Cultuur Nieuws
  • Home
  • Maatschappelijk
  • Regio
  • Front- & Backstage
  • Artikels
  • Gentse Feesten
  • Artiesten
  • Uitgelicht
  • Reportages
  • Poëzie
  • Op Stap

Meest bekeken

Café Chantant in St. Amandsberg....
WIJNFOUTEN - ART OF TASTING.....
GESPROKKELDE WIJNWEETJES – MEI/JUNI 2026
88 culturele organisaties krijgen steun, bijna de ...
Bijna Gentse Feesten: 3.459 activiteiten en ...
GF26: Culturele invulling gezocht voor Oude ...
28 culturele organisaties krijgen komende 6 jaar ...
Groen licht voor restauratie Sint-Baafsabdij, ...
EEN STUKJE RUNDSVLEES MET EEN BIJPASSEND WIJNTJE ...
Zeetong à la meunière of à la Murat? Met ...

Gents erfgoedproject 'De vierkante kilometer' krijgt Europese prijs

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 30 mei 2024
Hits: 661

Het erfgoedproject De vierkante kilometer heeft met de 'European Heritage/Europa Nostra Awards' een internationale erkenning gekregen. Voor dit project dompelde historica Tina De Gendt zich in opdracht van Erfgoedcel Gent onder in vijf Gentse wijken, wat resulteerde in vijf kleinschalige expo's in het STAM.

 

 

'De vierkante kilometer' ontstond vanuit de luchtfotovloer in het STAM, waarbij elke tegel overeenkomt met één vierkante kilometer van de stad. Historica Tina De Gendt dompelde zich vervolgens onder in vijf wijken, die elk een kleinschalige tentoonstelling kregen: Voormuide, Brugse Poort, Rabot, Ledeberg en Dampoort. Samen met de buurtbewoners bracht ze verborgen stadsgeschiedenissen en verloren gewaande collecties in kaart.

 
Superdiverse wijken werden geen uitdaging voor erfgoed, maar boden net een kans om geschiedenis van onderuit te schrijven. Wat telkens startte met wandelen en babbelen, groeide uit tot een lopend vuurtje en tientallen enthousiastelingen die hun buurt en gemeenschappen activeerden en nieuwe buurtprojecten opzetten.Tina De Gendt, historica
 

Die participatieve methode viel in de smaak bij Europa Nostra, de Europese federatie van erfgoedorganisaties die samen met de Europese Commissie de prestigieuze 'European Heritage/Europa Nostra Awards' uitreikt. De jury looft de manier waarop het project via storytelling en persoonlijke verhalen alle stemmen aan bod laat komen en noemt het een voorbeeld voor musea die met en voor hun gemeenschap willen werken.

 

 

Dankzij deze erkenning komt 'De vierkante kilometer' op de internationale radar te staan. In oktober vindt de prijsuitreiking plaats in Boekarest. Daar wordt ook een publieksprijs uitgereikt en daarvoor kan iedereen stemmen via vote.europanostra.org.

 
De vierkante kilometer wist heel wat los te maken bij de Gentenaars. Niet alleen werd de kleine geschiedenis van de wijken plots museummateriaal. De wijkbewoners konden er ook zelf aan bijdragen. Dit is een meer dan terechte erkenning voor een bijzonder project. Nu komt het erop aan om massaal te stemmen voor de publieksprijs.Sami Souguir, schepen van Cultuur
 

Momenteel staat Dampoort nog centraal in De vierkante kilometer op het STAMplein. In november volgt de finale van dit erfgoedproject met de expo 'De Poorten. Op 't randje van de stad' over de Gentse poortwijken.

 

Ontwerp klaar voor nieuw stadsgebouw aan Koningin Fabiolalaan

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 30 mei 2024
Hits: 666

De plannen voor het stadsgebouw aan de Koningin Fabiolalaan zijn klaar. In het gebouw komt een basisschool met buitenschoolse opvang, een kinderdagverblijf en lokalen voor jeugdwerking. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in het voorjaar van 2025 en opent het stadsgebouw eind 2026.

 

 

De komende jaren ondergaat de Koningin Fabiolalaan een hele metamorfose. Er komt een nieuw park, het Rijsenbergpark, een stadsgebouw, en nieuwe woningen. In het stadsgebouw komt een basisschool voor 240 leerlingen met buitenschoolse opvang, een kinderdagverblijf met 28 plaatsen en lokalen voor jeugdwerking.

 

 

Het gebouw is zo’n 4.200 vierkante meter groot met buiten een grote speelruimte en een fietsenstalling. De hoofdingang komt aan het toekomstige ‘Entreeplein’, tegenover de Verpleegsterstraat. Het kinderdagverblijf, de kleuterklassen en de opvang komen op de eerste verdieping, waar ook een groene speeplaats komt

Op de tweede en derde verdieping komen de lagere schoolklassen met aanpalende bufferzones, die door de leefgroepen gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld groepswerkjes, zelfstandig werk of focuswerk. Op deze verdieping komen ook enkele jeugdlokalen voor recreatie en repetities.

 

 

De sporthal en het buitensportveld bevinden zich op de vierde verdieping. Tot slot komen er ook overdekte buitenterrassen die kunnen dienstdoen als speelzone of buitenklassen.

 
Het stadsgebouw is een heel duurzaam project dankzij goede isolatie, zonnepanelen en warmtepompen. Bovendien gaat er extra aandacht naar gedeeld gebruik. Zo zal de buurt de sporthal, het sportveld, de refter en de polyvalente ruimte kunnen gebruiken. Sami Souguir, schepen van Stadsontwikkeling en voorzitter sogent
 
Met dit gebouw spelen we in op de evoluties in onze stad door de scholen en kinderdagverblijven dicht bij de woon- of werkplekken van de gezinnen te voorzien. Het Stedelijk Onderwijs Gent voorziet hier een leefschool voor kinderen van 3 tot 12, met een ervaringsgericht project dat inzet op de brede ontwikkeling van de kinderen.Evita Willaert, schepen van Onderwijs
 

Buurtbewoners kunnen op maandag 17 juni 2024 tijdens een infomoment de plannen inkijken. Als alles goed gaat, beginnen de werken in het voorjaar van 2025 en opent het gebouw eind 2026.

 

 

Bouwconsortium Aurora Scholen staat in voor het project, het ontwerp is van Compagnie O Architecten. Circa 80 procent van de kosten wordt gesubsidieerd door Agion, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs. Het stadsgebouw maakt deel uit van Project Gent-Sint-Pieters.

 

 

Eerste 200 circulaire fietsen te huur bij De Fietsambassade

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 30 mei 2024
Hits: 687

Voor een nieuw project herwaardeert De Fietsambassade oude fietsen samen met Mo-Cyclette, die ze upcyclet tot comfortabele, vernieuwde huurfietsen met binnenversnellingen en rollerbrakes. Ze zijn gericht op studenten en toeristen. Momenteel levert Mo-Cyclette de eerste 200 exemplaren.

 

Circulaire e-bikebouwer Mo-Cyclette zal de komende jaren afgeschreven huurfietsen van De Fietsambassade upcyclen. Sommige van die fietsen zijn twintig jaar oud. De Fietsambassade levert de fietsen aan, waarna Mo-Cyclette ze volledig demonteert en de herbruikbare onderdelen recupereert.

 

Het frame ondergaat een stevigheidstest en krijgt een frisse laklaag. Daarna wordt een circulaire fiets samengesteld uit de nog bruikbare onderdelen, in combinatie met recente onderdelen. Zo krijgen de fietsen onder meer nieuwe binnenversnellingen en een onderhoudsvriendelijk remsysteem met rollerbrakes. De fietsen worden ingezet voor verhuur aan studenten en toeristen.

 
Mo-Cyclette levert momenteel de eerste 200 circulaire huurfietsen aan De Fietsambassade. Het gaat om comfortabele fietsen die weinig onderhoud vergen en waarvan gemiddeld 50 procent van het totaalgewicht uit hergebruikte grondstoffen bestaat. Een geüpcyclede fiets, da's dubbel goed voor het milieu.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Liefst 263 aperitiefpakketten verdeeld voor Dag van de Buren

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 29 mei 2024
Hits: 921

Ook de Gentenaars zetten op vrijdag 31 mei hun stoel buiten om hun buren beter te leren kennen.

Op www.stad.gent/dagvandeburen kan wie dat wil een affiche of uitnodiging downloaden om een momentje te organiseren.

Er kwamen ook veel aanvragen voor 'starterspakketten' met drankjes en hapjes om de burenmomenten op gang te trekken.

Er werden 263 pakketten verdeeld, een record. In 2019, toen het initiatief werd opgestart, waren dat er 52.

"Dag van de buren: hét moment om je buren beter te leren kennen! Want een simpele goeiedag kan al het verschil maken en het begin zijn van mooie initiatieven."

Info: https://stad.gent/nl/samenleven-welzijn-gezondheid/nieuws-evenementen/dag-van-de-buren-gent


Astrid De Bruycker, schepen van Participatie

Heilig Hartkerk heropent met nieuwe buurtzaal en straks ook sociaal restaurant

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 25 mei 2024
Hits: 1296

De Heilig Hartkerk in de Dampoortwijk doet vandaag de deuren open. Na twee jaar werken is de kerk omgetoverd tot een ontmoetingsplek voor de buurt. Er is een nieuwe verdieping voor activiteiten en op het gelijkvloers opent er na de zomer een sociaal restaurant. De vroegere sacristie wordt de uitvalsbasis van Chiro Heilig Hart.

 

 

De kerk werd geopend naar de omgeving toe. De zijgevels kregen nieuwe betonnen bogen met grote ramen. Vanop de nieuwe, overdekte gaanderij kunnen voorbijgangers nu door het gebouw heen de pastorietuin zien.

 

 

In het kerkgebouw zelf werden verschillende energiezuinige, houten volumes geplaatst. Het koor en de dwarsbeuk kunnen voortaan gebruikt worden als polyvalente ruimte, die met gordijnen kan worden opgedeeld. De sacristie naast het koor is dan weer de nieuwe uitvalsbasis van Chiro Heilig Hart.

Centraal in het grote volume op het gelijkvloers is er een nieuw sociaal restaurant van de Stad Gent, dat na de zomer de deuren opent. Blikvanger wordt het centraal barmeubel van gerecupereerde materialen. De buurtkeuken, die ook door buurtbewoners gebruikt kan worden, is wel al klaar.

Tot slot is er nog de nieuwe verdieping, onder de oorspronkelijke gewelven en boven het restaurant. Die nieuwe zaal moet een centrale plek worden voor alle buurtactiviteiten. De zaal wordt gekenmerkt door de blauwe gietvloer en door het orgel uit 1886, dat zijn prominente plek in de ruimte behield.

We geven met deze kerk, en de pastorij, opnieuw een stuk van onze stad aan onze bewoners, een plek waar ze welkom zijn, een plek waar ze elkaar kunnen ontmoeten, een plek waar ze samen plannen kunnen smeden. Dit wordt het kloppende hart van de wijk.Mathias De Clercq, burgemeester
 
Dit is inmiddels de dertiende Gentse kerk die een effectieve nieuwe bestemming krijgt. Voor nog twee andere kerken loopt het traject. Dit project van 4,7 miljoen euro (exclusief btw) wordt een blikvanger voor onze stad én een voorbeeld hoe kerken een nieuwe functie kunnen krijgen met het oog op de buurt.Sami Souguir, schepen van Stadsontwikkeling en voorzitter sogent
 
Na de zomer kunnen de buurtbewoners hier ook terecht voor een gezonde, betaalbare maaltijd want dan opent het sociaal restaurant. Alles in het restaurant zal bestaan uit gerecupereerde spullen, die zorgvuldig hersteld werden door de mensen van het stedelijke Dienstenbedrijf Sociale Economie. Zo doen zij de nodige werkervaring op én het is bovendien goed voor het milieu.Rudy Coddens, schepen van Sociaal Beleid
 

De renovatie van de kerk kadert in het stadsvernieuwingsproject En Route. Het ontwerp is van de hand van De Smet - Vermeulen Architecten in samenwerking met B-Juxta en Tractebel. De werken werden uitgevoerd in opdracht van sogent en de Stad Gent. Voor de renovatie van de kerk en de bijhorende pastorij kwam er 800.000 euro steun uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).

 
 
  1. Oproepingsbrieven volgende week in de brievenbus
  2. Leerlingen halen inspiratie voor parade en modeshow bij De wereld van Kina
  3. DE PLOEGEN VOOR DE 7E EDITIE VAN DE KDB CUP ZIJN BEKEND!
  4. Ruim 170 handelaars voor megastraatverkoop Braderie Publique

Pagina 50 van 111

  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54

Meer Nieuws

Café Chantant in St. ...
Gent viert Vlaamse ...

Gent viert op zaterdag 11 juli de Vlaamse feestdag met een gratis openluchtfeest op het Walter De ...

88 culturele ...

De werkingssubsidies voor de cultuursector zijn vandaag toegekend. 88 organisaties krijgen drie ...

Bijna Gentse Feesten: ...

Het programma is bekend. Straks palmen de Gentse Feesten weer tien dagen lang de stad in, dit ...

28 culturele ...

Om de cultuursector structureel te versterken, heeft de Stad Gent overeenkomsten afgesloten met ...

WIJNFOUTEN - ART OF ...

“JE BENT NOOIT TE OUD OM BIJ TE LEREN”

 

“Wie geen zin heeft in een technisch artikel over ...

GESPROKKELDE WIJNWEETJES ...

EUROPA 

Het Europees parlement heeft een nieuw steunpakket aangenomen om wijnbouwers te helpen ...

Meebouwen aan een podium ...

De Wijste Gentenaar leeft dankzij ...

Foto:Luc Van Vreckem
Plantentuin Floraliën ...

Tijdens Floraliën Gent 2026 is de Plantentuin van de Universiteit Gent dé plek waar innovatie in ...