© Camel's Drop

 

De Vlaamse reggae-band Camel's Drop zorgde recent voor een aardverschuiving in de jaarlijkse top 100 lijst REGGAE SPLASH die uitgaat van Soulshakers en Reggae.be (uitgezonden op Studio Brussel). De track 'We Nah Gonna Wait' uit hun debuut kwam zomaar uit het niets binnen op nummer 7 en prijkt in een lijst waar zowat alle klassiekers vertegenwoordigd zijn: Bob Marley, Desmond Dekker, UB 40 enzovoort. Een lijst waar reggae fans vingers en duimen voor aflikken en waarin deze Vlaamse band een pak grote namen ver achter zich laat... En er is nog meer nieuws te melden. Tijd dus voor een interview. 

Camel's Drop mag worden beschouwd als dé Belgische reggae revelatie van de laatste jaren. Enerzijds door hun frisse en originele benadering van het genre, waarin dub en traditionele reggae naadloos in elkaar overvloeien, anderzijds door hun positieve boodschap in de teksten. Wat vooral opvalt is de samenstelling van de band: een generatie-overstijgend collectief waarbij de jongste telg 20 jaar is, terwijl het oudste 61...

Oosterzeler Wim Stevens (bas) enthousiasmeerde zijn twee zonen Polle (toesten) en Roel (drums), vocalist Dhazed Fyah sloot zich aan voor de zang, bijgestaan door zangeres Dora Turay en Steven Gossye ontfermde zich over de gitaarpartijen. Voor de rub-a-dub en toasting input, vonden ze een partner in crime bij Prince Far Out, misschien wel de bekendste toaster van Vlaanderen en op zijn 61-ste nog steeds dezelfde spring in't veld...

Laat je geheugen je even in de steek?

Prince Far Out (decennia lang getogen Gentenaar, ook gekend als Mutse) verdiende zijn sporen in de late jaren 80 als 'founding member' van de tot nu toe succesvolste Belgische reggae-band ooit: Skyblasters. Toen de band begin jaren 90 de handdoek in de ring gooide (waar ze later op zijn teruggekomen en nu nog steeds - incl. Mutse- Belgische reggae op de kaart weten te zetten nvdr.), stopte het verhaal niet.

Diverse gastrollen en optredens hielden hem in de picture. Een ongetwijfeld hoogtepunt: zijn rol als toaster bij Dinky Toys (My Day Will Come zou niet geworden zijn wat het was mocht 'Mutse' daar zijn stempel niet op hebben gezet).

Prince Far Out is een reggae fanaat pur sang. Niet alleen voor de muziek, maar ook voor de boodschap die het genre en alle betrokken artiesten in zijn geheel naar voor brengen: 'positive vibes', unity, love, peace and happiness for all...

Idealen die niet verdwenen zijn in het voorbijgaan van de hippie-jaren... Integendeel: nog verder gaand, back to the roots of nature, less is more en een rebels kantje dat zich tegen 'het kapitalistische ideaal' keert. Echte reggae-fans prediken echter geen anarchie, maar stellen zich de vraag of alle 'leiders van de Westerse wereld' dan wel zo verstandig omspringen met het vertegenwoordigen van de bevolking en het opleggen van zogezegde maatstaven. Het gaat niet over een religie, noch een politieke beweging, maar over een manier van leven. Een levensvisie die helaas (net als bij de blues) zijn wortels vindt in het beste proberen maken van omstandigheden als armoede en onderdrukking. Positief blijven, ongeacht wat het lot beslist.

Het verleden heeft al vaker aangetoond dat muziek helend werkt. In Jamaica vond men dit in een nieuw genre: reggae. Het kon niet anders dan overwaaien naar de rest van de wereld want eerlijk gezegd: ik moet de eerste persoon die 100% kan stilstaan op reggae-muziek nog tegen komen...

De debuutplaat van Camels' Drop We Nah Gonna Wait (2019) is daar meteen een bewijs van. En de nieuwe single Bushbaby (als voorbode op een tweede album) bevestigt dat nogmaals. De vocale hoofdrol is in deze weggelegd voor, jawel, Prince Far Out met wie we maar al te graag een gesprekje wilden hebben.

 

Binnenkomen uit het niets op nummer 7 in de REGGAE SPLASH 100 editie 2021... hoe content is Camel's Drop daarmee?

HEEL content hé! (lacht)

Vorig jaar waren we al blij met de nominatie op zich. We haalden toen de lijst niet, maar vonden het als 'jonge band', bij wijze van spreken, al een hele eer. Dat we nu gewoonweg in de op 10 staan is onvoorstelbaar.

We hebben dit ongetwijfeld vooral te danken aan onze fans die hun stem hebben uitgebracht. Maar zeker ook doordat we niet door de eerste de beste werden getipt voor de lijst. Niemand minder dan Johan Tackx himself (organisator van Reggae Geel) nomineerde ons als zijn eerste keuze omdat hij gecharmeerd was door onze muziek én het gegeven dat we een generatiekloof simpelweg overbruggen in de band. We hebben daar zelf nooit zo bij stilgestaan, het klikte gewoon tussen de bandleden. Maar tja, het is inderdaad niet alledaags. 

Er zit al een tijdje een tweede album in de pijplijn, doch de release werd uitgesteld door corona omdat een promotour niet mogelijk was?

Klopt. De geplande plaat had in 2020 moeten verschijnen. Dat zal nu voor dit najaar zijn. De nieuwe single is de voorbode van dat album. Het is trouwens niet zomaar een nieuwe plaat, maar het allereerste Belgische 'one riddim album' waarvoor we samenwerkten met de bekendste Belgische reggae artiesten zoals Stoneman en Omar Perry.

Euh, je bent me even kwijt: one riddim album?

(Lacht) Bij een 'one riddim' komt het er op neer dat er één instrumentale track als basis wordt gebruikt en voor verschillende vocale interpretaties vatbaar is. In deze geven we dus de gastzangers carte blanche om er hun ding mee te doen, hoe zij het aanvoelen qua tekst en welke zangmelodie daar volgens hen bijhoort. In de kern bouw je dus steeds rond hetzelfde ritme, maar je krijgt telkens een ander nummer. De gastzangers bepalen de invalshoek en dan is het aan ons om het andere arrangement uit te werken. Deze manier van werken is heel populair in het genre.

Onze 'riddim' werd gemaakt door Polle "Docta Riddim" Stevens, onze toetsenman. Er stonden al 2 versies op ons You Tube kanaal, en nu met Bushbaby dus drie. 

Als ik het goed begrijp ben jij als groepslid in deze de 'featured artist'

Inderdaad. We hadden al contacten gelegd met een aantal Belgische kleppers toen de andere groepsleden aangaven dat 'Prince Far Out' ook tot die top behoort. Ik zie dat niet meteen zo, maar aan de andere kant weet ik in alle bescheidenheid wel dat er niet veel Belgische toasters een palmares als dat van mij hebben. De vraag voelde dus aan als een soort erkenning vanuit de groep, iets van: "hey, Mutse, we zijn content dat je in onze band zit, maar los daarvan verdien je ook wel de gelegenheid om je ding te doen als featured artist.".  

Dat doet als mens uiteraard deugd om te horen.

Het was even raar om de pet als groepslid af te zetten en voor het eerst in mijn carrière letterlijk het 'hoofdpersonage' te zijn. Niet alleen op de plaat, maar ook in de bijhorende videoclip. Nu ik het eindresultaat hoor en zie, ben ik trots op mezelf (lacht).

Neen, alle gekheid op een stokje, ik ben de band, de vrienden, dankbaar voor die kans. Ik zou het zelf niet hebben 'opgedrongen' of zoiets. Het kwam heel organisch, 'it was ment to be', zo bleek.

Waarover gaat Bushbaby?

Over het nachtleven hé...  Over uitgaan, bij vrienden zijn, je amuseren.

Ik ben altijd al een nachtuil geweest... Zelfs als ik gewoon thuis ben, zit ik tot een gat in de nacht op. Mijn ritme is een beetje anders dan dat van de meeste zeg maar (lacht). Het is daarom dat ik mij liet inspireren door de galago, een vooral in Afrika voorkomend nachtdier dat wat wegheeft van een kruising tussen een aap en een koala. In het Engels noemen ze het een bushbaby. Klinkt in alle geval leuker en aantrekkelijker dan 'night-owl' en het zingt vlotter (lacht). 

Wat verwachten jullie van de wereldwijde release?

Verwachten is veel gezegd. Uiteraard hopen we op een verdere uitbreiding van ons netwerk en de fanbasis. Het voordeel van het feit dat we een paar twintigers in de rangen hebben, is dat die hun weg weten op sociale media en consorten. Op die paar jaar is er best al wat in beweging gebracht tot ver buiten onze landsgrenzen. Maar ergens strandt dit dan toch, je blijft een beetje in dezelfde poel vissen.

We hebben nu beroep gedaan op een paar 'enthousiaste buitenstaanders' die ons vanuit hun netwerk willen helpen om de perimeter wijder te zetten. En daar is iemand bij met wereldwijde contacten naar radiozenders, groot en klein. Dus dat schept mogelijkheden hé...

We mikken niet zozeer op 'een hit', maar eerder op een vertaling in optredens. Hopelijk verder dan de Benelux. Dat zou fantastisch zijn. Maar we zijn sowieso al heel gelukkig met waar we vandaag staan. We werken daar ook heel bewust aan met z'n allen. Iedereen heeft zo zijn taak in de band en zo is het goed. 

Veel succes en bedankt!

 

BUSHBABY wordt uitgegeven onder het label Camel Productions.
Beschikbaar op alle download-platforms.

Meer info over Camel's Drop + Facebookpagina Camel's Drop

 

 

©2021 J.E.