De ‘Hekelgemse tovenaars met zand’ lokten een eeuw lang drommen toeristen uit binnen- en buitenland naar de Affligemse deelgemeente Hekelgem.

In die tijd stelden een vijftal herbergen aan de Brusselbaan en de Kerkstraat deze zandtapijten tentoon in een salon, grenzend aan de herberg. Adèle Callebaut (1860-1924), dochter uit de dorpsherberg ‘Den Destel’ – thans taverne Oud Zandtapijt – was de uitvindster van de zandtapijt kunst. Haar familielid Roger De Boeck (1930-1984) werd haar belangrijkste opvolger. De Hekelgemse zandschilderkunst stoelt op de aloude volkskunst van het zandtekenen: ter gelegenheid van de processie werden met wit zand versieringen aangebracht in de haard, rond de kachel, op de achtervloer of op de straat. Maar Adèle Callebaut deed veel meer dan dat. Zij kleurde het zand en strooide het uit op een groot paneel tot een prachtig maar weliswaar kwetsbaar tafereel. Adèle bedacht de techniek om het zand te fixeren, zodat het tafereel, vaak een kopie van een bekend werk, kon worden opgehangen als een echt schilderij. Het zandtapijt werd de toeristische attractie van Hekelgem. De opvolgers van Adèle Callebaut beperkten zich niet tot het louter kopiëren maar gingen creatief te werk. Ze schilderden stillevens, landschappen en portretten in zand. In deze reportage zie je Greet De Boeck, aan het werk. Zij is momenteel nog de enige actieve zandschilder in de streek. Ze stelt hier enkele werken tentoon en geeft een woordje uitleg over haar techniek.

Cultuur in beeld komt later nog uitgebreid terug op deze creatieveling.