- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1026
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 787
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 1031
Hans De Gusseme van Brouwerij Haeseveld. ©Brouwerij Haeseveld
Premier Alexander De Croo knipte acht maanden geleden nog het lintje door bij de opening van het nieuwe biercomplex van de Gentse microbrouwer Haeseveld.
Nu rijdt oprichter Hans De Gusseme met bakken in de autokoffer rond in de streek om zijn nieuwe biermerk aan de man te brengen.
De familie van De Gusseme baatte Haeseveld al jaren uit. Maar bijna vijf jaar geleden besloot hij de horecazaak in de Gentse rand, op de grens met de Destelbergen, nieuw leven in te blazen.
Samen met Jean-Paul Macharis, de voorzitter van de kartonproducent VPK, Alain De Laet van de Delirium Tremens-brouwer Huyghe en de voormalige Alpro-CEO Bernard Deryckere investeerde hij liefst 6,5 miljoen euro in de revamp van Haeseveld. Het vroegere café, gelegen op een oude bloemisterij, werd omgebouwd tot een heuse microbrouwer met een eigen biermerk, een aanpalende feestzaal en een groot terras.
Toen Haeseveld midden juli opende, kon het uitpakken met vier bieren. 'Die bleken enorm aan te slaan en we wonnen snel aan naamsbekendheid in de streek', zegt De Gusseme. 'Maar drie maanden na de start moesten we sluiten. Iedereen die in het horecagedeelte van Haeseveld werkt, is nu technisch werkloos. De brouwerij zelf is wel nog actief.'
Meteen daaarop stuurde De Gusseme zijn strategie bij. 'We waren aanvankelijk nog niet van plan om meteen de buitenwereld op te zoeken. Maar door corona zijn we dat versneld beginnen uitrollen. Daarbij zetten we in op twee van onze bieren, de 'strong blond'-tripel van 7,9 procent en onze 'ultra strong blond' van 10,5 procent.'
Marketing
Tegelijk zette Haeseveld in op marketing - het logo verwijst naar een tooglegende waarin een klant ooit een haas met een hertengewei in de tuin zag springen. 'We ontwikkelden ook geschenkverpakkingen. Een doe-het-zelfzaak in de buurt kocht er prompt zo'n 200 uit te delen aan goede klanten.'
Tegelijk gaat De Gusseme de baan op om zijn bier aan de man te brengen in grote en kleine supermarkten in de streek. 'Onze beste klant is de Spar hier in de buurt. Daar is de verkoop zo succesvol dat zelfs Spars moedergroep Colruyt interesse toonde. Maar logistiek zijn we nog niet klaar om op zo'n grote schaal te spelen.'
De inspanningen hielpen om de cashflow op peil te houden, zegt De Gusseme. 'Maar we hopen uiteraard dat we op 1 mei weer open kunnen. Ik zal niet zeggen dat we blaken van vertrouwen, maar we hebben er toch goede hoop in dat dat zal lukken. We merken alvast een heel grote vraag bij klanten, we hebben ons personeel al opgeroepen om zich tegen dan klaar te houden. En zelfs onze leverancier van terrasmateriaal heeft intussen onze bestellingen binnengekregen.'
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 998
GENT – Arne Cosyns (30) en Thomas Rodrigue (29), twee Gentse ondernemers, haalden zondag hun krijtsteentjes van onder het stof en toverden de 105 cirkels op het Sint-Pietersplein om tot “tietjes”.
Hiermee willen ze hun eigen bier, dat ze exact een jaar geleden op de markt brachten, in de spotlight plaatsen.
“Tietje is meer dan een bier, we willen een glimlach op mensen hun gezicht toveren. Wij geloven dat zien lachen, doet lachen. Iets wat tijdens deze moeilijke periode extra belangrijk is.”
“Toen we deze week het nieuws hoorden dat er cirkels op het Sint-Pietersplein zouden worden aangebracht, om de jongeren de afstandsregels te laten respecteren, hebben we niet lang getwijfeld.
Hier moeten we iets mee doen!”, vertellen Arne Cosyns en Thomas Rodrigue van De Boezemvrienden.
Donderdag gingen de twee op prospectie en stonden ze voor een Sint-Pietersplein gevuld met studenten. “We besloten om zondag terug te komen met enkele vrienden en onze slag te slaan.”
Humor centraal
Op 2 uur tijd toverden ze het plein om tot het ‘Sint-Tietjesplein’. “Humor staat altijd centraal in onze communicatie. We zoeken de grens op, maar proberen ze bewust niet te overschrijden.
Met een naam als Tietje vang je sowieso tegenwind, maar als we ons verhaal vertellen zijn er nog weinig tegenstanders.” De actie was niet voor iedereen direct duidelijk, maar gelukkig maakte een toevallige voorbijganger dronebeelden die het totaalplaatje mooi weergeven.
Eénjarig bestaan
Op 11 maart mogen De Boezemvrienden met hun Tietje 1 kaarsje uitblazen. “Twee dagen voor een complete lockdown je bedrijf oprichten, er zijn betere momenten om te starten. Corona dwong ons direct om flexibel en creatief te zijn.
We zitten vol energie, ideeën en krijgen steun van onze familie en vrienden. Nu ligt de focus volledig op de heropening van de horeca. Het bierbrouwen begon als een hobby in de garage, maar we dromen om er voltijds ons werk van te kunnen maken.”
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Maatschappelijk
- Hits: 665
Elisa is 23 en pas afgestudeerd als fotografe aan het Gentse KASK.
Met een foto die ze maakte voor haar afstudeerwerk won ze een Amerikaanse fotowedstrijd.
Daardoor zal haar werk binnenkort te zien zijn op één van de grote reclameborden in Manhattan, één van de vijf stadsdelen van New York.
Zeemeermin in Florida
De winnende foto, van een zwemmende zeemeermin, werd in Florida gemaakt in de zomer van 2019.
Toen trok Maenhout zowat de hele wereld rond om zeemeerminnen en -mannen te fotograferen.
Hoewel ze altijd al eens naar New York wou gaan, zal ze door corona helaas niet kunnen afzakken naar de Big Apple om de foto met haar eigen ogen te zien.