E ©2020
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Meetjesland
- Hits: 1494
Op donderdag 10 september jongstleden vond op het Canadees-Pools kerkhof in Adegem een kleine plechtigheid plaats.
De Vereniging der Oudgedienden van de Zeemacht Gent en Omgeving brachten een bloemenhulde aan zowel het Cross of Sacrifice als aan de 2 door hen geadopteerde graven van onbekende gesneuvelde matrozen van de Royal Navy.

Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Johan Engels
- Categorie: Meetjesland
- Hits: 2133
foto © Michel Goessens
Behoudens een handjevol mini-concerten die nog net binnen de tijdelijke versoepeling van de corona-maatregelen mochten doorgaan, is multi-entertainer Koen Dewulf net als alle andere artiesten de laatste maanden nog niet veel naar buiten gekomen. Het offensief 'vanuit zijn kot' kan evenwel tellen: focus op muziek, op twee maanden tijd evenveel singles lanceren en meteen een aantal hitlijsten binnen duikelen met als kers op de taart de hoogste plaats in een hitlijst.
We hadden een leuke babbel met Koen.
Het duet met Augustijn heeft inderdaad iets in gang gezet. Ik wou in navolging daarvan 'ooit wel eens een eigen plaatje' op de markt brengen. Door corona ging het allemaal ineens heel snel, want er was tijd. We hadden het plan opgevat om ergens in mei de eerste single Kom Erbij te lanceren als een soort van opluchting. Want ja, net zoals iedereen had ik verwacht dat het na een maand of twee wel voorbij zou zijn. Niet dus… Positief zoals we steeds proberen te zijn, hebben we de single dan maar als een soort van hoopgevende boodschap de wereld ingestuurd. Enerzijds omdat ik niet wou stilvallen (dat zou nogal een straf zijn voor mij) en anderzijds voor het publiek. Een wijs Vlaams artiest die onlangs 80 werd zegt dat ook: hoop doet leven.
Het leek mij dan ook zeer logisch om met hem in zee te gaan voor mijn idee.
Koen Dewulf baande zich de afgelopen ruim 15 jaar op eigen kracht onder andere een weg naar het stand-up comedy-circuit, opende deuren bij Ment TV als gast voor een muzikale bijdrage in de actualiteit, is een gepubliceerd cartoonist (waar ook een bescheiden kledinglijn aan gekoppeld zit met Mooievaar), werd reeds verschillende keren uitgenodigd bij tv één in discussieprogramma’s (want naast het artistieke heb je ook nog wel het één en ander te vertellen) en je hebt sinds kort een eigen radioprogramma op BNL...
Dat is toch best imposant... Heb je nog tijd om te ademen?
Neen, in alle ernst, ik sta daar niet zo bij stil. Ik volg gewoon mijn intuïtie als dingen mijn pad kruisen en blijkbaar is dit in veel gevallen juist. De ironie is echter, dat ik me soms veel meer bezig hou met de dingen die niet lukken, ipv met de dingen die juist wel lukken. En als ik die dan voor mezelf eens opsom, ben ik best trots. Maar dan zegt een stemmetje in mijn hoofd onmiddellijk: voetjes op de grond houden, niet beginnen stoefen… Ik denk dat ik een beetje het type ben dat zichzelf tot in het belachelijke toe weet te relativeren. Op zich ook niet slecht, want dat inspireert dan weer voor mijn comedy-werk.
Het is volgens mij dan ook zeer waardevol dat die kleine internet-zenders bestaan, ook al zijn dat vaak hobbyprojecten van particulieren die van thuis uit radio maken. Zo is er bijvoorbeeld hier bij ons in Eeklo Radio Belinda: een zender die door één man gepassioneerd wordt gerund, met name Jos Van Meer. Zo maakt hij trouw alle dagen het programma Weer Of Geen Weer dat wordt doorgestuurd én uitgezonden op een 15-tal andere zenders verspreid over Vlaanderen. Er zijn misschien mensen die daar hun neus voor optrekken, maar dan denk ik: de optelsom van vele kleintjes maakt nog altijd groot. Dus ben ik daar dankbaar voor, want dat betekent dat eerder onbekende artiesten op die manier wél de kans krijgen om hun muziek naar luisteraars te brengen. En daar gaat het per slot van rekening om.
Ja, plezant hé! (lacht)
Veel van die kleine zenders hebben zo hun eigen hitlijsten waar hun luisteraars kunnen op stemmen. Het is verbazend hoeveel dit effectief wordt gedaan. Ik kan me voorstellen dat dit dan voor die radiomakers motiverend werkt: het is een bewijs dat hun radio-zender wordt beluisterd.
Dat stemmen is in deze dus gebeurd bij de Vlaamse Super 15. Correctie trouwens, het nummer staat op nummer 1 in de tiplijst. De volgende stap is effectief in de 15 geraken en dat kan alleen met stemmen van het publiek. Uiteraard ben ik dankbaar dat we op een paar weken al zo ver zijn gekomen. Het bewijst voor mij dat men mij niet is vergeten en misschien wel een beetje mist (lacht).
We gaan op hetzelfde elan verder. Ik zal ervoor zorgen dat de mensen mij niet hoeven te missen, al is het maar door regelmatig een live liedje op mijn Facebookpagina te posten. Ik merk dat dit op prijs gesteld wordt door mijn, ahum, volgers en fans. Maar dat doet deugd. We kunnen niet veel voorspellen, in deze bizarre tijden is ieder lichtpuntje welkom en gewaardeerd.
Want dit is toch opnieuw iets compleet anders dan wat we gewoon zijn…
Het is nu dus net als voor iedereen afwachten en hopen op een positieve evolutie zodat ik de baan weer op kan. In de eerste plaats met mijn huidige projecten, want we missen het publiek echt heel erg.
Dank u voor dit gesprek.
Graag gedaan! Hou het veilig, niet plooien en tot ziens iedereen!
Meer informatie op www.koendewulf.be en www.mooievaar.be