- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1035
In het teken van de 11 Daagse Vlaanderen Feest werd tijdens een plechtige feestzitting op het Gentse stadhuis de “Gulden Spoor” uitgereikt aan Will Tura en dit voor zijn culturele uitstraling in ons land en ver daar buiten.
Het was burgemeester Mathias De Clercq die Will en zijn vrouwtje verwelkomde en samen met An De Moor voorzitter van de 11 Daagse Vlaanderen Feest volgde dan een rondleiding doorheen het stadhuis.
De eigenlijke plechtigheid ging onder ruime publieke belangstelling door in de historische Pacificatiezaal.
JEAN BUYLE
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 2822
Gent heeft sinds zaterdag 22 juni 2019 een gloednieuw dierenasiel. Aan de Noorderlaan (nabij de Watersportbaan) schittert een nieuw gebouw voor de opvang van honden en katten. De dieren werden via een symbolische stoet van het oude dierenasiel in het Citadelpark naar het nieuwe gebouw overgebracht.
Symbolische stoet
De dieren uit het oude asiel in het Citadelpark zijn op een originele manier overgebracht naar hun gloednieuwe stek. Om 13 uur wandelde een symbolische stoet met honden naar de nieuwbouw aan de Noorderlaan. Het orgelpunt van een ambitieus bouwproject dat startte in 2017. Alle personeelsleden en vrijwilligers wandelden mee met een asielhond. Ook sympathisanten waren welkom. De stoet werd begeleid door de hondenbrigade van de politie.
'Het Citadelpark had een mooie wandelomgeving, maar ook bij onze nieuwe stek zijn er prima mogelijkheden. Die worden zelfs nog beter in de nabije toekomst, als de hondenzwemplaats en de Blaarmeersen direct bereikbaar worden door een brug over de Watersportbaan.'
Een oude samenwerking met een mooie toekomst
Elke stad heeft de wettelijke verplichting om een overeenkomst met een asiel te hebben voor de opvang van honden en katten. De Stad Gent en de Koninklijke Vereniging voor Dierenbescherming vzw werken al meer dan 70 jaar samen. Het dierenasiel is het enige op Gents grondgebied.
'Het is een oude samenwerking, maar eentje met een heel mooie toekomst. De Stad Gent investeerde een miljoen euro in de nieuwbouw en stelt de grond voor het nieuwe asiel ter beschikking voor een periode van 50 jaar. Het nieuwe dierenasiel werd echt een pareltje, dat niet alleen voldoet aan de meest recente standaarden inzake dierenwelzijn, maar ook een prachtige nieuwe werkplek vormt voor de medewerkers en de vele vrijwilligers.'
Een ontwerp op maat van dier en mens
Buro C ontwierp het gebouw en de buitenruimte op een manier zodat de opvang en de verzorging van de dieren centraal staat.
De nieuwbouw bestaat uit twee afzonderlijke delen die met elkaar verbonden zijn door een glazen volume. Het voorste deel met personeels- en ontvangstruimtes is volledig passief. De industriële achterbouw met dierenverblijven is onderhoudsvriendelijk.
'Er is ook plaats voor educatie en sensibilisering. Zo kunnen scholen bijvoorbeeld een bezoekje brengen, en ook vrijwilligers blijven welkom om met een hond op stap te gaan. Voor hen werd er zelfs een aparte ingang voorzien.'
Honden en katten kunnen hier in optimale omstandigheden verblijven. Zo zijn er twee quarantaineruimtes voor honden om besmettingsgevaar te voorkomen, zijn de hondenverblijven in aparte units gebouwd zodat ze minder blaffen naar elkaar en rust hebben, en geeft elk binnenhok ook uit op een buitenhokgedeelte. Katten hebben hier meer ruimte en hun quarantaineruimte is groter dan op de vorige locatie.
Onderhoudsvriendelijkheid, hygiëne en verluchting zijn belangrijke elementen. Bovendien zitten honden en katten gescheiden, de honden beneden en de katten boven. Het gebouw is opgetrokken in geluidsabsorberende materialen.
Daarnaast wordt regenwater opgevangen in grote reservoirs, en vervolgens gebruikt om de toiletten door te spoelen en de hokken van de dieren te poetsen.
Ligging van het asiel
Het asiel ligt aan de Noorderlaan, aan het Alice Béviairepad, vlak naast Park Halfweg. De Vlaamse Landmaatschappij legde deze nieuwe trekpleister recent aan. De ideale plek om met de hond op stap te gaan.
Ook Hondenschool Bassebeek kreeg een nieuw terrein aan het dierenasiel en heeft een ruimte in het gebouw ter beschikking. Als in de toekomst de wandel- en fietsbrug over de Watersportbaan ook nog gebouwd wordt, dan zijn dus ook de Blaarmeersen direct bereikbaar voor een tochtje met een viervoeter.
Didier De Wever/video Jacqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1137
Het Gentse stadsbestuur wil bewoners en bedrijven optimaal begeleiden bij de overgang naar de lage-emissiezone vanaf 2020. Daarom ligt er een voorstel klaar om vanaf 1 oktober 2019 de bestaande subsidies verder uit te breiden in een vernieuwd subsidiereglement milieuvriendelijke mobiliteit, dat geldig is tot 31 december 2020. Daarbij wordt optimaal rekening gehouden met kwetsbare doelgroepen. Het subsidiereglement werd besproken in de commissie milieu van dinsdag 18 juni 2019 en zal op maandag 24 juni 2019 voorgesteld worden aan de gemeenteraad.
Mobiliteitsbudget met extra mogelijkheden
Gentenaars die een wagen wegdoen en de nummerplaat inleveren, kunnen vanaf 1 oktober 2019 een subsidie tot 500 euro aanvragen. Met dat 'mobiliteitsbudget' kiezen ze uit een lijst van duurzame alternatieven: naast de aankoop behoort nu ook de huur van een gewone of elektrische (brom)fiets of speed pedelec tot de mogelijkheden. Ook het gebruikersabonnement van een autodeelorganisatie of het openbaar vervoer komt in aanmerking.
De instapkost voor autodelen van 35 euro blijft op kosten van de stad. Gentenaars die een elektrische of CNG-deelwagen overwegen, kregen voorheen al een subsidie tot 6.000 euro voor de aankoop, maar dat bedrag kunnen ze voortaan ook inzetten om de wagen in kwestie te leasen.
'Met extra ondersteunende maatregelen kunnen almaar meer mensen de overstap maken naar duurzame vervoermiddelen. Zo bereiken we ook Gentenaars voor wie dat minder evident is. Door de keuzemogelijkheden van duurzame alternatieven uit te breiden en de subsidies voor mensen met een laag inkomen te verhogen, krijgen we in Gent een lage-emissiezone met een sterk sociaal karakter. Een stap vooruit voor alle Gentenaars.'
Bijkomende ondersteuning voor mensen met laag inkomen
Wie binnen de Gentse lage-emissiezone woont en met een auto rijdt die niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoet, kan sinds midden 2017 een slooppremie aanvragen. Die bedraagt 1.000 euro voor een oude dieselwagen en 750 euro voor een oude benzinewagen. De Stad engageert zich nu om inwoners uit de laagste inkomenscategorie (inkomen in 2019 lager of gelijk aan 31.340 euro verhoogd met 1.630 euro per persoon ten laste) een verhoogde premie uit te betalen van respectievelijk 1.125 euro en 1.500 euro, en dit met terugwerkende kracht. Kiest een inwoner van de lage-emissiezone voor een slooppremie, dan vervalt de optie van het mobiliteitsbudget. Bij schrapping van een nummerplaat zijn de slooppremie en het mobiliteitsbudget dus niet cumulatief. De slooppremie wordt verlengd tot 30 juni 2020.
Gentse gezinnen met een beperkt inkomen die een auto wegdoen, kunnen bovenop het mobiliteitsbudget of bovenop de slooppremie, vanaf 1 juli 2019 eenmalig gratis 100 taxicheques aanvragen om zich op een comfortabele en flexibele manier te verplaatsen. Elke taxicheque heeft een waarde van 2,50 euro, waardoor kwetsbare gezinnen voor een bedrag van 250 euro een taxi kunnen nemen. Die taxicheques zijn geldig tot 31 december 2021.
'De uitbreiding van het subsidiepakket milieuvriendelijke mobiliteit, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen, moet de lage-emissiezone haalbaar en betaalbaar maken voor iedereen die binnen de zone woont. De ambities van het stadsbestuur reiken echter verder: deze legislatuur wordt werk gemaakt van een plan om mobiliteitsarmoede gericht aan te pakken. Vervoer kost geld, en als je arm bent kan je wereld opeens akelig klein zijn.'
Extra ondersteuning voor marktvoertuigen en ondernemers
Marktkramers die een LEZ-conform marktvoertuig willen aankopen, kunnen vanaf 1 juli 2019 een subsidie tot 10.000 euro aanvragen. Dat bedrag kan ook gebruikt worden om de motor van het bestaande marktvoertuig te vervangen, waardoor de marktwagen de LEZ mag inrijden. Een bijkomende subsidie tot 5.000 euro kan aangevraagd worden om het verkoopgedeelte van het marktvoertuig in te richten.
'De Gentse binnenstad kent een rijke marktentraditie met onder andere de Vrijdagmarkt, de Bloemenmarkt en de Prondelmarkt. Met dit subsidiereglement, gecombineerd met een korting op de standgelden van 25% in 2020 en 15% in 2021, willen we marktkramers er toe aanzetten te investeren in een LEZ-conform voertuig.'
Ook de bestaande subsidies voor Gentse bedrijven of zelfstandigen blijven van kracht, maar worden voorzien van extra mogelijkheden. Zo kunnen bedrijven of zelfstandigen voortaan de bestaande subsidie voor de aankoop van een elektrische of CNG-deelwagen ook gebruiken om de wagen in kwestie te leasen. Hetzelfde geldt voor Gentenaars met een geldende taxivergunning die een e-taxi overwegen: ook leasen behoort nu tot de mogelijkheden. Gentse ondernemers die een publieke laadpaal willen plaatsen, kunnen voortaan een subsidie krijgen van 500 euro per laadpunt, met een maximum van 6 laadpunten per jaar. Voor koerierbedrijven die een oude bromfiets laten slopen verandert er niets: die krijgen nog steeds tot 400 euro voor de aankoop van een elektrische twee- of driewieler. Alle info over het vernieuwde subsidiereglement milieuvriendelijke mobiliteit is terug te vinden op www.stad.gent/milieuvriendelijkemobiliteit.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 907
Om fietsen in Gent toegankelijker te maken voor kinderen en families, lanceert de Fietsambassade Gent een groot aanbod nieuwe fietsen. De nieuwe fietsen werden op woensdag 19 juni 2019 voorgesteld tijdens een tocht door de stad en zijn vanaf nu beschikbaar.
Het nieuwe aanbod bestaat uit cargofietsen, bakfietsen, longtailfietsen, tandems, loopfietsen en kinderfietsen. Voor de aankoop van de fietsen klopte De Fietsambassade aan bij lokale fietshandelaren. Alle te huren modellen zijn dus beschikbaar bij plaatselijke speciaalzaken. Zo krijgen Gentenaren de kans om een dag of weekend te proeven van diverse modellen vooraleer over te gaan tot aankoop.
'Het aanbod huurfietsen beperkt zich niet langer tot klassieke stadsfietsen. Met De Fietsambassade willen we kleuters, kinderen en jongeren samen met hun ouders op de fiets. Vanaf vandaag vindt ook deze groep in Gent een geschikte huurfiets.'
Fiets huren
Naast het aanbod speciale modellen blijft De Fietsambassade natuurlijk ook (grote aantallen) klassieke stadsfietsen en e-bikes verhuren. Wie een fiets wil huren kan die reserveren op de website van De Fietsambassade en vervolgens ophalen in een van de fietspunten.
Contact
- Leen Baetens, communicatieverantwoordelijke De Fietsambassade, gsm 0477 76 83 34, e-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - Liesbeth De Bruyn, woordvoerder schepen Filip Watteeuw, gsm 0470 21 05 92, e-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 834
In de Sint-Niklaaskerk stond een infomarkt opgesteld waarbij je kon kennismaken met archeologie en het Gentse verleden. Bezoekers ontdekten hoe verschillende archeologische bedrijven, de Universiteit Gent en Stad Gent de nieuwste technieken gebruiken en zo het verleden terug tot leven brengen.
Foto/reportage Jacqueline Dumortier