- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1314
Van 4 juli tot en met 27 augustus 2022 kan je in het AZ Sint-Lucas Gent de tentoonstelling “Het portret van de muzikant” gaan bewonderen.
Fotograaf Daniël Dely werd geboren in Waarschoot in het jaar 1955 uit een Franse vader en een Meetjeslandse moeder.
Vader Christian was portretschilder en dat heeft Daniëls werk onmiskenbaar beïnvloed.
Met deze expo is Daniël niet aan zijn proefstuk toe. Hij publiceerde eerder 4 fotoboeken waarin de muziek en haar uitvoerders centraal staan.
In concertzalen, op straat, in zijn studio : overal vind je Daniël, de camera paraat, om de passie van de muzikant vast te leggen.
Het resultaat is een reeks van zeer geprononceerde, intense portretten die de muzikant(e) in al zijn of haar beleving, concentratie en speelvreugde uitbeelden.
Deze tentoonstelling is een ode aan alle artiesten die voor zijn lens poseerden.
Voor Cultuur in Beeld / Didier DE WEVER
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 924
Omstreeks 11u kwam gisteren (25/06/'22) de Gentse Feesten burgemeester Bram Van Braeckevelt het startschot geven van de 'artiestenmarkt' in het Hotel d'Hane-Steenhuyse, dit in het bijzijn van de Ambassadeur van de Gentse Leute 'Chico' en komiek Walter Baele.
Zelfs de draak van het Belfort werd even naar beneden gehaald voor een kleine vuurspuwende act.
De 'Artiestenmarkt' is een organisatie van VZW Uitbureau die de kans geeft aan iedere artiest/groep zijn programma te promoten tijdens de komende Gentse Feesten...
Na een pauze van enkele jaren wegens de alom bekende redenen was het duidelijk te zien dat de enthousiaste deelnemers gaan knallen in 2022.
Tickets voor het ganse gebeuren tijdens de feesten kan je bestellen via vzw Uitbureau : https://www.uitbureau.be/nl/events-en-tickets
Wij wensen iedereen goede en veilige Gentse Feesten...
Didier DE WEVER
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1182
Donderdag jongstleden waren we te gast op de bekendmaking van het programma voor de 'Lieve Leie Feesten' , een organisatie van de Dekenij Groene Veerle.
Na enkele jaren op een laag pitje draaiend heeft een vernieuwd bestuur van Dekenij Groene Veerle terug het heft in handen genomen, en met wat een programma.
Op zaterdag 25 en zondag 26 juni aanstaande zullen de beide pleinen (Groentenmarkt en Veerleplein) omgetoverd worden tot een mini Gentse feesten.
Programma:
Video : Ronny De Keukeleire
Didier DE WEVER
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1127
Eindelijk opnieuw Gentse Feesten! En we hebben een nieuwe Schepen van Feestelijkheden/ Gentse Feesten-Burgemeester.
Maar meteen duiken opnieuw ook de vragen naar de toekomst van dit Gents feestenevenement bij uitstek op.
Kan de toewijzing van de subsidies niet wat vroeger dan aan de vooravond van de feesten
Kunnen de organisatoren een visie van het Stadsbestuur krijgen over de Gentse Feesten die verder kijkt dan de huidige legislatuur?
Moet de toewijzing van de eetkramen zo rigide waardoor zelfs de opbrengsten dalen (van 433.000 € naar 176.000 €) ?
Niemand zal het bestaansrecht van de “moeder van de Gentse Feesten”, Sint-Jacobs en de Vlasmarkt in vraag stellen, maar voor de rest van de pleinen: is dit
voor eeuwig en 3 dagen het eigendomsrecht van de huidige organisatoren?
En is de dreiging van het “uitbesteden” van de feesten à la Winterfeesten weg of juist opnieuw actueel?
Opnieuw Gentse Feesten, opnieuw veel vragen…
In het panel:
* Bram Van Braeckevelt, Schepen van Feesten.
* Simon Smagghe van vzw Trefpunt.
* Luk De Bruycker, theatermaker alias Pierke Pierlala.
* Tim Joiris, Voorzitter Horecacel UNIZO Oost-Vlaanderen en ondernemer die op de GF FUBAR opent in het oud gebouw van de FNAC
Het was een geanimeerd debat, waarbij Bram Van Braeckevelt zich op de vlakte hield qua “vernieuwing”, waar Luk De Bruycker de steeds maar verschralende feesten die hun eigenheid aan het verliezen zijn aankaartte en Stefaan De Winter (die verdammte spielerei) die volgende zomer een eigen plein claimt , het liefst de Stadshal… hij bindt de kat de bel aan, want de pleinen zijn sinds jaar en dag toegewezen…
De feestschepen kondigde aan dat hij na de zomer in debat gaat met diverse partijen, en start hij een toekomstproject.
Tekst/Foto's Jacqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1129