Na 67 jaar in de Gouvernementstraat, verhuist de provincieraad nu naar de Leopoldskazerne tegenover het Citadelpark. De verhuis markeert het einde van een tijdperk. Het gebouw in de Gouvernementstraat staat te koop voor 17,5 miljoen. Hoe het gebouw zal ingevuld worden in de toekomst, is nog niet bekend.
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 570
Onder die noemer maakt Vrijwilligerspunt Gent op dinsdag 5 maart samen met CirQ live radio in het café van NTGent.
Twaalf vrijwilligers vragen er tussen 14 en 17 uur plaatjes aan en vertellen over hun vrijwillig engagement. Iedereen is vanaf 14 uur welkom om ter plaatse mee te luisteren.
Wie er niet geraakt, kan online meevolgen via urgent.fm of op de radio via 105.3 FM.
"Het aantal vrijwilligers is de afgelopen jaren enorm gestegen, dat is van een onschatbare waarde voor onze samenleving. Benieuwd naar hun verhalen? Zeker luisteren, in het NTGent of online via urgent.fm!"
Astrid De Bruycker, schepen van Participatie
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 636
De Oost-Vlaamse provincieraad is voor de laatste keer samengekomen in het provinciehuis. In maart verhuizen ze naar de Leopoldskazerne, en nemen ze na 67 jaar afscheid van het gebouw in de Gouvernementstraat in Gent.
Bisschoppelijk paleis
Het provinciehuis, en de locatie ervan in de Gouvernementstraat in het centrum van Gent, hebben een lange geschiedenis. In de 16de eeuw stond er een woning, 'Steen van Auweghem'. Op bevel van keizer Karel V werd de woning verkocht aan de Sint-Baafskathedraal en diende het als residentie voor de geestelijke leider. Vanaf toen was de woning bekend als 'Hof van Sint-Baafs'.
Later werd de woning uitgebreid tot een paleis, en trok de bisschop van Gent erin. Twee eeuwen later, in 1794 verjaagden de Fransen de toenmalige bisschop tijdens de Franse Revolutie. Een opvolger kwam er pas in 1802.
De Fransen annexeerden de Zuidelijke Nederlanden, en dus ook Gent. Het paleis werd nationaal goed. De Fransen vestigden de administratie voor het Scheldedepartement in het gebouw.
Onafhankelijk België
Vanaf 1815 was Oost-Vlaanderen terug deel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Vijftien jaar later, in 1830 werd België onafhankelijk. Toen zetelde de Provinciale Staten daar. Dat is de voorloper van de provincieraad. In 1890 kwam er een nieuw gebouw op dezelfde plaats in neorenaissancestijl.
De Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog bezetten de Duitsers ons land. Ze gebruikten het gebouw in de Gouvernementstraat als 'Oberfeldkommandantur'. Dat is een lokale instelling die het beleid van de bezetter uitvoert. Ze zijn verantwoordelijk voor de ordehandhaving.
Aan het einde van de oorlog, hebben de Duitse troepen het provinciehuis in brand gestoken. Het gebouw raakte zwaar beschadigd en moest later gesloopt worden.
Pas in 1957 werd een nieuw provinciehuis in gebruik genomen. Dat is het gebouw dat er vandaag nog steeds staat.
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 685
De gemeenteraad in Gent vraagt de federale regering om meteen toestemming te geven aan woonmaatschappij Thuispunt om een spoorwegsite te onteigenen. De maatschappij wil er sociale woningen bouwen. De NMBS blokkeert het dossier.
Er is een procedureslag aan de gang over het Spoorwegbos aan de Hundelgemsesteenweg in Gent. Het terrein is nu van de NMBS, maar wordt niet gebruikt. Thuispunt wil het domein onteigenen om er 49 sociale woningen te bouwen.
Er kwam een rechtszaak omdat NMBS zich verzette tegen de onteigening. De spoorwegmaatschappij wil de gronden verkopen, maar verloor de zaak. NMBS besloot in beroep te gaan. Raadslid Tom De Meester (PVDA) drong er tijdens de gemeenteraad op aan om de federale regering te laten ingrijpen.
Dat zal nu ook gebeuren. De meerderheid keurde een voorstel van het raadslid goed, weliswaar in een licht aangepaste versie. Er zal nu contact opgenomen worden met de regering om 'onverwijld' het terrein te kunnen laten onteigenen. Dat kan in principe, na een positief advies van NMBS, omdat de gronden van een overheidsbedrijf naar een ander overheidsbedrijf gaan.
20 procent sociale woningen
De stad benadrukt in de motivering dat er op korte termijn veel sociale woningen moeten bijkomen om de doelstelling te halen. "We hebben de ambitie om tegen 2050 over 20 procent sociale woningen te beschikken. Er is weinig ruimte in Gent om te bouwen, elke mogelijkheid moet benut kunnen worden."
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 824
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1006
De stad Gent gaat onderzoeken of parkeergarages op bepaalde tijdstippen gebruikt kunnen worden als overdekte skateruimtes. Daar is een grote vraag naar. Het idee komt uit Roeselare, waar het eerder werd uitgerold.
Het Mobiliteitsbedrijf in Gent krijgt de opdracht om te onderzoeken of bepaalde parkeergarages in de stad kunnen dienen als overdekte skatehal. Dat blijkt na een vraag van gemeenteraadslid Bert Misplon (Groen) aan partijgenoot en schepen Filip Watteeuw.
Het idee wordt al uitgetest in Roeselare, in een parkeergarage aan het station. De betonnen vloeren van de garages lenen zich goed om te skaten en te skeeleren. Er is in Gent een grote nood aan binnenruimtes waar dat kan. "Net nu Gent de Europese jongerenhoofdstad is, is het de moeite om dit verder te onderzoeken."