- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 711
‘Ons huis toont hoe we leven’.
De tentoonstelling Home Stories toont aan de hand van een 20- tal interieurs de evolutie in de snel veranderende maatschappij van de laatste 100 jaar. Meubels, foto’s, maquettes en schetsen van o.a. Verner Panton, Andy Warhol en Cecil Beaton.
Nog tot 22.08.2021 in het Design Museum Gent
Foto's/Tekst Balder Deschildre
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 739
Klimt, the immersive experience
Brussel, Centraal station
Hortagalerij, Grasmarkt 116
info en reservatie: WWW.EXPO-KLIMT.BE
Immersive
Het is geen tentoonstelling, het is een “ervaring om in weg te zinken”, zo moet Nederlands- Duits- en Franstalig België de titel verstaan. In een Nederlands-Engels Groot van Dale woordenboek (1984) staat het woord “immersive” nog niet. Het is een moderne computerterm die betekent dat het systeem een beeld in drie dimensies oproept dat de gebruiker omringt.
En inderdaad, dat gebeurt ook in één zaal met tal van dikke pilaren die vanzelfsprekend in de weg staan. Je wordt verondersteld in een ligzetel plaats te nemen, samen met een 60-tal anderen, verspreid doorheen de grote ruimte. Op de vier omringende muren, plus de vloer, worden dan wervelende lichtbeelden geprojecteerd op de tonen van luide muziek.
Word je ondergedompeld zoals de titel lijkt te suggereren? Nauwelijks! Is er sprake van 3D? Je krijgt alleszins geen speciale bril mee. “immersive” betekent dus vooral dat je met beelden omringd wordt.
Teleurstellende beleving
De “onderdompelende ervaring” biedt een (soort) overzicht van het werk van Klimt en het is zeker een esthetische beleving. Noem me overdreven kritisch, maar ik was teleurgesteld omwille van meerdere redenen.
In heel de tentoonstelling is geen echte Klimt te zien!
Een tweede reden is dat de vertoning weinig bijleert over de schilder en zijn werk. Wil je daarover méér leren moet je borden met teksten lezen die verspreid in de gang en in een paar ruimtes hangen.
Een derde reden: eenmaal je in de ligstoel ligt, is het niet gemakkelijk om rond te kijken en dat is toch het doel van de “onderdompeling”! Ik heb het dikwijls gedaan (let wel, vanuit een half liggende houding is dat geen sinecure), waarbij me opviel dat slechts een paar mensen in de hele zaal die moeite ook namen. Neem liefst ergens plaats met zo weinig mogelijk hinder van de pilaren, wat behalve op de eerste rijen onmogelijk was.
In het midden rechtstaan en ronddraaien zou het beste geweest zijn, maar ik vermoed dat er protest zou komen van de andere toeschouwers!
En een laatste opmerking heb ik over de te volgen route. Kort samengevat: zoek die zelf!
Corona
Onder de grond in het centraal station stonden de kijklustigen al om 10u aan te schuiven, sommigen met respect voor de 1,5 m veilige afstand.
Iedereen had zijn tickets on line besteld en als dat af en toe/regelmatig mis liep, werd de wachtrij nog langer en de opeenhoping nog groter.
Staande voor de borden met uitleg deden we ons best om besmettingen te vermijden, maar dat lukte zeker niet altijd. De borden hangen er in het Nederlands, Frans en via een QR-code in het Engels. De derde landstaal, Duits, is er (zoals gewoonlijk) niet bij. Ze hangen vrij dicht naast elkaar. Gelukkig (!) liepen de meeste mensen ineens door naar de grote zaal zonder ook maar iets te lezen.
In de grote zaal stonden de strandstoelen zoals de voorgangers ze hadden achter gelaten, dus soms vrij dicht tegen elkaar. Niet iedereen deed de moeite om de logge stoelen te verslepen en afstand te scheppen.
Klimt verkoopt
Het is zeker zo dat Klimt uiterst geschikt is voor dit soort evenement. Weinigen houden niet van zijn zwierige figuren, zijn goud, zijn kleuren, zijn bloemen. De Kus is het best en het meest uitgewerkte kunstwerk.
In het weekend betaalt een volwassene 16,50€. Wil zij of hij dan ook de VR-headset gedurende 10 minuten opzetten, kost dat haar of hem nog eens 2€ extra. Met die grote bril en luide muziek in de oren zie je een werveling aan kleuren (vooral goud) en figuren.
Als je de kosten van de verplaatsing hierbij optelt, is mijn besluit dat je dat geld beter besteedt aan een heel mooi kunstboek over Klimt!
Terzijde: wie écht op een aangename, corona-vrije manier iets over kunst wil bijleren, raad ik Het Kunstuur in Mechelen aan van de gebroeders Bourlon!
Gerda Sterk, lid van het bestuur van VJV en van SKEPP
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 783
Voor wie alle bospaden en Vlaamse landwegen plat gewandeld heeft is er goed nieuws: tot 25 april kan je in Kortrijk terecht voor het gratis fotofestival Track & Trace.
Het interactieve parcours voert je door de Kortrijkse binnenstad mee zowel langs bekende als minder gekende verrassende locaties.
Foto’s van (inter)nationale en plaatselijke fotografen vormen een unieke mix waarbij opvalt hoe goed er nagedacht werd over de plaatsing van de foto’s.
Wannes Capelle zorgt op zijn eigen manier voor grappige en soms ontroerende verhalen en anekdotes bij de beelden (in het sappige West-Vlaams met ondertitels).
Het grootste deel van de expo wordt gepresenteerd in de openbare ruimte en is dus vrij te bezoeken. Voor de binnen locaties moet een tijdslot gereserveerd worden.
Meer info: www.trackandtracekortrijk.be
Tekst/foto's Balder Deschildre
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 744
Op vlak van architectuur is Villa Empain een echt art-decopareltje gelegen op de statige Rooseveltlaan in Brussel.
Het werd gebouwd in opdracht van baron Louis Empain begin jaren 30 van vorige eeuw.
Het gebouw heeft een rijke geschiedenis en huisvestte vroeger onder andere een tijdlang de ambassade van de USSR.
Nadien werd het gebouw verwaarloosd en raakte het in verval.
Na enkele 10-tallen jaren leegstand werd de villa aangekocht door de Boghossianstichting die het gebouw 4 jaar lang restaureerde en terug in zijn oorspronkelijke glorie deed herleven.
De Villa Empain opende haar deuren in 2010 als Centrum voor Kunst en Dialoog tussen Oosterse en Westerse culturen.
Nog tot 18/04 kan je er terecht voor de expo ‘The Lighthouse’: tal van hedendaagse installaties en sculpturen rond alle verschijningsvormen van licht door kunstenaars van over de gehele wereld.
Foto's/Tekst Balder Deschildre
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 684
Redu, een klein dorpje in het hartje van de Belgische Ardennen. Bij velen gekend voor zijn boeken en mooie wandelgebieden.
Sedert 2018 is er nog eens andere reden om erheen te gaan: Mudia.
Ik zou het kunnen omschrijven als een interactief en educatief museum, al wil de oprichter, voormalig marketing-goeroe en kunstverzamelaar Eric Noulet, graag af van het woord ‘museum’.
Hij wil de onderdompeling in de kunstwereld eerder zien als een attractie.
Jong en oud kunnen in de prachtig gerenoveerde pastoriewoning op een zeer toegankelijke manier kennis maken met meer dan 300 meesterwerken van de Renaissance tot de hedendaagse kunst.
Qua namen moet deze ‘attractie’ zeker niet onderdoen voor de traditionele 'musea' die we kennen.
Alle kunstvormen zijn aanwezig, van de klassieke schilder-en beeldhouwkunst over strips en foto’s tot zelf animatiefilms.
Zo kunnen we stukken bewonderen van niemand minder dan Modigliani, Klimt, Rodin, Magritte, Warhol, Léger, Pieter Bruegel (de Jonge), Ensor, Spilliaert, Kandinsky, Hergé, …
Jammer genoeg waren de Picasso’s en Toulouse-Lautrec tijdelijk uitgeleend.
Tekst/foto's Balder Deschildre