- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1258
OdeGand 2019 startte zaterdagnamiddag met een Gnawaparade in de Gentse binnenstad en eindigde rond 23u met een knallend vuurwerk boven de Gras-en Korenlei.
In tussentijd was er voor elk wat wils op verschillende locaties die voor de gelegenheid onderling met elkaar verbonden waren met pendelbootjes.
Tango, flamenco, klassieke ensembles, jazz, wereldmuziek, … mensen met een ticket (uitverkocht) konden genieten op de binnenlocaties, voor mensen zonder ticket was er voldoende aanbod om op deze zonovergoten nazomerdag deel uit te maken van een evenement dat ondertussen een vaste waarde is in Gent.
Op de foto's o.a. :
Gnawaparade: een eeuwenoude Marokkaanse muziektraditie
Anneleen Lenaerts & Brussels Philarmonic Soloists in het NTG
Diwan Saz: Joodse, Christelijke en Islamitische muzikanten in de Groenzaal
Música Temprana: temperamentvolle Argentijnse klanken in de Sint-Baafskathedraal
1-2-3-Pianobattle onder de Stadshal voor jonge virtuozen tussen 8 en 15 jaar
Slotspektakel met optredens van o.a. Sioen, Franse trompettiste Lucienne Renaudin Vary, kolkende ritmes van een taiko drummer en een verticaal dansspectakel op de gevel van het Marriott-hotel door Sky Motion
Verslag/foto's Balder Deschildere
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 798
Het ‘Ruimtelijk Masterplan Bijlokesite’, opgemaakt door studiebureau PLUSOFFICE, is het richtinggevend kader voor de ontwikkeling van de site voor de komende 20 jaar. Het legt de nadruk op vlotte toegankelijkheid en interne circulatie, beter en gedeeld gebruik van de groene buitenruimtes en efficiënt gebruik van de gebouwen.
Bijlokebewoners
De Bijlokesite huisvest door de diversiteit van haar culturele bewoners zowel ruimte voor onderwijs en onderzoek als voor productie en presentatie van cultuur. Deze verscheidenheid geeft een bijzondere dynamiek aan de site. Vanuit die gedrevenheid werden de voorbije jaren door verschillende spelers heel wat eigen projecten uitgetekend en gerealiseerd. zoals het Muziekcentrum (2007), de nieuwe studio’s voor LOD en Les Ballets C de la B (2008), de nieuwbouw van het STAM (2010), de verbouwing van het Cloquet- gebouw en de nieuwbouw (2011) van het KASK, de Kunstenbibliotheek en de huidige vernieuwing van de concertzaal van het Muziekcentrum (2019).
Samen met Stad Gent hebben de diverse partners de ambitie om van de site een coherente en inspirerende motor te maken voor kunsten, erfgoed en stedelijke ontwikkeling. In oktober 2017 werd daarom een intentieverklaring tot samenwerking ondertekend tussen alle partners, waardoor het engagement voor de verdere uitbouw is verankerd.
Wat voorafging
Voorafgaand aan de opmaak van het ruimtelijk masterplan werden ook een aantal andere initiatieven ontwikkeld voor de Bijlokesite. In mei 2017 kreeg Architectenbureau Maarten Dobbelaere de opmaak van een beheersplan voor de site toegewezen. Het betreft een document waarin een visie voor het toekomstige beheer van het onroerend erfgoed werd uitgewerkt. Dit beheersplan is inmiddels goedgekeurd en is geldig voor de komende 24 jaar.
In september 2017 gaf Stad Gent een opdracht aan het Studiebureau NDVR- Miss Miyagi met als doel een gemeenschappelijke toekomstvisie voor de Bijloke-site uit te werken, een samenwerkingsmodel uit te tekenen en een concreet actieplan op te maken.
Het Ruimtelijk Masterplan
Het 'delen' zit in het DNA van de Bijloke
De Bijloke is een plek waar kunst gecreëerd en gedeeld wordt door bewoners en bezoekers. Enerzijds zijn er de ‘buitenruimtes’ die kunnen worden opgeladen door de historische en nieuwe fruitteelten als gedeeld thema van levend erfgoed. Anderzijds is het belangrijk om te onderzoeken hoe we de gebouwen zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken. Daarbij liggen kansen in de versterking en ondersteuning van het concept om 'ruimte te delen'.
Het ruimtelijk strategisch kader
Het masterplan hanteert 3 principes om de site volwaardig te ontwikkelen.
1. De Bijloke ontsluiten
Het masterplan voorziet een duidelijke, interne structuur die verbonden is met het stedelijke netwerk door middel van poorten, als aantakkingspunten met de stad. Er wordt hierbij sterk ingezet op fietsenstallingen aan de rand om de site verkeersluw te houden. Het logistieke circuit wordt gestroomlijnd om overlast te beperken en leveringen efficiënt te laten verlopen en er is voorzien in aanvullende toegangen om de site meer doorwaadbaar te maken op schaal van de voetganger.
Het plan suggereert tevens verder onderzoek naar een nieuwe toegang, de Leiepoort, die via de groenklimaatas de verbinding met het stadscentrum kan maken en ook een nieuwe publieke ingang voor het Muziekcentrum en de toekomstige Dramacluster van het KASK kan worden.
2. De buitenruimtes opladen
Het masterplan zet in op het Bijlokeveld en de Muzentuin. Beiden worden verbonden met de groenruimtes van de stad: zowel met de groenklimaatassen en het Bijlokehof, als met de interagerende voortuinen aan de buitenrand van de site. Deze buitenruimtes zijn het ‘publieke hart’ en kunnen worden opgeladen door het activeren van het programma in de gebouwen, door mogelijke nieuwbouwvolumes en door kleinschalige toevoegingen in het park. Het thema van levend erfgoed wordt doorgetrokken in alle buitenruimtes op de site. De luwte van de site, die inspirerend werkt voor de bewoners, wordt als enorme kwaliteit gezien.
3. Ruimte creëren
Het masterplan definieert duidelijke clusters om aan de ruimtevraag te voldoen. Deze clusters worden afgewerkt door op bepaalde plekken nieuwbouw te voorzien. Het optimaliseert de programmatie van de kleinschaligere clusters, zoals de Creatiecluster en de Poortcluster, en onderzoekt waar eventuele ruimtewinst kan geboekt worden.
Het ontwerpend onderzoek
Het masterplan onderzocht de mogelijkheden per cluster en toetste daarbij de mogelijke ruimtelijke winsten af. Het plan definieert hieruit twee deelopdrachten:
- ‘De Volumestudie’ voorziet potentieel extra ruimte voor kantoren in de Muzentuin en een vergadercluster voor de hele site aan het Poortgebouw.
- ‘De Creatiecluster’ omvat de Materniteit en de G1, G2 en G3 gebouwen. Dit is een plek van spelers met toonaangevende naam, zowel nationaal als internationaal, waarbij hoogdringende nood is aan renovatie van de gebouwen.
-
Het masterplan voorziet ook twee vervolgopdrachten, die verder onderzoek en concretisering vereisen:
- ‘De Leiepoort’ als nieuwe poort tot de site, met toegang voor het Muziekcentrum en de Dramacluster van het KASK.
- Een studie die de mogelijke invulling van de zolderruimten onderzoekt, kan een groot potentieel bieden voor extra ruimte voor de grote spelers STAM en HoGent.
Het ‘Ruimtelijk Masterplan Bijlokesite’ werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Gezien de sterke betrokkenheid van de School of Arts, HoGent, wordt het masterplan binnenkort ook daar ter goedkeuring voorgelegd.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 766
De zomermaanden juli en augustus hebben weer bijzonder veel bezoekers naar Gent gelokt. Het Gravensteen en de Sint-Baafskathedraal werden nooit eerder zo druk bezocht. De cijfers bevestigen de gekende trend: Gent staat steeds meer op de radar als citytrip-bestemming.
De cijfers
- Het Gravensteen: de absolute uitschieter met 97.596 bezoekers, goed voor een stijging met 22,7% in vergelijking met juli en augustus 2018. Het Gravensteen werd nooit eerder zo druk bezocht.
- Sint-Baafskathedraal: 254.482 bezoekers (+15,4%), ook een recordcijfer.
- Lam Gods: 38.968 bezoekers (+16,8%).
- Sint-Niklaaskerk: 94.402 bezoekers (+4,9%).
- Visit Gent, het toeristisch infokantoor, kreeg 63.969 bezoekers over de vloer (+6,7%).
Voor het Belfort zijn momenteel enkel de cijfers van juli beschikbaar. Daar telde men 13.530 bezoekers, 2,1% meer dan in juli 2018.
Verwachte groei
'Dit verbaast niet. We verwachten trouwens dat die groei zich nog wel even doorzet. Daarom zal het stadsbestuur een proactief toerismebeleid voeren: we moeten anticiperen op die verdere groei, en die op een goede manier begeleiden. Gent moet Gent blijven, en niet de zoveelste toeristenstad worden.'
Het toerisme wereldwijd stijgt. De groei in Gent past in die trend. Bovendien staat Gent ook steeds meer op de radar als citytrip-bestemming. Recente artikels in New York Times of Lonely Planet tonen dat aan. Gent heeft een goede reputatie opgebouwd als 'alternatieve, échte bestemming met een coole attitude', een beeld dat steeds herhaald wordt. En dat lokt toeristen. Ook de promotie rond het Van Eyck-jaar in 2020 zorgt nu al voor extra aandacht.
'De aanpak van Historische Huizen Gent met onder meer de unieke audiogids slaat aan en wordt geapprecieerd. Dat moedigt ons aan om de ingeslagen weg de komende jaren verder te zetten, de infrastructuur van het Gravensteen aan te pakken en de geschiedenis er nog meer tot leven te wekken.'
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 808
Het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) lanceert een set gesprekskaarten en rondleidingen voor anderstalige nieuwkomers. Kunst wordt zo een hefboom om aan taaltraining te doen. Bezoekers met een niet-Nederlandstalige achtergrond maken op die manier ook meteen kennis met de museumcollectie.
Kunst en taal
Naar een museum trekken om Nederlands te oefenen? Dat is vandaag helemaal niet zo’n gek idee. Het MSK heeft als eerste museum in Vlaanderen ‘In dialoog’-gesprekskaarten voor anderstaligen ontwikkeld die deelnemers uitnodigen om te praten over wat ze zien, voelen of denken bij een kunstwerk.
Gebaseerd op Visual Thinking Strategies – een pedagogische methodiek om naar kunst te kijken – is ‘In dialoog’ een hulpmiddel om levendige gesprekken op gang te brengen. Het concept is eenvoudig: kijk naar het kunstwerk, laat je inspireren door de voorbeeldvragen en ga met elkaar in gesprek, in het Nederlands. Al pratend over universele onderwerpen zoals liefde, muziek, feest, seizoenen,... leren groepsleden elkaar en elkaars cultuur kennen en meteen ook het museum en zijn rijke kunstcollectie.
Met ‘In dialoog’ krijgt Gent er een nieuwe oefenplek voor de Nederlandse taal bij. Voor het MSK is het initiatief ook een antwoord op een bewuste denkoefening. Hoe kunnen wij als kunstmuseum een maatschappelijke meerwaarde betekenen in onze samenleving? Wat is de rol van kunst in de samenleving, en hoe kunnen wij onze collectie zo toegankelijk mogelijk maken?
Rondleiding over volksgeloof
Naast de dialoogkaarten, waarmee je op zelfstandige basis het museum kan bezoeken, ontwikkelde het MSK ook een rondleiding op maat van anderstalige nieuwkomers. Volksgeloof en volksgebruiken vormen de rode draad. Heel wat anderstalige nieuwkomers hebben een achtergrond waar religie en/of zingeving een rol speelt. Hoewel België behoorlijk geseculariseerd is, heeft ons land een eeuwenoude religieuze traditie. De gids van de rondleiding gaat interactief en laagdrempelig met de anderstalige nieuwkomers op zoek naar gelijkenissen en verschillen in de godsdienstbeleving.
Doelgroep
‘In dialoog’ richt zich tot bezoekers met minstens een basisniveau Nederlands, die in hun vrije tijd of via een educatieve uitstap in schoolverband Nederlands willen oefenen. Het doel is het spreekniveau te onderhouden of te verbeteren. Daarnaast hoopt het museum bij de deelnemers een interesse voor kunst op te wekken. Voor een deel van hen wordt het immers een eerste kennismaking met een museum voor schone kunsten. Het MSK mikt op NT2-klassen en organisaties voor anderstaligen.
'Met ‘In dialoog’ krijgt Gent er een nieuwe oefenplek voor het Nederlands bij en zet het museum verder in op zijn missie om een open museum te zijn en een levendige ontmoetingsplaats voor iedereen.'
Praktisch
- De dialoogkaarten, het aangepaste zaalplan en de spelregels vind je aan de museumbalie, of kan je raadplegen en downloaden op de museumwebsite. Inschrijven is niet verplicht.
- Een rondleiding voor anderstalige nieuwkomers kan je reserveren via mail (
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ) of telefonisch (09 323 67 38). Deelnemers betalen een toegangsticket voor het museum (Uitpas Kansentarief: €1,60) + €75 voor de gids. Begeleiders krijgen gratis toegang.
- Dialoogkaarten: max. 8 deelnemers per groep (aanbevolen). Rondleiding: max. 20 deelnemers per groep
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 921
In het Bloemekenspark heeft de Stad Gent in samenwerking met UCO-été het paviljoen KIOSKIOSK ingehuldigd, een ontwerp van de Gentse architect en kunstenaar Olivier Goethals. KIOSKIOSK krijgt meteen een eerste invulling: Silent Speech, een participatief kunstwerk van de Gentse kunstenares Leen Van Tichelen.
KIOSKIOSK bestaat uit twee identieke ruimtes die in elkaar werden geschoven en samen een nieuw geheel vormen. De twee etalages binnenin kunnen door de buurt gebruikt worden, bijvoorbeeld als toonplek. KIOSKIOSK wordt een rustplek langs de fietsroute in het Bloemekenspark, een paviljoen dat beschutting biedt en ook de natuur binnenlaat.
De Gentse beeldend kunstenares Leen Van Tichelen maakte met behulp van de buurtbewoners van de Bloemekenswijk het kunstwerk Silent Speech. Het werk bestaat uit imposante doeken bedrukt met patronen en beelden ontworpen door de bewoners. De verhalen van de buurt maken dus deel uit van het kunstwerk. Het werk is nu te bezichtigen hoog boven de Getouwstraat, tussen het Balenmagazijn en Ateljee vzw. Daarna krijgen de doeken een plaats in de etalages van KIOSKIOSK.
De kunstenaars
Olivier Goethals (1980) woont en werkt in Gent. Hij studeerde architectuur en stedenbouw en maakt zowel architecturale ingrepen als artistiek werk waarmee hij de verbanden onderzoekt tussen ruimte en bewustzijn. Verder staat hij in voor het ontwerp en de uitvoering van ruimtelijke interventies voor kunstcollectief 019.
Leen Van Tichelen (1981) woont en werkt in Gent. Ze gaat op zoek naar of schept zelf structuren en patronen die ze isoleert, kopieert en recycleert. Via in situ ingrepen gaat ze een directe dialoog aan met de mogelijkheden en beperkingen van ruimte, waardoor het werk in haar oeuvre zowel minimale en bescheiden als omvangrijke proporties aanneemt.
Kunst in de stad
De Stad Gent is al een hele poos bezig met kunstprojecten in de Bloemekenswijk. Kunstenares Elly Van Eeghem bracht in 2014 samen met de bewoners de wijk in kaart via een cartotheek met beelden, geluiden en verhalen. Er werd toen ook gezorgd voor een openluchtcinema en een buurtkeuken op de leegstaande site van de Jan Yoensstraat. Het project werd gerealiseerd met de steun van Cultuur Gent. De dynamiek stopte niet na dat project.
De bewoners waren ook betrokken bij de organisatie van zomerbar UCO-été, gingen aan de slag in moestuinen en verenigden zich in de vzw Bloemekensforum.
'Naast verschillende kunstprojecten in het stadscentrum, zoals De Maagd en De Passanten van Michäel Borremans, lichtkunstwerk de Blauwe Vogels aan de Predikherenlei en de kunstwerken op de Korenmarkt, werkt de Stad Gent ook samen met Smoke & Dust vzw om in samenspraak met de inwoners en lokale verenigingen passende kunstwerken in de verschillende Gentse wijken en deelgemeenten te plaatsen.'
De aanleg van het Bloemekenspark en de fietspadenstructuur is mogelijk geweest dankzij de financiële steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
Didier De Wever