De Architectuurprijs Gent gaat naar het coöperatieve woonproject Bellefleur van Havana architecten en de robuuste woningen voor mensen met een verleden van dakloosheid van AE-architecten. Zowel de vakjury als de jongerenjury geven daarmee een sterk signaal: betaalbaar wonen voor kwetsbare mensen staat hoog op de agenda.
Bij de twintig nominaties stonden heel wat in het oog springende projecten, zoals het Wintercircus of de fietsbrug over de Watersportbaan. De vakjury koos echter voor het atypische coöperatieve woonproject Bellefleur van Havana architecten in opdracht van Wooncoop. Om deze zeven historische woongebouwen in de wijk Brugse Poort-Rooigem sneller te kunnen renoveren, opteerde het projectteam voor een eenvoudige meldingsprocedure in plaats van een voor de hand liggende maar tijdrovende vergunningsprocedure.
Ondanks de beperkingen die een meldingsprocedure met zich meebrengt, kan het verenigde bouwteam een bijzonder geslaagde renovatie voorleggen, met onder meer een bijkomende trap en een gemeenschappelijke tuin en binnenkoer. Die koer wordt ingezet als wasplek, zithoek en ontmoetingsplek. Lees hier het volledige juryverslag.
Het project toont dat je met beperkte budgetten en zonder drastische vergunningsplichtige ingrepen toch een kwalitatief hoogstaande woonomgeving kan creëren. Het is een uitstekend voorbeeld van hoe architecten in de toekomst met bestaand patrimonium kunnen omgaan om betaalbare huisvesting te realiseren.Kelly Hendrickx, voorzitter vakjury
De publieksjury, die naar aanleiding van Gent als Europese Jongerenhoofdstad volledig uit jongeren bestond, koos dan weer voor de robuuste woningen van AE-architecten in opdracht van OCMW Gent. Die elf huisjes in Sint-Amandsberg zijn specifiek ontworpen voor mensen met een verleden van dakloosheid: de focus ligt op comfort, privacy en afzondering. De jury loofde de interdisciplinaire aanpak van de ontwerpers en waardeerde de ruimte voor kwetsbaarheid. Lees hier het volledige juryverslag.
Deze architectuurprijzen tonen aan dat nieuwe woonvormen en sociaal wonen architecturaal kwalitatief kunnen zijn. Wonen staat zeer hoog op de agenda in Gent. Het is dan ook bijzonder fijn dat net deze projecten zowel door de vakjury als door de jongeren van de publieksjury als winnaars naar voor zijn geschoven.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, Stedenbouw en Publieke Ruimte
De vakjury en jongerenjury kozen tot slot ook een tweede en derde plaats. Voor de vakjury was dat cohousingproject Bijgaardehof en de robuuste woningen, voor de jongerenjury stadsgebouw Hartetroef en bouwaanvraag Urbis Beukenbos.
De Architectuurprijs Gent is een organisatie van de Stad Gent, de stadsbouwmeester en architectuurvereniging Archipel, samen met het Architectuurplatform Gent.
Het stadsbestuur nodigt de Gentenaars uit om op maandag 7 oktober om 9 uur, één jaar na de escalatie van het geweld, een minuut stilte te houden om de oproep naar vrede in Gaza, Libanon, Jemen, de Westelijke Jordaanoever en Israël kracht bij te zetten. Het schepencollege hijst om 9 uur ook de vredesvlag aan het stadhuis.
Naar aanleiding van het escalerende geweld in Gaza en Libanon zal het schepencollege op maandag 7 oktober 2024 om 9 uur aan het stadhuis de vredesvlag hijsen en één minuut stilte houden. Het stadsbestuur nodigt de Gentenaars en het stadspersoneel uit om, waar mogelijk, ook een minuut stilte te houden, als moment van ingetogenheid en symbool voor de roep naar het stilzwijgen van de wapens.
Gent spreekt zich uit tegen het aanhoudende geweld in Gaza en Libanon. Onze stad kiest daarbij altijd de kant van àlle onschuldige burgers en de mensenrechten.Mathias De Clercq, burgemeester
De Stad Gent wil ook het crowdfunding-initiatief om Palestijnse Gentenaars te steunen opnieuw onder de aandacht brengen. Vzw Een Hart voor Vluchtelingen en de Gentse Coalitie voor Palestina vragen financiële hulp om Palestijnse Gentenaars een hart onder de riem te steken. Meer over die actie vind je op de website van Een Hart voor Vluchtelingen.
In de etalageruimte van de oude bib op het Woodrow Wilsonplein opent zondag 6 oktober een bijzondere gratis expo: Exclusief Inclusief. Ontwerpers in opleiding tonen er hoe zij het Gent van de toekomst zien. Ze baseerden zich daarvoor op de ideeën en verzuchtingen van Gentse jongeren. De expo loopt twee weken.
In het kader van Gent als Europese Jongerenhoofdstad werden vorig jaar zo'n 50 jongeren uit verschillende wijken bevraagd. Waar komen ze graag in Gent? Welke plekken vermijden ze? Wat missen ze in de stad? Uit de antwoorden bleek dat ze vaak op zoek gaan naar exclusieve ruimtes met een inclusief karakter. Met die info gingen honderden ontwerpers in opleiding aan de slag, van in het secundair tot aan de universiteit. Het resultaat is vanaf zondag te bewonderen in een gratis expo in de oude bib.
Aan de expo werkten liefst 30 ontwerpateliers van tal van onderwijsinstellingen mee, zowel uit het binnen- als het buitenland, van de UGent, KULeuven, het KASK, Deeltijds Kunstonderwijs Gent en Kunsthumaniora Sint-Lucas tot de Technische Universiteit Delft en Technische Hogeschool Lausanne. De coördinatie was in handen van Archipel vzw in samenwerking met de Stad Gent, de Gentse stadsbouwmeester en het Architectuurplatform Gent. De expo loopt tot en met zondag 20 oktober 2024. De openingsuren vind je hier.
Jongeren hebben een eigen, unieke kijk op de stad en op architectuur. Het is belangrijk dat we die visie meenemen. Zo krijgen we een stad op maat van alle Gentenaars.Filip Watteeuw, schepen van Stedenbouw en Publieke Ruimte
In het Claeys-Bouüaertpark werd op donderdag 3/10 de eerste 'buurtbank' in gebruik genomen, een extra lange zit- en picknickbank. Het gaat om een initiatief van een buurtbewoner gefinancierd door het wijkbudget. De komende weken komen er her en der in Mariakerke nog elf andere exemplaren.
Enkele zesdejaars van basisschool De Brug en jongeren van vzw Zwerfgoed hebben zopas de allereerste buurtbank van Mariakerke gemonteerd, uitgetest en goed bevonden. De bank bevindt zich bij de hondenlosloopweide in het Claeys-Bouüaertpark en is vier meter lang. De bedoeling van de buurtbank is om spontane ontmoetingen bij buurtbewoners te stimuleren.
De komende weken komen er nog elf andere buurtbanken in Mariakerke: op het Mariakerkeplein, aan de Zandloperstraat, aan de speeltuin van Claeys-Bouüaert, in het Vijfweegsepark, in het Vaernewijkpark, aan het Kollekasteel, bij Kasteel Ter Beken, in het Vynck-Bovynpark, in het Lampistenpark, aan De Vetterstraat, en bij Zwerfgoed aan de Beekstraat. Het initiatief komt van buurtbewoner Jan Alleman.
De picknickbanken zijn vier meter lang, zodat je gemakkelijk kan aanschuiven en je met meerdere mensen en groepen toch aan één tafel kan plaatsnemen. Een ongedwongen gesprek of toevallige ontmoeting, dat is waar deze banken op hopen.
Het zijn de jongeren van Zwerfgoed, een Mariakerkse vzw waar jonge mensen terechtkunnen om even op adem te komen, die de picknickbanken maken. Elke bank krijgt bovendien een peter of meter uit de buurt die zorg draagt voor de bank en de omgeving. Het project is een van de elf goedgekeurde projecten in Mariakerke die door het wijkbudget gefinancierd worden.
Met het wijkbudget hebben we Gentenaars zelf laten aangeven wat hun wijk beter maakt. Gelote wijkpanels kozen daarna de beste ideeën. Deze buurtbanken zijn maar een van de 150 projecten die we zo hebben gerealiseerd. Meer dan ooit maken we samen de stad.Astrid De Bruycker, schepen van Participatie
De Stad en OCMW Gent verdelen samen met IT-partner District09 1.650 laptops, smartphones en tablets bij kwetsbare Gentenaars. Het gaat bijvoorbeeld om gezinnen zonder digitale toestellen of mensen die op straat leven. Amal vzw krijgt 110 van de tablets om nieuwkomers te helpen die digitale drempels ondervinden.
In de strijd tegen de digitale kloof stelde de Stad Gent eerder al laptops ter beschikking aan kwetsbare Gentenaars. Dat project krijgt nu een vervolg met de verdeling van 1.650 toestellen, voornamelijk refurbished. Het gaat om laptops, maar voor het eerst ook om smartphones en tablets.
Het is niet zo dat mensen zomaar een toestel kunnen komen afhalen. Het OCMW verdeelt zelf toestellen en hanteert daarbij strikte voorwaarden. De apparaten komen terecht bij mensen in kwetsbare situaties, zoals gezinnen zonder digitale toestellen of mensen die op straat leven. Verder gaan heel wat toestellen naar partnerorganisaties, die ze binnen hun werking zullen inzetten.
We willen de digitale kloof dichten. Nog te veel mensen in Gent kunnen zich geen smartphone of laptop veroorloven. Het OCMW heeft nu toestellen aangekocht en zal ervoor zorgen dat ze bij de meest kwetsbare mensen terechtkomen. Daarnaast bieden we digihulp om iedereen te laten deelnemen aan de digitale samenleving.Rudy Coddens, schepen van Sociaal Beleid
Tablets in de les
Een van de partners is Amal vzw, die 110 tablets krijgt om in te zetten tijdens lessen maatschappelijke oriëntatie voor anderstalige nieuwkomers. Inburgeraars krijgen vaak te maken met specifieke digitale drempels en dankzij de tablets kan Amal die meteen met hen aanpakken tijdens de opleiding. Later dit najaar volgt de verdeling van toestellen bij andere partners.
Door de tablet in te stellen in hun eigen moedertaal, werkt Amal de taalbarrière bij anderstalige nieuwkomers weg. Mensen die minder digitaal vaardig zijn, kunnen zich dan concentreren op het verbeteren van hun digitale vaardigheden.Amal vzw
Bredere aanpak
Dit project kadert binnen een breder plan rond e-inclusie. Zo zijn er Digipunten met gratis toegang tot pc en internet én vrijwilligers die bezoekers ondersteunen. De Stad organiseert ook digitale workshops en lessen voor ouderen en mensen in activering. En de zeven welzijnsbureaus van OCMW Gent hebben elk een digicoach, die OCMW-cliënten op weg helpt.