In Zaal 1 van het S.M.A.K. kunnen bezoekers van 14 tot 24 maart genieten van de gratis expo Oasem. Alle kunstwerken zijn van de hand van bewoners van het woonzorgcentrum De Liberteyt in Wondelgem. Van beeldende kunst, video en dans tot 'bejaardentechno', op creativiteit staat duidelijk geen leeftijd.
Bewoners van De Liberteyt kunnen hun talenten al twee jaar lang (her)ontdekken dankzij Studio X-pressief, het creatieve atelier van het woonzorgcentrum. Dat leidde al tot heel wat projecten. Zo was er in 2022 een Fair Fashion-modeshow in De Centrale, waarbij de senioren op de catwalk oude trouwjurken een nieuw leven gaven. Of de kleurrijke expo 'Vlinder me' in het woonzorgcentrum zelf.
Van 14 tot 24 maart stelt het creatieve atelier een nieuw wapenfeit voor. Dan palmen de bewoners Zaal 1 van het S.M.A.K. in met de gratis expo 'Oasem', in het Gents verwijzend naar adem, in het Engels naar 'awesome'. Bezoekers kunnen genieten van beeldende kunst en videowerk. Er is ook 'bejaardentechno' in het Stoofkot (een knipoog naar de internationale dj-sets in de 'boiler room'), er zijn dansworkshops en wie dat wil kan in een zetel met een bewoner op zoek gaan naar levenswijsheden.
Op creativiteit staat geen leeftijd! Kom naar het S.M.A.K. en geniet van de kunstwerken van de bewoners van De Liberteyt, kom dansen op bejaardentechno en snuif nog wat levenswijsheden op.
Nog bijzonder is dat er elke dag (behalve op sluitingsdag maandag) bewoners van De Liberteyt aanwezig zijn, zoals Betty (87) en Jenny (90), die bezoekers mee wegwijs maken. Zelfs de suppoost van dienst is een bewoner: Emilienne (86), die in haar beroepsleven eerder al in Gentse musea werkte. De gratis expo is elke dag te bezoeken van 10 tot 16 uur, een ticket voor het S.M.A.K. is geen vereiste.
De werken aan de rotonde aan de Verenigde-Natieslaan en de Henri Dunantlaan starten eind deze zomer. De rotonde wordt veiliger en groener. Fietsers krijgen er voorrang, er komen afgescheiden fietspaden en de Verenigde-Natieslaan krijgt een aparte busbaan.
De rotonde waar de Verenigde-Natieslaan, Watersportlaan, Charles Andrieslaan en Henri Dunantlaan samenkomen, is een gevaarlijk punt. Het nieuwe ontwerp zet in op meer veiligheid. Ook een deel van de Verenigde-Natieslaan wordt heraangelegd. De werken beginnen eind deze zomer - de exacte begindatum wordt later meegedeeld - en duren ongeveer een jaar.
Tussen de rotonde bij de Europabrug en de rotonde bij de Watersportbaan komt er een aparte busbaan aan de buitenbocht. De rotonde zelf wordt zo heraangelegd dat bussen er veilig kunnen draaien. De rotonde krijgt bovendien afgescheiden fietspaden en fietsers krijgen er voorrang. Tot slot komen er rustpunten of eilandjes voor fietsers én voetgangers.
Het is hoog tijd dat deze plek wordt aangepakt. Het is al jaren een gevaarlijk punt. Met de heraanleg wordt het voor voetgangers en fietsers een pak veiliger. Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit
De rotonde en de Verenigde-Natieslaan worden meteen ook een pak groener. Door de verkeerssituatie compacter te maken, is er meer plaats voor bomen en struiken. De rotonde zelf krijgt bovendien vier afzonderlijke wadi's die het regenwater in de bodem helpen infiltreren. Tot slot wordt in het hele project blindengeleiding voorzien.
De heraanleg wordt gerealiseerd met subsidies van de provincie Oost-Vlaanderen en de Vlaamse overheid.
De Gentse voedselstrategie 'Gent en Garde' bestaat tien jaar. Dat vieren de Stad Gent en de Gentse Voedselraad op vrijdag 8 maart met 'food talks' en een lunch van de toekomst in De Vooruit. Bovendien zijn er ook fietstochten langs lokale voedselprojecten en serveren 17 Gentse restaurants een speciaal gerecht.
Al tien jaar zet de Stad Gent met de voedselstrategie Gent en Garde in op een lokaal, duurzaam en sociaal voedselsysteem. De Stad start via Gent en Garde tal van projecten op die focussen op duurzaamheid en korte keten. Foodsavers, Restorestjes, de moestuingroepen en de gratis fruitplukplekken, het zijn maar enkele voorbeelden.
Om de tiende verjaardag te vieren, staat Gent en Garde een dag lang in de kijker tijdens het driedaagse Kiemkracht-festival in De Vooruit. Op vrijdag 8 maart kunnen deelnemers genieten van een heuse 'lunch van de toekomst'. Met lokale, seizoensgebonden producten worden gerechten samengesteld die even plantaardig als verrassend zijn. Na de lunch geven een geschiedkundige en een futuroloog lezingen over het Gentse voedselsysteem en sluit Wouter Deprez de namiddag af met een blik op de toekomst.
Smaakvolle fietstochten
De Stad Gent organiseert op dezelfde dag drie afterwork-fietstochten langs organisaties en bedrijven die duurzaam voedsel hoog in het vaandel dragen. Starten gebeurt aan brouwerij Stroom in de Forelstraat, bij Foodsavers aan de UCO-site of aan plukboerderij Grondig in Destelbergen. Deelnemers genieten onderweg van duurzame hapjes.
Proef bij 17 Gentse restaurants
Tot slot zijn er ook 17 Gentse restaurants die op vraag van de Stad Gent van 7 tot 24 maart speciale Kiemkracht-gerechten op de kaart zetten. Van een burger gemaakt van lokaal geproduceerde seitan tot een luxueus vijfgangendiner met lokaal geteelde groenten, er is voor elk wat wils.
Aan het driedaags festival Kiemkracht is er heel wat eten en drinken: lezingen, fietstochten, theater, film... Maar belangrijker nog is dat het ons heel wat ingrediënten zal opleveren om ook de komende tien jaar de Gentse voedselstrategie verder te voeden en ook andere lokale, nationale en internationale besturen te inspireren.
Omdat Gent dit jaar Europese Jongerenhoofdstad is, bestaat de publieksjury voor de tweede Gentse architectuurprijs volledig uit jongeren. Zij bepalen wie op 6 oktober de publieksprijs wint. De vakjury wordt dan weer voorgezeten door de Brusselse architecte Kelly Hendriks. Projecten inzenden kan vanaf vandaag.
De driejaarlijkse Gentse architectuurprijs werd in 2021 voor het eerst uitgereikt. Toen ging de eer naar het Kapitein Zeppospark aan het Houtdok en het bedrijfsgebouw van Lab 15 in Wondelgem. Deze editie bestaat de publieksjury volledig uit Gentse jongeren. Zij bepalen wie op 6 oktober 2024 met de publieksprijs aan de haal gaat. De Brusselse architecte Kelly Hendriks zit de vakjury voor.
Het is een fantastisch initiatief om jongeren in contact te brengen met architectuur in onze stad, en hoe de stad evolueert. De jongeren die nu aan de slag gaan met hun ideeën, geven de stad van morgen mee vorm. Filip Watteeuw, schepen van Stedenbouw en Publieke Ruimte
Om architectuur bij jongeren in de kijker te zetten, loopt er op dit moment ook een initiatief in enkele ontwerpopleidingen in het secundair en hoger onderwijs. Leerlingen en studenten gaan tijdens ateliers aan de slag met de ideeën van Gentse jongeren om de ruimte in de stad te herontwerpen. Dat zal niet alleen leiden tot een expo, tijdens die ateliers wordt ook de jongerenjury gevormd. Wie jonger is dan 30 en zin heeft om zich te buigen over nieuwe gebouwen, plekken en projecten in Gent, kan zich ook rechtstreeks aanmelden via www.architectuur.gent om deel uit te maken van de jongerenjury.
Als Europese Jongerenhoofdstad gaat het over de stad van de toekomst. Met de jongerenjury kunnen Gentse jongeren dit jaar zelf projecten, programma's en thema's op de agenda zetten die zij belangrijk vinden. Ben je onder de 30 jaar? Aarzel niet en zet jouw stempel op de stad! Hafsa El-Bazioui, schepen van Jeugd
De architectuurprijs is een aanmoediging voor geëngageerde bouwheren en geïnspireerde ontwerpers. Het is dankzij hen dat er ongelooflijk goede projecten gerealiseerd worden in Gent.Peter Vanden Abeele, Gents stadsbouwmeester
Projectteams die willen meedingen naar de Gentse architectuurprijs, kunnen vanaf vandaag, maandag 4 maart 2024, tot en met woensdag 8 mei 2024 hun project inzenden. Elk gerealiseerd project op Gents grondgebied dat niet ouder is dan 3 jaar komt in aanmerking. Klein of groot, woningbouw of kantoor, school of bedrijfspand: alles mag. Ook bruggen, pleinen, parken of landschappelijke projecten mogen meedoen. Tot slot zijn ook renovaties, herbestemmingen, tijdelijke invullingen of ruimtelijke installaties welkom.
De Gentse Architectuurprijs is een initiatief van de Stad Gent, de Gentse stadsbouwmeester en Archipel vzw in samenwerking met de partners van het Gents Architectuurplatform: Design Museum Gent, het STAM, de vakgroep architectuur en stedenbouw van de Universiteit Gent, de Faculteit Architectuur van de KU Leuven, Campus Sint Lucas Gent, KASK & Conservatorium School of Arts HOGENT & Howest.
Op vraag van de Stad trekken de spelers van KAA Gent en de KAA Gent Ladies dit jaar opnieuw naar de Halfvastenfoor.
Op woensdag 6 maart komen ze langs van 16.30 tot 17.30 uur.
Om de attracties uit te proberen, maar vooral om de fans te begroeten. Gentenaars die een ritje in de botsauto's of een selfie met een speler wel zien zitten, stippen Buffalodag best in hun agenda aan.
"Wie wil nu niet met zijn grote idool naar de kermis? Samen in de botsauto of een beertje scoren in het lunapark, dat is voor veel supporters een droom die werkelijkheid wordt."