De Vlaamse Waterweg nv en sogent hebben de omgevingsvergunning ingediend en zijn de aanbestedingsprocedure gestart. De bouw van de Matadibrug kan wellicht nog dit najaar starten. In tegenstelling tot de Bataviabrug wordt het een vaste brug.
De Matadibrug wordt na de Bataviabrug de tweede fietsers- en voetgangersbrug die de Oude Dokken met de binnenstad verbindt. Dat Europa 1,3 miljoen euro investeert, werd eerder al aangekondigd. Intussen werd de omgevingsvergunning ingediend en is de aanbestedingsprocedure gestart. De bouw van de brug kan wellicht in oktober 2021 starten. De brug zou eind 2022 klaar moeten zijn.
De kosten worden geraamd op 3.354.308,50 euro inclusief btw.
De Vlaamse Waterweg nv draagt 40 procent bij, sogent 20 procent en nog eens 40 procent komt van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, beheerd door VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen).
De toekomstige nieuwe wijk aan de Oude Dokken krijgt een vlotte en veilige verbinding voor fietsers en voetgangers over het water met een wegdek dat wordt afgewerkt in een antisliplaag in epoxy. Sami Souguir, schepen van Stadsontwikkeling en voorzitter sogent
De Matadibrug, verwijzend naar de havenstad in Congo, wordt 110 meter lang en 6 meter breed en verbindt de recent gerenoveerde promenade Kleindokkaai met de Handelsdokkaai, waarvan de renovatiewerken nog voor de zomer afgerond zijn.
De Matadibrug is het architecturale zusje van de Bataviabrug, maar geen exacte kopie. Zo zal het een vaste brug zijn met een aangepaste helling. Het vaarvenster van 4,8 meter zorgt ervoor dat vaartuigen zich eronder kunnen verplaatsen.
De nieuwe Matadibrug zorgt voor een vlotte en extra verbinding tussen de stadsring en de Gentse binnenstad. Zo maken we het voor fietsers en voetgangers aangenamer om te pendelen. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen en te wandelen, ook voor woon-werk- of woon-schoolverkeer.
Een extra ingreep dus om de pendelaar de fietsreflex te bezorgen én om onze doelstellingen inzake modal-shift te behalen.Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
De Stad Gent reikt op 14 oktober 2021 voor het eerst een architectuurprijs uit. De prijs bekroont recent gerealiseerde projecten op Gents grondgebied die getuigen van ontwerpkracht en innovatie en een duurzame verrijking voor de stad zijn. Inzenden of je kandidaat stellen voor de publieksjury kan vanaf nu.
De prijs vestigt de aandacht op het belang van de kwaliteit van onze leefomgeving en van zorgvuldig ontwerp in de stad. Elk gerealiseerd project op Gents grondgebied dat niet ouder is dan 3 jaar komt in aanmerking. In principe kan elk bouwwerk meedingen naar de prijs. Klein of groot, woningbouw of kantoor, school of bedrijfspand: alles mag. Ook bruggen, pleinen, parken of landschappelijke projecten mogen meedoen. Niet alleen nieuwbouw, ook renovaties, herbestemmingen, tijdelijke invullingen of ruimtelijke installaties zijn welkom.
We kiezen in Gent voor ruimtelijke en architecturale kwaliteit. Deze prijs zal goede ontwerpen belonen en promoten. We stimuleren hiermee de dialoog, streven naar kwaliteit in onze mooie stad en zetten architectuur meer op de kaart.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, Stedenbouw en Publieke Ruimte
De deelnemende teams van ontwerpers, opdrachtgevers en bouwers maken kans op een vakprijs en een publieksprijs. Voor de publieksjury zoekt de Stad Gent nog 25 Gentenaars uit evenveel Gentse wijken. Mensen met een hart voor architectuur en de stad die niet professioneel actief zijn als ontwerper of bouwer, kunnen zich kandidaat stellen. De Gentse architecte Marie-José Van Hee zal dan weer de vakjury voorzitten.
De feestelijke prijsuitreiking staat gepland op 14 oktober 2021 tijdens het Festival van de Architectuur. De laureaten ontvangen ook een bijzonder aandenken. Tijdens dat festival staan ook rondleidingen en debatten op het programma. Het is de bedoeling om de prijs vanaf nu driejaarlijks uit te reiken.
Met de nieuwe architectuurprijs vieren we ontwerptalent en gedurfd opdrachtgeverschap. Maar het is ook een manier om architecturale ambitie en vernieuwing in Gent aan te zwengelen. Goed voorbeeld doet volgen. Met het initiatief willen we reflectie, diepgang, opinie en discussie over architectuur in Gent ook blijvend een plek geven.Peter Vanden Abeele, Gents stadsbouwmeester
De Gentse Architectuurprijs is een initiatief van de Stad Gent, de Gentse stadsbouwmeester en Archipel vzw in samenwerking met de partners van het Gents Architectuurplatform: Design Museum Gent, het STAM, de vakgroep architectuur en stedenbouw van de Universiteit Gent, de Faculteit Architectuur van de KU Leuven, Campus Sint Lucas Gent, KASK & Conservatorium School of Arts HOGENT & Howest.
Tijdens het studiewerk voor de restauratie van het dak werd ontdekt dat bepaalde houten balken in het Groot Vleeshuis ernstiger beschadigd zijn dan gedacht. Het Groot Vleeshuis en de streekproductenwinkel erin sluiten daarom vanaf vandaag de deuren. Er komt een tijdelijke metalen steunstructuur.
Tijdelijke sluiting
De imposante houten balkenstructuur van het Groot Vleeshuis werd de voorbije maanden onder de loep genomen naar aanleiding van de restauratie van het dak. Door middel van meer dan 1.000 proefboringen werd gezocht naar zwakke plekken in het hout veroorzaakt door bijvoorbeeld houtworm of houtrot.
Op basis van die studie en van een bijkomende stabiliteitsstudie besloot de Stad Gent om het Groot Vleeshuis vanaf vandaag, donderdag 22 april 2021, te sluiten voor het publiek. De structuur vertoont immers meer zwakke plekken dan eerst werd aangenomen. Ook het Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten in het Groot Vleeshuis sluit uit voorzorg vanaf vandaag de deuren, maar er wordt onderzocht of de winkel toch nog op een veilige manier kan openen vooraleer de verstevigingswerken van start gaan. De webshop blijft open, en er wordt ook alvast gezocht naar een geschikte locatie voor een tijdelijke pop-up.
Steunstructuur en restauratie
Om het dak tijdelijk te verstevigen komt er zo snel mogelijk een metalen steunstructuur. De bedoeling is dat deze structuur er staat nog voor het bouwverlof op 19 juli 2021 van start gaat, zodat het Groot Vleeshuis tegen dan weer de deuren kan openen.
Het voorbereidende werk voor de restauratie blijft doorgaan zoals gepland. De eerste stap is het dak opnieuw volledig waterdicht maken. De aanbesteding is ondertussen rond, de ingediende offertes worden gecontroleerd. Verwacht wordt dat de werken in de loop van de zomer van start gaan. De metalen steunstructuur zal ook tijdens die werken van pas komen om aan het dak te werken.
Het Groot Vleeshuis zal nog even in de steigers staan. Ook de Vleeshuistragel, het wegje naast het Groot Vleeshuis, blijft afgesloten tot de meest dringende restauratiewerken aan het dak uitgevoerd zijn. De grootste werken aan het gebouw zijn in voorbereiding, maar de uitvoering is maar voorzien voor 2026.
In het Industriemuseum opent op zaterdag 24 april 2021 de foto-expo 'Kathedralen van de industrie'. Fotograaf Alexander Dumarey duikt in de fotocollectie van het Industriemuseum en herfotografeert de Gentse textielfabrieken van weleer. Zwart-wit van toen schittert zij aan zij met kleur van nu.
Fotograaf Alexander Dumarey (36) groeit op tussen de Gentse textielfabrieken in de Bloemekenswijk, met Filature du Rabot, Filature Nouvelle Orléans en UCO E.J. Braun vlakbij. Gefascineerd door de architectuur van kolossale fabrieksgebouwen en het desolate van oude industriële sites trekt hij in 2003 naar een fabrieksterrein met de camera in de hand. Hij krijgt de smaak te pakken en gaat op zoek naar meer.
In 2020 en 2021 herfotografeert hij meer dan 70 beelden uit de fotocollectie van het Industriemuseum. Coronajaar 2020 bleek daarvoor geknipt, er waren immers heel wat minder mensen en auto's in het straatbeeld. Een selectie van 30 fotoparen schittert vandaag in de expo.
Ik dacht dat ik Gent al goed kende, maar dit project heeft mijn kennis van de stad en haar geschiedenis nog vergroot.Alexander Dumarey, fotograaf
Bakens in de Gentse skyline
Veel zwart-witbeelden uit de tentoonstelling dateren uit het begin van de jaren 80. Wanneer de roemrijke Gentse textielindustrie vanaf de jaren 70 letterlijk en figuurlijk afbrokkelt, trekken pioniers van de industriële archeologie gewapend met een camera naar de bedreigde fabrieken en arbeidersbuurten. Onder hen ook enkele medewerkers van het pas opgerichte Industriemuseum, toen nog Museum voor Industriële Archeologie en Textiel.
De expo illustreert hoe de textielindustrie Gent heeft gekneed tot de stad van vandaag, met rondom het stadscentrum een industriële gordel vol arbeiderswijken en beluiken, en een wirwar aan kanalen, dokken en spoorwegen. De overgebleven fabrieken en schoorstenen zijn nog steeds bakens in de skyline van de stad.Sami Souguir, schepen van Cultuur
De expo, met familieparcours, loopt van 24 april tot en met 26 september 2021 in het Industriemuseum. Bij de expo hoort ook een fotoboek uitgegeven door Borgerhoff & Lamberigts en te koop via de boekhandel of de museumshop. Nog voor de zomervakantie komt er ook een fietsroute die fietsers langs een selectie van de voormalige textielfabrieken leidt.