Een oude kloostergang in Ekkergem wordt omgevormd tot buurtcentrum. De gang, 25 meter lang en 3,75 meter breed, wordt ingericht als ontmoetingsruimte en krijgt ook sanitair en een kleine kitchenette. De werken beginnen eind oktober en duren tot het voorjaar van 2025.
De oude kloostergang in Ekkergem, die een muur deelt met het politiecommissariaat, is een restant van het 'Klooster van Deynze' en is een beschermd stadsgezicht. De gang werd eerder zowel aan de buiten- als de binnenkant gerestaureerd, maar werd sindsdien niet gebruikt. Om de ruimte nieuw leven in te blazen, bouwt de Stad Gent de kloostergang om tot een volwaardig buurtcentrum. De werken beginnen eind oktober.
De kloostergang is 25 meter lang en 3,75 meter breed. Toch is er voldoende ruimte voor een buurtcentrum. Er komt een aantrekkelijke ontmoetingsplek, sanitair en een kleine kitchenette. Het gebouw krijgt ook een nieuwe inkom aan de linkerkant. Verder komt er nieuwe verwarming, verlichting en ventilatie. Tegen het voorjaar van 2025 moet alles afgerond zijn.
Ik ben heel dankbaar dat dit gebouw terug een nuttige functie zal leveren voor de buurt. Dankzij enkele ingrepen kan deze plaats een nieuwe centrale plek worden voor inwoners in Ekkergem!Hafsa El-Bazioui, schepen van Facilitair Management
Het is Bewonersgroep Ekkergem die het buurtcentrum zal kunnen gebruiken om een buurtwerking te organiseren. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan, wordt bepaald in overleg met de bewonersgroep en met de wijkregisseur van de Stad Gent.
De kloostergang is een mooie locatie voor een buurtcentrum, dat er gekomen is op vraag van de buurt. Blij dat het er nu komt, dankzij de samenwerking tussen de Stad en de buurtbewoners.
De Week van het Nederlands brengt van 28 september tot en met 5 oktober onze taal onder de aandacht. Bibliotheek De Krook heeft een eigen programma met onder meer een reuzenwoordspel als aftrap en een taalquiz als afsluiter.
Op dinsdagavond 1 oktober staat dan weer de theatervoorstelling 'Vlamingo' gepland.
Daarin beschrijft actrice Nela Deleu uit Sarajevo de weg die ze aflegt om 'Vlaming' te worden. Die voorstelling is intussen uitverkocht.
"De Week van het Nederlands wordt elk jaar zowel in Vlaanderen als Nederland gevierd.
We houden het laagdrempelig. Je hoeft zeker geen taalvirtuoos te zijn om mee te doen. Dus kom zeker eens langs. "
Kasteel Borluut en het naastgelegen koetshuis in Sint-Denijs-Westrem krijgen een nieuw dak. De werken beginnen pas in maart 2025 om de winterslaap van de vleermuizenkolonie niet te verstoren. Het nieuwe hellend vlak komt er wel al eerder.
De daken van Kasteel Borluut en het naastgelegen koetshuis in de Kleine Gentstraat in Sint-Denijs-Westrem worden volledig vernieuwd en geïsoleerd. Tijdens de werken worden er invlieggaten gemaakt in de dakgoten zodat de vleermuizen hun thuis niet verliezen. Tijdens de restauratie van de toren in 2021 werd ook al een speciale kas gebouwd waar de vleermuizen kunnen slapen.
De werken beginnen pas in maart, om de dieren niet te storen in hun winterslaap, en duren tot eind 2025. Tijdens de werken kunnen de Dekenij Borluut en andere organisaties de ruimtes blijven gebruiken. Het installeren van de nieuwe, toegankelijke helling kan wel al eerder gebeuren. De helling moet nog voor maart klaar zijn.
Het dak gaat eraf in kasteel Borluut, om dan meteen een beter geïsoleerd exemplaar in de plaats te krijgen. Ook de vleermuizenkolonie wordt hierbij gerespecteerd. In Gent bouwen we duurzaam, met respect voor mens en dier.Hafsa El-Bazioui, schepen van Facilitair Management
Dankzij het actieplan toegankelijkheid en het wijkbudget krijgt kasteel Borluut een helling aan de trappen aan de voorzijde. Zo wordt het kasteel voor iedereen toegankelijk. Een bezoek aan het beschermde monument of aan een van de vele sociaal-culturele activiteiten kan binnenkort ook zonder problemen voor rolstoelgebruikers, mensen met een rollator, jonge gezinnen met een kinderwagen.
Gent viert op 22 september opnieuw autovrije zondag. Met de Velorave van Studio Brussel, 'de hoogste picknick' van Autodelen.net en de rollerparade en het pop-upskatepark van Asfalt wordt de fly-over dé hotspot van het evenement. Maar ook elders in de stad valt veel te beleven.
Tijdens de autovrije zondag op 22 september is de zone binnen de R40 van 10 tot 18 uur afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer. De B401 is afgesloten van 6 tot 20 uur. Op de fly-over vinden komende zondag immers heel wat activiteiten plaats, van 'de hoogste picknick' tot de start van de Velorave.
Velorave en rollerparade
De Velorave van StuBru vertrekt om 15 uur op de fly-over. Fietsers volgen een route van 10 à 15 kilometer langs unieke plekken in Gent. Eva De Roo en Faisal zorgen onderweg voor beats. De aankomst ligt in het Zuidpark. Inschrijven is niet nodig, gewoon opdagen is de boodschap. Meer info vind je hier.
Ook in het kader van Asfalt, het stadsfestival voor straatcultuur van 21 tot 22 september, valt zondag heel wat te beleven. Zo wordt op de fly-over een heus pop-upskatepark gebouwd, en aan de voet van de brug vertrekt om 11.30 uur een 'rollerparade'. Meer info vind je hier. Diezelfde zondag organiseert Asfalt onder meer ook de World Cup Skateboarding en de World Chase Tag. Klik hier voor het volledige programma. Asfalt vindt plaats aan het Houtdok, de Blaarmeersen, het Groene Valleipark en het Rabotpark.
Familiedag
Autodelen.net organiseert dan weer een familiedag in het Zuidpark en op het Achtmeiplein, aan de voet van de fly-over, met onder meer een koers op rollen en een silent disco. Op de brug zelf staat 'de hoogste picknick' op het programma. Iedereen is welkom van 12 tot 13.30 uur met een eigen picknickmand. Meer info vind je hier.
Tot slot is er ook opnieuw een fietsdorp op de Korenmarkt, waar je fietsen kan testen van tal van fietshandelaars. Voor wie nog extra afleiding zoekt, is er de boekenmarkt op de Ajuinlei.
Op Gent Autovrij nemen mensen de vrijgekomen ruimte in om elkaar te ontmoeten, te spelen, te genieten van stad. Het belooft een groot feest te worden met tal van activiteiten, maar ook met veel plekken waar het voor één dag heel rustig en stil zal zijn.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit
Met het nieuwe verhalenplatform 'We Are The City' wil de Stad Gent verhalen van Gentse jongeren online bundelen. Iedere jongere kan iets insturen, van vlogs tot interviews en podcasts, zolang het maar gaat over jong zijn in Gent. Daarnaast bouwt de Stad samen met Mediaraven een jongerenmediateam uit.
Gent is dit jaar Europese Jongerenhoofdstad en bouwt als onderdeel daarvan het nieuwe verhalenplatform 'We Are The City'. Daarmee wil de Stad de stem van de Gentse jongeren bundelen en luider laten weerklinken. Verhalen in alle mogelijke vormen zijn welkom, zolang ze maar gaan over jong zijn in Gent.
Er staan nu al enkele items online, van vlogs tot interviews en podcasts. Het doel is niet alleen om daarmee de stem van jongeren te versterken, maar ook om hen in contact te brengen met elkaar en de vele jeugdwerkorganisaties waar ze terechtkunnen.
Met EYC willen we jongeren een stem geven en dat is letterlijk wat we met dit verhalenplatform willen ondersteunen. Elk facet van jong zijn in Gent kan op deze manier belicht worden en meegenomen worden om de stad van morgen vorm te geven.Hafsa El-Bazioui, schepen van Jeugd
Jongerenmediateam
Naast het verhalenplatform bouwt de Stad samen met Mediaraven ook een jongerenmediateam uit, met ondersteuning en begeleiding voor jongeren die zelf een documentaire willen maken, een podcast willen opstarten, een filmreportage willen maken, enzovoort. Mediaraven voorziet begeleiding met workshops, sprekers en vooral een netwerk waar creatieve jongeren op kunnen terugvallen.
We geloven in de kracht van media als middel voor creativiteit en zelfexpressie. We moedigen jongeren aan om te experimenteren met verschillende vormen van media, van podcasts tot documentaires, en bieden daarbij onze ondersteuning. Zo helpen we hen kritisch en bewust om te gaan met de digitale wereld.