Tribute-bands. Het is een fenomeen dat de laatste, jaren steeds meer aan populariteit wint. De formule lijkt simpel: verzamel een aantal muzikanten die fan zijn van dezelfde band of artiest en werk een setlist met de grootste hits uit. Iedereen content: de muzikanten amuseren zich en het publiek krijgt een avond hits voorgeschoteld. Hm… mocht het zo eenvoudig zijn…

De oorspronkelijke insteek van een tribute-band ging vooral over bands of acts die je ‘in het echt’ niet meer kon meemaken. Bands die gesplit zijn, te oud zijn geworden, niet meer optreden of waarvan de belangrijkste figuur overleden is. Tegenwoordig is dat niet meer zozeer de norm.

Een zichzelf respecterende tribute streeft naar het zo dicht mogelijk benaderen van het origineel. Ze zorgen ervoor dat de muzikanten op zijn minst straf genoeg zijn om dezelfde finesses te spelen, dezelfde sound te hebben. Als het enigszins kan op bijna identiek materiaal en er liefst zelfs uiterlijk nog op lijken ook. Show, licht, choreografie… Het publiek waar doorgaans fans van de ‘the real thing’ aanwezig is, stelt hoge eisen.

Het gaat dus niet alleen meer over ‘de hits’ spelen… Neen, het moet er gewoon staan. Alsof je naar de échte artiesten kijkt. De moeilijkste factor daarin is vanzelfsprekend degene die vooraan staat: de frontman of vrouw. Hij of zij die hét boegbeeld moet vertegenwoordigen en dat brengt ons bij MYDONNA, de Gentse tribute van MADONNA. (Wie iets anders ingedachten had, mag de redactie contacteren voor de prijs van flauwe plezante). 

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, laten we maar meteen de Gentse Madonna zichzelf voorstellen.

 

 

De band bracht begin december de cover Frozen uit als single en voorproefje op de full-cd Revirginized, die op 14 januari aanstaande wordt voorgesteld in de Minard in Gent.

Een album boordevol hits van The Queen Of Pop gebracht door een tribute-band? Dat leek ons een goede reden voor een telefonisch interview met Luc Waegeman, bassist/keyboardist en bezieler van het project.


Dag Luc! Geen onbekende in de Gentse muziekwereld! We gaan eventjes jouw rijk gevuld palmares van andere muzikale projecten opzij zetten en meteen tot de kern komen. MYDONNA, leg dat eens uit…

Het idee kwam een aantal jaar geleden, toen Madonna naar de leeftijd van 60 draaide en ik zoiets had van: zou het geen goed idee zijn om dat hier in een soort van Belgische variant te vieren? En zo groeide het plan om een tribute op te starten met een overzicht van haar carrière waarin ze in al haar gedaantes de revue passeert.

Een full show waarbij het publiek getrakteerd wordt op een avond hits, ambiance en voor velen zelfs een vlaag nostalgie…  Madonna draait immers al van in 1983 mee… daar zijn toch al een paar generaties groot mee geworden… 


Dat lijkt me niet evident: je gaf het zelf al aan dat Madonna verschillende ‘gedaantes’ had in de loop der jaren en ook haar stem veranderde.
Of laat ons zeggen: ze gebruikte ze anders in de beginjaren vergeleken tot nu. 

Exact! Dat omschrijft meteen de moeilijkheid waarmee we te maken hadden. Je hebt de Madonna uit de jaren 80, 90 en die van de jaren 2000+. Madonna past zelf al jaren de live versies van haar oudere nummers zoals Holiday of Like A Virgin aan naar hoe ze nu klinkt. Die nummers kregen allemaal een soort van update. 

Maar wij wilden/kunnen ons dat als tribute band niet permitteren. Het publiek verwacht dat de oude hits klinken zoals ze die kennen en niet zoals Madonna ze nu zelf brengt. Dat is alleen voor haarzelf weggelegd, denken we dan. Het jeugdige ‘piepstemmetjes’ van Lucky Star is dus even belangrijk als de warme volwassen stem in bijvoorbeeld Hang Up. Dat moest er gewoon zijn… 

We organiseerden een aantal audities en kwamen uit op Caroline Clement die tijdens haar auditie alleen al door haar passioneel verhaal van hoe hard ze wel fan is uitblonk. Caroline bleek ook nog eens de teksten van zowat het volledige oeuvre van buiten te kennen én haar getrainde stem klonk vrijwel identiek aan die van Madonna in al haar ‘fases’… Dus ja… veel verder moesten we niet zoeken.

 

Maar dan zit je toch nog altijd met die ‘gedaantewissels’. Hoe vangen jullie dat dan op?

Eigenlijk hebben we daar tijdens de audities een beslissing in genomen. We konden kiezen voor een jonge zangeres die de jonge versie van Madonna perfect kon neerzetten. Maar dat zou niet hebben gewerkt voor de recentere nummers. Het plaatje zou niet kloppen. Het omgekeerde leek ons veel geloofwaardiger: een zangeres die qua uiterlijk en leeftijd eerder aansluit bij de Madonna versie van Music uit 2000. Persoonlijk vond ik haar toen het knapst (lacht). 

Daarna is Madonna van uiterlijk eigenlijk niet zoveel meer veranderd. Ze werd al eens een beetje ‘bijgewerkt’ af en toe (lacht). Dat ze telkens een andere stijl in haar outfit had, is nu niet meteen onoverkomelijk. Er wordt dus behoorlijk wat gewisseld van kledij tijdens de show…

Ter ondersteuning van het visuele, werken we bovendien met projecties van Madonna zelf. Dus als we een nummer uit de beginjaren brengen, zie je op de projectie de jonge Madonna meedoen. Bij ieder nummer horen bijpassende beelden. En Caroline acteert of danst samen met de anderen simultaan mee. Het geheel dompelt het publiek mee in de sfeer en dat is waarvoor we willen gaan tijdens onze shows.


Over de show gesproken… Ik zag Madonna twee keer aan het werk en ik moet zeggen: dat waren in beide gevallen shows van 2 uur waarin nogal wat kilometertjes werden afgelegd. De fysiek van de Queen of Pop wordt duidelijk goed onderhouden… Is dat bij Mydonna ook het geval?

Euh, ja… (Lacht) Vooral bij Caroline toch. Wij als muzikanten houden ons eerder op de achtergrond. We laten het dansen en andere choreografie over aan Caroline en de rest van de de crew vooraan. 

  

 

Recent jullie nog een stap verder: een single met een cover van Frozen, één van de vele wereldhits maar in België een tijd gebannen wegens vermeend plagiaat. Inmiddels is dat opgeheven. Heeft die keuze daar iets mee te maken? Een soort van eerherstel voor het nummer of zo?

Helemaal niet. Al is dat misschien nog iets wat we er kunnen aan toevoegen (lacht).

Neen, in alle ernst. Caroline verloor in 2021 Djamel, een dierbare Marokkaanse vriend aan de gevolgen van covid. Doordat het dragende thema van Frozen muzikaal een soort van Arabische sfeer heeft, komt hij iedere keer dat we het spelen ter sprake of op zijn minst in onze gedachten. Dat is de reden waarom we het nummer kozen en opdragen aan hem. Uiteraard ook omdat het een zeer goed nummer is…

 

Respect. En heel binnenkort dus de full-cd ‘Revirginezed’
Ik ga ervan uit: met nummers van Madonna en zo dicht mogelijk bij het origineel.

Klopt. Alles is opnieuw ingespeeld en we hebben er een beetje onze stempel op gezet. Anders heeft het niet veel zin natuurlijk. Het is een Mydonna tribute album. Geen kopie. Dan kunnen de mensen net zo goed het origineel beluisteren (lacht)

We stellen dat album officieel voor tijdens het concert in de Minard in Gent op 14 januari.

Wie graag iets speciaals heeft, kan de limited-editon nu al in pré-order op Bandcamp bestellen. Je krijgt dan kort na de release de cd toegestuurd met een exclusief specialleke én een downloadcode voor het digitale album. 

 

We zullen de link zeker vermelden. Dank je voor dit interviews, veel succes alvast en tot in Gent!

Graag gedaan!

 

Tickets voor het optreden in De Minard op 14 januari 2022

Pré-order full cd limited edition

www.mydonna.be

Mydonna op Facebook

 

©2022 J.E.