auteur: Marian Mudder

non-fictie

uitgeverij Ambo/Anthos Amsterdam 2024

ISBN 978 90 263 6361 0

beoordeeld door Gerda Sterk

XXX

De eerste zin onthult dat er een ervaringsdeskundige aan het woord is: "Mijn hele leven ben ik voorbereid geweest op het ergste, altijd klaar voor onheil". Ze heeft alle mogelijke hulp gezocht, maar het is vooral dankzij EFT dat ze een andere persoon is geworden. Als u - zoals ik - niet vertrouwd bent met EFT,  neem ik u eerst dit mee naar bladzijde 132, waar Marian verklaart wat er achter dit letterwoord zit. Het is een stresshanteringsmethode en gemakkelijk als zelfhulpmiddel toe te passen. Achter de brede naam "Emotional Freedom Techniques" schuilt "een  techniek waarbij je zachtjes klopt op een aantal punten op je gezicht en romp, waarbij je focust op een vervelende ervaring en korte zinnetjes uitspreekt". Marian is een opgeleide EFT-therapeute, dus zij weet waar ze moet 'tappen'. Op internet lees ik dat een sessie algauw een 150 € kost, die niet wordt terugbetaald, aangezien het een alternatieve geneeswijze is. Je kan ook een cursus volgen (zoals Marian zelf gedaan heeft), maar dan zit je al gauw aan 1000 € en méér. Omdat dit een zelfhulpboek is, geeft de auteur haar eigen website op, waar je het basisprotocol leert en meteen aan de slag kunt.

In de inleiding schrijft ze uitgebreid over zichzelf en vervolgens is het hele boek een uitnodiging om uitgebreid met je eigen persoon bezig te zijn. Ongetwijfeld zijn er mensen die baat hebben bij wat ze schrijft, vooral degenen die in hoge mate door angsten geplaagd worden. Stap voor stap gaat ze door het helingsproces met vragen, opdrachten, samenvattingen en - in een mooi lila kader gevat - belangrijke punten. Een aantal van Freuds principes (al worden zijn inzichten tegenwoordig door velen als achterhaald beschouwd) vinden we hier terug: het onbewuste, weerstand, verdringing, overdracht, de kindertijd, de impact van ouders. De drie eerste hoofdstukken beginnen met "word je bewust van". Het sinds Freud beroemde 'onderbewuste' haalt ze aan als een reden dat je jezelf saboteert. In bijna elk hoofdstuk komt de kindertijd aan bod: "Als kind hebben we allemaal pijnlijke dingen meegemaakt" (p. 95), "Wanneer een kind slecht wordt behandeld door de ouders..." (p.103). Gedurende een zestal bladzijden word je dan uitgenodigd om vragen te beantwoorden, die onderzoeken dat je je misschien niet meer bewust bent van het feit dat je ouders de oorzaak zijn van je stress en onzekerheid.

Hoofdstuk IV duikt in het verleden: beoordeel je vroegere denken en voelen met inzichten uit dit boek. In Zelfzorg leren we dat we onze manier van leven moeten in het oog houden, dat kan beginnen met EFT, met voldoende nachtrust, met leuke dingen doen, met de darmen herstellen, met mild zijn voor jezelf en met het opvolgen van haar raadgevingen, zoals de dag beginnen met een koude douche. Het laatste hoofdstuk laat zich samenvatten in de zin: "je kiest voor jezelf" en dan zal alles veranderen.

Dit boek lijkt me goed voor gestresseerde, gekwelde, jonge mensen die niet altijd serieus genomen worden en geen hulp krijgen. Hopelijk leidt het tot inzichten en oplossingen, want de nood kan hoog zijn, zoals we weten uit zelfmoordcijfers.

Mudder schrijft een vlot Nederlands ("meditatie is schijt leren hebben aan je ego") en gebruikt veel Engelse woorden. Het boek is mooi uitgegeven, wat een aanmoediging is om eraan te beginnen. Regelmatig wordt er een purper gekleurde bladzijde ingelast met #NOTETOSELF of #DAILYREMINDER, waar je extra aanbevelingen krijgt.

De bibliografie bevat twee bladzijden, waarin Freud ontbreekt. Ze citeert een zekere Byron Katie, die ik ook niet in de bibliografie vind. Mudder schreef al eerder een bestseller, waarvan dit boek een toegepast werkboek is. Op de kaft is ze therapeut, schrijver en actrice. In de inleiding noemt ze zich EFT-therapeut.