Na meer dan een jaar stilte weerklinken de klokken van de Sint-Niklaaskerk opnieuw door de stad. De oude klokkenstoel kampte met houtrot en werd vervangen door een steviger model, een operatie die twee maanden in beslag nam.
Na een inspectie bleek een jaar geleden dat de oude klokkenstoel van de Sint-Niklaaskerk ernstige gebreken vertoonde. De constructie, nog 'maar' 55 jaar oud, was niet voldoende opgewassen tegen de voortdurende blootstelling aan weer en wind.
De klokken konden dan ook enkel nog 'kleppen', waarbij de klok wordt aangeslagen met een klein elektrisch hamertje. Maar van klokkengeschal was geen sprake meer. De nieuwe klokkenstoel brengt daar nu verandering in.
Het waren geen evidente werken. De zwaarste balk van de nieuwe klokkenstoel weegt 375 kilogram. Die werd met behulp van een kraan naar boven gebracht. Daar kwam het aan op pure mankracht om alles op zijn plaats te krijgen.
Er was acht man nodig om met katrollen de houten constructie op te stellen.
Om de nieuwe klokkenstoel voldoende weerbaar te maken, werd deze keer gekozen voor FSC-gecertificeerd, tropisch hardhout (Azobé).
De keuze van de houtsoort kreeg de goedkeuring van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Bressers Erfgoed was de restauratiearchitect van dienst. Meridiaan, een expert in torenklokken, en Denys waren de aannemers.
Er komen bovendien nog werken aan: conform het lichtplan van de Stad Gent wordt de verlichting in de toren binnenkort vervangen door ledverlichting.
Op de Watersportbaan is een bijzonder proefproject van start gegaan. Vanaf vandaag, woensdag 12 mei 2021, liggen er drijvende groeneilanden. De Stad Gent wil onderzoeken of zulke groeneilanden een alternatieve oplossing kunnen zijn om de komende jaren meer natuurvriendelijke oevers aan te leggen in Gent.
In de stad zijn de oevers dikwijls gebetonneerd of zijn de bermen te steil (denk bijvoorbeeld aan de Coupure). Dan is er vaak geen ruimte voor zachthellende oevers met vochtminnende vegetatie. Oevers natuurvriendelijk maken, is dus niet evident in een stedelijke context. Grond laten aanrukken om in het water meer leefoppervlakte te voorzien voor fauna en flora kan een alternatief zijn, maar in dat scenario moet het ingenomen watervolume gecompenseerd worden en net daar is er amper ruimte voor.
Enkele jaren geleden kwamen er al groeneilanden aan het Jan Van Hembysebolwerk. Intussen is er veel meer ervaring opgedaan in Nederland en het Verenigd Koninkrijk en is de toepassing (constructie, plantmethode en bevestiging) sterk verbeterd. Daarom zal de Stad Gent experimenteren met drijvende groeneilanden op drie locaties op de Watersportbaan. De groeneilanden liggen aan het Open Huis Watersportbaan, langs de hondenzwemvijver en aan het uiteinde van de R4 ter hoogte van een juryplatform. De locaties zijn afgestemd met de watersportverenigingen.
Het is belangrijk om onze oevers natuurvriendelijker te maken en meer leven te brengen in en rond onze stadswateren. Gewoon grond aanvoeren om eilanden te maken is moeilijk omdat we dan die ingenomen plaats elders moeten compenseren. En die plaats hebben we dikwijls niet in de stad. Met de groeneilanden testen we een goed alternatief uit om meer leefoppervlakte voor planten en dieren te creëren op en rond het water, zonder dat we moeten compenseren. Filip Watteeuw, schepen van Publieke Ruimte
Krioelt van het leven
De eilanden drijven op het wateroppervlak door een gedeeltelijke opbouw uit kunststof en meten ongeveer 2 vierkante meter. Op het eiland bloeien er oeverplanten en leven er allerlei diertjes zoals libellen. Ook onder het eiland krioelt het van het leven: kleine visjes groeien er veilig op tussen de plantenwortels.
Twee bedrijven, Urban Deltas en Navicula, hebben de verschillende soorten drijvende eilanden met verschillende bevestigingsmethodes (kabels en vaste beugels) aangelegd. De eilanden zijn zowel aan een betonnen kade bevestigd als aan houten palen in water.
Samen met De Vlaamse Waterweg
De aanleg van de drijvende groeneilanden is een testproject om de komende jaren hopelijk meer natuurvriendelijke oevers aan te kunnen leggen in Gent. De Stad Gent zal de drijfeilanden in de Watersportbaan één jaar opvolgen samen met waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv. Bij een gunstige evaluatie kunnen drijvende groeneilanden in de toekomst eventueel ook op andere locaties worden ingezet, als daar geen mogelijkheden zijn voor de aanleg van natuurvriendelijke oevers.
Op zaterdag 8 mei 2021 vond in Gent voor het eerst huwelijken in openlucht plaats. De Stad Gent voorziet die mogelijkheid omdat volgens de nieuwe coronamaatregelen 50 mensen aanwezig mogen zijn bij een burgerlijk huwelijk in openlucht, terwijl dat binnen maar om 15 mensen gaat.
De buitenhuwelijken werden voltrokken door schepen Isabelle Heyndrickx in de tuin van het Hotel d'Hane Steenhuyse in de Veldstraat.
Het is niet alleen een schitterende locatie, maar het is ook centraal gelegen en goed bereikbaar.
De tuin kan zo georganiseerd worden dat huwelijksceremonies er op een coronaveilige manier kunnen plaatsvinden. Een open tent in de tuin zorgt ervoor dat regen geen roet in het eten kan gooien.