Iedere zondag komen honderden bloemen- en plantenliefhebbers naar de Kouter waar ze opgeluisterd door een concert in de kiosk hun aankopen doen. Ze kunnen steeds bij de gespecialiseerde verkopers terecht om alles te vernemen hoe hun planten en bloemen te onderhouden. Elk jaar in de verlof periode worden de handelaars van de bloemenmarkt zelf eens in de bloemetjes gezet tijdens de prijsuitreiking van de wedstrijden, ingericht op de Gentse Bloemenmarkt.

Voor hun inspanningen, van de meest diverse soorten, kwaliteit en presentatie, worden waardevolle prijzen geschonken aan de winnaars van de verschillende categorieën zoals: snijbloemen, kamerplanten, boomkwekerijgewassen, perkplanten en Kaapse en oranjerieplanten. Een jury keurt zesmaal per jaar op hoeveelheid, kwaliteit, nomenclatuur en opstelling van de standen. De eerste prijzen dragen de naam: ‘Toontje Verstuyft’, ‘Willem De Blasere’, ‘Jean-Henri Mussche’, ‘Sint-Dorothea’en ‘Emiel Claeys, Deze prijzen gaan naar de handelaars die tijdens het jaar de meeste punten behaalden.

Onze reporter Luc was erbij: