- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 465
Spiegeling. Een weerkaatsing van beelden, bewegingen en zelfs gedachten. Het is een veelzijdig begrip dat uitdaagt tot reflectie en creativiteit.
'Spiegeling' is dit jaar de leidraad voor de expo van de creatieve academie van CC Blankenberge. Van 5 mei t.e.m. 8 mei kan je in het Oud Stadhuis het resultaat ontdekken van een jaar lang onderzoeken, creëren en experimenteren.
De lesgevers en cursisten van het kleuter- en jeugdatelier, het teken- en schilderatelier en het boetseer- en keramiekatelier brengen een gevarieerde mix van sculpturen, schilderijen en tekeningen.
Kom eens langs en laat je verbazen door verborgen talenten en verrassende creaties.
Oud stadhuis
Kerkstraat 41
8370 Blankenberge
van 05/05/2022 tot en met 08/05/2022 telkens van 14u tot17u
Tekst/Video Jacqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 451
Een dertigtal kunstenaars stelden in het afgelopen weekend hun werken tentoon. Een verscheidenheid aan kunstwerken werden in de St Rochuskerk opgesteld.
Dit collectief heeft nog meer in zijn mars zoals de afgevaardigde Els De Bleeckere vertelde.
Zij stellen verschillende keren per jaar op diverse plaatsen tentoon.
Jacqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 482
Jacqueline Dumortier
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 586
Een leven boordevol poëzie
In het landelijke Zomergem hebben we een afspraak met een dichteres, Maria Sesselle is de naam, een dame goed voor 16 poëziebundels, waarvan vele werden bekroond, ze werkte mee aan een 30 tal verzamelbundels en kunstmappen , was dorpsdichter van Melle en Zomergem en nog zoveel meer. Een aangenaam gesprek doorspekt met dichterlijke citaten, anekdotes en herinneringen in een gemoedelijke sfeer over een leven boordevol poëzie .
Jong begonnen is half gewonnen
Maria Sesselle zag het levenslicht zoals dat noemt, bij een landbouwersgezin te Adegem in het laatste oorlogsjaar, we schrijven 1944. Het landelijke Adegem was het gedroomde decor voor de jonge Maria, een kind als een ander, maar reeds van in de lagere school begeesterd door rijmen en dichten, door gedachten op papier te zetten. Dit dan met als resultaat dat Maria haar gedichtjes mocht voordragen tijdens schoolfeestjes en voorlezen uit eigen werk. Maria was ook een “natuurkind”, zoals ze zelf zegt, het groene Adegem en de omgeving van de ouderlijke boerderij waren de gedroomde omgeving van de kleine Maria om te wandelen en te genieten van de rust en de natuur.
Lerares, dichteres en spelen met taal
Beroepshalve vinden we Maria jaren later terug in het onderwijs, eerst een 18 tal jaar te Zomergem en de laatste 16 jaren voor haar pensioen doceerde ze aan het College van Melle. Haar liefde voor taal ging er nooit uit en ook tijdens de lessen kwam dit zelfs tot uiting in haar wijze van lesgeven. Poëtisch zit en zat ze zeker niet stil want taal blijft haar begeesteren en haar als het ware uitdagen naar nog niet verkende literaire horizonten. Maria publiceert haar eerst gedichtbundel in 1977 onder de titel “Wandelingen met Maria”. Een ganse reeks dichtbundels zou volgen, denken we maar aan het bekroonde “Het nest voorbij” uit 1982, het drie maal bekroonde “Christine” uit 1984, “Zandkorrels” bekroond in 2006 en “Vuur” eveneens bekroond in 2018. Naast haar “dorpsdichterschap” van Melle en Zomergem kan ze bogen op diverse poëzie prijzen, onder meer de steden Beringen, Blankenberge, Izegem en de gemeente Maldegem bekroonden Maria met poëzieprijzen. Teksten van Maria vinden we niet alleen op de gebruikelijke dragers maar ze zijn ook “vereeuwigd” op glas, metaal en arduin. Merkwaardig voorbeeld daarvan zijn de vier glazen zuilen aan het Sas te Balgerhoeke- Eeklo met daarop het gedicht “Vliegen”, een in opdracht geschreven tekst en vertaald in vier talen, over een Britse vliegenier in de tweede wereldoorlog. We zouden gerust nog even kunnen doorgaan met de loftrompet te steken over Maria Sesselle, want ze is lid van de Vlaamse Letterkundigen, van de Vlaamse Auteursvereniging en van SABAM, gaf en geeft nog steeds lezingen en workshops in Vlaanderen en Nederland.
Taal met een ziel
Haar gedichten zijn gekenmerkt door een krachtig taalgebruik, meestal korte teksten en verzen, steeds weer met subtiel een rijm in verscholen. De natuur is nooit ver weg, maar blijft latent aanwezig, geen onderwerp dat ze schuwt, ze schrijft een sterke begrijpbare taal, soms met een vleugje magie, speels, zuiver, soms nostalgisch of dan weer recht door zee, klaar en duidelijk. Haar poëzie lijkt gerijpt aan de dagelijkse realiteit van het leven zelf, rauw, cynisch , erotisch, met mededogen, begrijpend, liefdevol. Maria Sesselle’s literaire werk is te lezen in haar dichtbundels en andere publicaties. Meer over Maria Seselle via 09 372 57 60 en
Tekst en foto’s
Jean Buyle
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (DDW)
- Categorie: Op Stap
- Hits: 467
Om het met een cliché te benoemen: ‘langzaam komen lente en zomer terug’ . Dit klimatologisch verschijnsel doet ons verlangen naar het mooie rosé gekleurde bruisende druivensap. Chique en verfrissende rosé-champagnes zijn al een paar jaar in opgang en daarom selecteerde ik een aantal gourmetflessen rosé-champagnes voor bij het aperitief en wat meer gestructureerde rosé champagnes voor op tafel.
Deze trend wordt al jaren niet meer ontkend: rosé champagnes blijven in opgang. Kenners hebben een oogje op cuvées die heel verschillende kleuren en weergavestijlen kunnen aannemen die soms radicaal tegengesteld zijn. Onthoud dat er in champagne – in tegenstelling tot andere regio’s – twee methodes zijn om rosé champagnes te maken.
De meest voorkomende is blenden, wat bestaat uit het mengen van witte wijn met een kleine hoeveelheid rode wijn om tenslotte over te gaan tot het maken van de ‘prise de mousse’. Het gebruikte aandeel rode wijn geeft zijn kleur aan de wijn en beïnvloedt het smaakprofiel.
Van de kleur van een licht rozenblad tot het sterkere gekleurde karmijnrood wordt bepaald door het champagnehuis. Een hele reeks blended rosés zijn afhankelijk van de stijl van het champagnehuis.
De tweede methode, bloeden (saignée methode), komt minder voor doordat het veel moeilijker is voor de wijnbouwer voor vinificatie van grote volumes. Net als bij klassieke rosé wijn blijft het sap in contact met de schil die er een tint zal aan geven. Deze maceratie (schilinweking) kan enkele uren duren met als gevolg dat naast de kleur ook de tannine extraheert. Deze maceratie geeft krachtige en gestructureerde rosé champagnewijnen.
De Oosterse keuken en zijn kruiden passen bijvoorbeeld perfect bij de meest elegante champagne rosé wijnen en bepaalde rode vleessoorten, alsook eend en duif zijn niet bang voor meer gespierde champagne rosé wijnen op basis van een overwicht van de druivensoort pinot in blend.
Ik wou hier een selectie aanbieden van de meest betaalbare klasse rosé-champagnes in termen van prijs (rond de 50 Euro) en stijl die de recepties en tafels zullen bekoren deze zomer, waarbij ik opzettelijk grote cuvées of jaargangen uitsluit.
Les rosés gourments (gastronomische )
Joseph Perrier – Cuvée Royale-Marne
Klein familiaal huis, gesticht in 1825 door Joseph Perrier. De eigenaars verbouwen 21 hectare wijngaarden die ideaal zijn gelegen aan de oevers van de Marne. De samenstelling van deze rosé champagne bestaat uit 25% chardonnay, 75% pinot noir en pinot meunier met ongeveer 12% rode wijn uit Cumières. Rijping: 3 tot 4 jaar.
Deze zalmroze champagne met goede concentratie geeft in onze neus kleine rode vruchten zoals frambozen, rode bessen en bosaardbeien samen met een toetje vanille en peper. Deze cuvée is klassiek en harmonieus met een verteerbare afdronk. Past uitstekend bij aardbeien of bij een kaas uit Langres.
Moët & Chandon – Rosé Imperial – ÉPERNAY
Moët was de eerste die met het idee kwam voor een champagne te ontwikkelen die met fruit en ijs gedronken moet worden.
Schitterende roze kleur met oplichtende gouden reflecties. Het levendige, fruitige bouquet opent met aromatische rode bessen ( Morello zure kersen, lingon bosbessen , cranberry-veenbes) met nuances van sappige zomervruchten (vijg, nectarine) en een smaakvolle noot van grenadine;
Les rosés structurés (gestructureerde)
Benoit Lahaye (Bouzy)-biologische teelt-100% pinot noir – Rosé de maceration
Dit huis is één van de snelst rijzende sterren in de Champagne en geldt als de beste champagnemaker van Bouzy en omstreken.
Een rosé champagne met een sterke persoonlijkheid en een uniek karakter. Zeer opwindend om te proeven. Ontvouwt zich in de mond met tonen van bloemen en fruit. Buitengewone complexiteit met een perfecte integratie van de bubbels.
Fleury (RS*) Aube--biodynamisch )100% pinot noir – un rosé saignée issu (bloeding).
Jean-Pierre Fleury is gevestigd in Courteron, een gemeente in de Aube (meest zuidelijke regio van Champagne). Fleury beschikt over 15 ha wijngaard en de productie bedraagt ca. 200.000 flessen per jaar.
Kenmerken van rood zomerfruit (aardbei, framboos). Deze niet gedoseerde rosé champagne beschikt over volume, breedte en kracht. Het is ongetwijfeld gemaakt voor op tafel. Een zeebarbeel of bij gevogelte haalt deze kanjer het beste uit zichzelf.
(*) récoltant-manipulant
Het viel mij op dat…..
Bij het proeven van deze rosé champagnes maar weer eens bewezen werd dat de bediening van deze wijnen bepalend is om van al hun kwaliteiten te kunnen genieten. De temperatuur mag om te beginnen niet te koud zijn omdat het de aroma’s zou blokkeren. Ze mag ook niet te hoog zijn want het zou de wijn ‘ te soft’ maken. De ideale temperatuur ligt dus tussen de 9 en 11° C wetende dat champagne ongeveer twee graden wint wanneer het in het glas wordt gegoten. Decanteren is vaak gunstig voor champagne dat aan complexiteit wint wat het verliest aan bruis. Het decanteren moet gebeuren bij het serveren. Tenslotte is een geschikt glas essentieel om van de aroma’s te kunnen genieten. Ik kies voor een wit wijnglas met een heel dunne rand en niet voor een coupe of flut glas.
Uittesten maar !
Georges De Smaele - Wijnproever