- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1172
Gisteren was het precies 100 jaar geleden dat de eerste WO ten einde kwam.
Dit werd over de ganse wereld herdacht. Alle klokken werden geluid over het hele land stipt om 11uur.
Er werd een hulde gebracht aan de slachtoffers van oorlog en geweld. In Gent legde de burgemeester Daniël Termont in naam van de bevolking de eerste krans neer.
Verschillende andere instanties en afgevaardigden eerden ook de slachtoffers door kransen aan het herdenkingsmonument neer te leggen.
Foto/reportage Jaceauline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1414
Het startschot in Gent voor Feest mee voor de Vrede werd gisteravond gegeven met een heuse fakkeltocht.
Alle deelnemers werden voorzien van een witte Poppy , het symbool van de vrede , gemaakt door de kinderen van de verschillende stadsscholen.
Schepen Sofie Bracke en Schepen Tine Heysen gaven samen het startsignaal. De tocht startte aan het 8 mei plein en eindigde onder de Stadshal, waar iedere deelnemer een hapje , een drankje werd aangeboden, terwijl ze konden genieten van muziek gebracht door het muziekkorps van de politie.
Foto/reportage Jaqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 989
De 'Omgevingsanalyse 2018' van Gent is vanaf nu (gratis) online beschikbaar. De analyse schetst een beeld van de stad door verschillende beleidsthema’s met cijfers, inzichten en evoluties te stofferen, en geldt als een van de bouwstenen voor de opmaak van het nieuwe Strategische Meerjarenplan van de Stad Gent. Gent blijft immers groeien door de instroom van (jonge) mensen, terwijl wonen, werk en armoede belangrijke aandachtspunten blijven voor beleidsmakers en anderen.
Gent groeit: meer (jonge) mensen
Gent is een jonge stad en groeit aan door de instroom van jonge mensen zowel uit binnen- als buitenland. Alle stedelijke functies - wonen, werken, onderwijs, gezondheidszorg, sporten, ontmoeten, feesten, verpozen, enzovoort moeten een plaats krijgen in de stad, op dezelfde ruimte, terwijl er steeds meer mensen zijn.
De stijging van het aantal kinderen zal de komende jaren het sterkst voelbaar zijn in het secundair onderwijs. Ook het aantal ouderen neemt toe, maar minder snel dan het aantal jongeren waardoor er nog steeds niet kan gesproken worden over 'vergrijzing' in Gent.
Gent is een heel diverse stad. Er wonen mensen van meer dan 150 verschillende nationaliteiten (01/01/2018). De meeste voorkomende herkomsten zijn de Turkse, Bulgaarse, Marokkaanse, Nederlandse en Russische.
Wonen
Meer mensen betekent meer woningen (nodig), dat lijkt logisch. Maar het gaat niet om een eenvoudige optelsom: er is nood aan afstemming van de woninggrootte op de woonbehoefte. De woningprijzen zijn de afgelopen 12 jaar met 70% gestegen. De stijgende woonkosten zetten de betaalbaarheid onder druk.
Werken
De Gentse economie is relatief divers, met een belangrijk aandeel voor de industrie, die onlosmakelijk verbonden is met de haven. Gent is een 'jobmotor', al is er een mismatch tussen de vele vacatures en het aantal werkzoekenden. België is koploper op het vlak van de werkgelegenheidskloof: personen met een migratieachtergrond hebben een lagere werkgelegenheidsgraad dan personen van Belgische herkomst. Dat is ook becijferbaar in Gent. 73% van de personen van Belgische herkomst is aan het werk, tegenover slechts 51% van mensen met herkomst uit Centraal- en Oost-Europa.
Armoede
55.000 Gentenaars leven in armoede en sociale uitsluiting. Het armoederisico voor jongeren is gestegen en het aandeel jongvolwassenen dat dak- of thuisloos is, neemt toe. Eén op de vijf Gentse geboortes gebeurt in een kansarm gezin.
Samenleven
Een stijgende bevolking en een toenemende gerichtheid op de 'grote stad' van mensen van buiten die stad leiden tot druk op de verkeersleefbaarheid, de veiligheid en de bereikbaarheid. Er is weliswaar een daling van het aantal ongevallen en verkeersslachtoffers, maar verkeershinder blijft een heikel punt. De onveiligheidsbeleving in de stad daalt van 10% (2014) naar 7% (2018), terwijl het aantal persoonsdelicten wel is toegenomen. Op het vlak van hinder ergeren Gentenaars zich het meest aan sluikstorten.
Voorzieningen
Gent heeft een uitgebreid aanbod aan (culturele en andere) evenementen en ook een uitgebreide sportinfrastructuur. Er blijft echter nood aan meer voorzieningen en infrastructuur voor kinderen en jongeren, ruimte voor specifieke sporten, maar ook voor buurtgroen en bos.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1141
De Cultuurprijs 2018 van de Stad Gent wordt toegekend aan Platform-K. Dit jaar stond de Cultuurprijs van de Stad Gent in het teken van ‘Talentontwikkeling’. Platform-K besteedt bijzondere aandacht aan talentontwikkeling van dansers met een beperking, vertrekkende vanuit hun specifieke achtergrond en mogelijkheden. De groep vult daarmee een blinde vlek op in het Vlaamse podiumlandschap.
Op 18 oktober kwam de jury voor de Cultuurprijs 2018 van de Stad Gent samen. De jury besliste unaniem om De Cultuurprijs 2018 toe te kennen aan Platform-K. Platform-K onderzoekt hoe dansers met een beperking een fundamentele invloed kunnen uitoefenen op de wereld van de hedendaagse dans en op hoe die dans er in de toekomst kan uitzien. Daarmee vult de groep een blinde vlek op in het Vlaamse podiumlandschap. Want hoewel Vlaanderen op het gebied van dans internationaal gewaardeerd wordt, hinken we achter op het gebied van dans met mensen met een beperking. Platform-K neemt het voortouw in een noodzakelijke inhaalbeweging.
Het juryverslag
'Platform-K maakt professionele dansproducties met dansers met en zonder beperking. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan talentontwikkeling van de dansers, vertrekkende vanuit hun specifieke achtergrond en mogelijkheden. Het aanbod van workshops en lessen richt zich tot een breed publiek: mensen met en zonder beperking die willen dansen, zij die willen dansen voor het plezier of professionele dansers, van laagdrempelig dansaanbod tot intensieve danstraining. De fundamenteel gelijkwaardige benadering van de dansers, ongeacht hun beperking of achtergrond, duidt op het sterke emancipatorische karakter van de werking. Een basishouding en aanpak die zich vertaalt in een doorgedreven betrokkenheid van de deelnemers en een hoge kwalitatieve output van de producties. Realisaties waarbij groeiproces, engagement en eigenheid van de deelnemers ook voor het publiek voelbaar zijn tot op het podium. Die authenticiteit is absoluut verfrissend.'
'De producties overstijgen door een integrale zorg voor alle aspecten die leiden tot een goede voorstelling ook maar de minste schijn van bevoogding. Door de aandacht voor ritme, opbouw, verloop, ontroering en zeggingskracht, de directe inbreng van de dansers en het totale gecreëerde beeld krijgt de toeschouwer een gedragen volwaardig stuk aangeboden. Een stuk dat nawerkt. De finaliteit van de werking ligt bovendien niet in de producties op zich, maar in een globaler traject dat voorbij de voorstelling gaat. Dansers met talent worden ook op andere vaardigheden aangesproken en kunnen doorstromen naar lesgeven of het dansen in professionele producties met externe choreografen.'
'Talentontwikkeling binnen Platform-K werkt bovendien in verschillende richtingen. Hoewel mensen met een beperking een specifieke aanpak vragen tijdens de danstraining, inspireren zij op hun beurt de andere dansers, de makers en de choreografen. Wederzijdse perspectieven worden consequent opengetrokken, genuanceerd, en leefwerelden raken gedeeld. De duurzame effecten op de verdere dansloopbaan van alle deelnemers van deze toch wel intensieve uitwisselingen zijn onontkoombaar. Daarrmee verwerft Platform-K een unieke plaats in het cultureel landschap.'
'Ondanks het wegvallen van de Vlaamse structurele subsidie binnen het Kunstendecreet, slaagde Platform-K er in om met eigen middelen en giften haar werking te continueren en de productie ‘Common Ground’ te ontwikkelen zonder een compromis te sluiten en in te boeten op de artistieke kracht ervan. Met ‘Common Ground’ werd Platform-K in 2018 geselecteerd voor het TheaterFestival, een bewijs dat de organisatie grote erkenning krijgt, ook buiten het sociaal-artistieke veld!'
'De artistieke vibe van Platform-K wordt zowel nationaal als internationaal gesmaakt. Ondertussen speelden zij al op diverse podia in Vlaanderen en Nederland. Dat maakt hen tot een echte ambassadeur voor dans én voor Gent!'
Later dit jaar volgt de officiële uitreiking van de Cultuurprijs en ontvangt Platform-K een geldprijs van 2.500 euro. In 2019 wordt door de Stad Gent in samenspraak met Platform-K een artistiek project georganiseerd.
De jury bestond uit 5 experten in het betrokken werkveld: Kaat Peeters, (directeur van de Sociale Innovatiefabriek), Franky Devos (algemeen coördinator Kunstencentrum Vooruit), Ute Egghe (CirQ, is zaakvoerder van het quiz bedrijf Sitting Bull, werkt bij 5to9 management en is oprichter van VOS-Volwassenen die Opnieuw Spelen), Lia Blaton (medeoprichter van project Echo’s in de Wijk, heeft vroeger gewerkt bij Steunpunt Diversiteit en Leren) en Lizzy Pauwels, (directeur DKO Beeldende Kunsten Offerlaan en ontwerper van o.a. juwelen)
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1158
Het “spelleken”, het “peupenspel”, het Koninklijk Poppentoneel Festival van de Moriaanstraat te Gentbrugge werd 65 jaar.
Trouwe medewerkers, traditie en generaties
Poppenspelliefhebbers van alle leeftijden genieten reeds 65 jaar van de kunst van het poppenspel bij Festival. Genieten en in bewondering staan voor de manipulatie al dan niet met zelf ontworpen en vervaardigde figuren voor de poppenkast, de “cast” van Festival en met de meest wonderlijke verhalen uit het poppentheater repertoire van Festival. Bij Festival worden zowel de poppen, decors en rekwisieten handgemaakt in eigen huis. De pure poppenspelstijl, manipulatie en het vakkundige stemmenwerk, zijn met liefde overgedragen van de ene generatie op de andere, gesteund door trouwe medewerkers.
Beetje geschiedenis
Voor het ontstaan, oprichting en eerste voorstellingen van poppentoneel Festival moeten we terug gaan naar begin de vijftiger jaren. Aan de basis van Festival liggen Pierre De Wispelaere, zijn echtgenote Ghislaine Impens en Maurice D’Hondt. De eerste voorstelling vond plaats op 7 maart in een zaaltje van Café Boma te Gentbrugge. De vaste stek werd uiteindelijk de Moriaanstraat 65, plaats waar heden ten dage Festival te vinden is. Pierke, Lowie de Lapkensdief, Karelke de stotteraar en veel andere volkse gerelateerde figuren zijn er vaste poppenspel figuren welke er de dolste avonturen beleven tot jolijt van het jonge volkje.
Feestviering
De Feestviering van 65 jaar Koninklijk Poppentoneel Festival is er op zondag 11 november om 14u30. Op zondag 2 december staat er een sinterklaashappening op de affiche en op zondag 16 december is “De Zwaanprinses” blikvanger bij het poppentoneel.
Kon. Poppertoneel Festival, Moriaanstraat 6( te 9050 Gentbrugge, tel: 0478 34 27 66.
JEAN BUYLE