Na anderhalf jaar openen nachtclubs en discotheken opnieuw de deuren. Op privéfeesten mocht al gedanst worden, maar nu kan en mag het weer overal. De Charlatan in Gent organiseerde gisteren al een groot feest, dat voor velen voelde als een bevrijding: "Staan dansen op dat podium, dat voelt als thuiskomen", vertelt een gelukkige feestvierder.
Na anderhalf jaar mag het weer: al dansend de nacht ingaan in discotheken en nachtclubs. In de Charlatan in Gent hielden ze al eerder privéfeesten met maximum 200 personen, maar nu is het volledig terug zoals vroeger. De uitbater, Gerald Claes, is enorm tevreden: "Het doetdeugd. We waren als eerste gesloten en nu als laatste opnieuw open.
Dus we gaan er volle bak voor vanavond. Ik hoop ook dat we nu voor altijd terug open kunnen blijven. Dat het écht voor echt is."
De afschaffing van het mondmasker is volgens Claes een verademing. "De mensen verstonden ons niet met die luide muziek en ze konden zich niet behelpen met liplezen. Het zijn stomme dingen hé, maar een pintje of twee pintjes, de communicatie liep mis. Ik heb dat de voorbije maanden gemerkt. En daarnaast, we waren het echt beu, ook dat gekriebel achter ons oren. Ik ben blij dat we er vanaf zijn."
Gevoel van vrijheid
De bevrijding was bij veel feestvierders te voelen: "Mensen zijn klaar om de mondmaskers in de vuilbak te gooien en terug te beginnen genieten", was één van de uitgelaten reacties. Maar ook: "Het voelt zo goed om die muziek terug door heel je lijf te voelen. Vandaag gaat het er boenk op zijn", of nog: "Ik heb er enorm naar uitgekeken, uitgaan, feesten, het volk allemaal samen, daar hebben we lang op moeten wachten."
Dj Faisal leert de jongeren opnieuw dansen
Ook voor de dj's is het sinds middernacht een andere wereld. Dj Faisal, draaide voor het eerst sinds lang weer eens een normale set. "Ik heb nog sets gedraaid, maar nog nooit indoor. Deze plaats heeft een mooie betekenis. Want hier draaide ik ook mijn eerste grotere setje. Gerald heeft mij de eerste kansen gegeven. En nu is het weer een kans om na corona er weer in te vliegen, het is heel bijzonder."
Hij ziet het ook als een proefsetje, want het is voor iedereen lang geleden. "Het is het begin van het clubseizoen, maar ik weet echt niet wat ik kan verwachten. Die 18 tot 21-jarigen die nog nooit in een club hebben gestaan, die moet ik nog leren dansen", lacht hij.
De vijfde editie van het Lichtfestival Gent, van woensdag 10 tot en met zondag 14 november, haalt straks 32 lichtkunstwerken naar Gent die samen 36 locaties inpalmen. Vier van de kunstwerken zijn de publiekslievelingen van de afgelopen 10 jaar, die terugkomen in licht gewijzigde vorm en op andere locaties.
Parcours van 7,2 kilometer
De vijfde editie van het Lichtfestival Gent had vorig jaar moeten plaatsvinden, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Het gratis festival vindt nu plaats van woensdag 10 tot en met zondag 14 november 2021 en maakt het wachten ruimschoots goed met een nieuw parcours van 7,2 kilometer. Bezoekers trekken niet alleen langs toeristische trekpleisters zoals de Sint-Michielsbrug, maar ook langs minder bekende Gentse plekken zoals het Prinsenhof, Macharius-Heirnis en Sluizeken-Tolhuis-Ham.
Eindelijk licht in de duisternis. Het is al 10 jaar geleden dat de eerste editie plaatsvond. Maar vooral: na eerder uitstel en twee afgelaste Gentse Feesten heeft iedereen er geweldig veel goesting in. Ik voorspel ook veel 'oohs' en 'aahs' in het publiek. Bezoekers zullen verwonderd zijn door de pracht van topwerken van binnen-, buitenlandse en lokale Gentse artiesten en opkomend talent, en meer fijne plekken in Gent ontdekken. Annelies Storms, schepen van Feesten en Evenementen
Gent is een stad van evenementen. Het Festival van Vlaanderen, Filmfest Gent,... en binnenkort eindelijk ook weer het Lichtfestival Gent. Onze stad bruist weer als nooit tevoren. Dat is niet alleen goed nieuws voor cultuurliefhebbers, maar ook voor onze horeca en handelszaken die extra volk over de vloer krijgen. Het doet enorm veel deugd om weer volop van ons stadsleven te kunnen genieten.Mathias De Clercq, burgemeester
Nieuwkomers én oude bekenden
Langs het parcours kunnen bezoekers genieten van 32 lichtkunstwerken van 32 verschillende kunstenaars, van gevestigde namen tot aanstormend talent. Samen palmen de kunstwerken 36 locaties in. Om het 10-jarige bestaan te vieren, zijn er bij de kunstwerken vier publieksfavorieten van de voorbije festivals. Ze komen terug in licht gewijzigde vorm op andere locaties zodat ze met een nieuw perspectief het publiek opnieuw verrassen. Het gaat om The big fire of Ghent that never happened (2011), La Cattedrale di Luce (2012), Cloud (2015) en Museum of the moon (2018).
Praktisch
Het gratis festival, een organisatie van de Stad Gent, UGent en Fluvius, start elke dag om 19 uur en stopt om 24 uur. Op zondag 14 november opent het festival al om 18 uur om gezinnen met jonge kinderen ook de mogelijkheid te bieden om het festival te bezoeken. Het parcours heeft geen vast begin- of eindpunt, de wandeling starten kan om het even waar.
Het festival vindt volledig plaats in openlucht en bezoekers moeten een vaste looprichting respecteren. Om alles in goede banen te leiden en om het ook nu coronaveilig te houden, is het parcours iets langer om meer spreiding te voorzien en wordt er extra ingezet op crowd control. Als de situatie zou veranderen, zijn nog bijkomende maatregelen mogelijk.
In het bijzijn van Burgemeester Mathias De Clercq en schepen Sami Souguir werd gisteren de 'Uitwinkel' officieel geopend.
Het UiTBureau in de Veldstraat werd afgelopen weken getransformeerd tot een heuse UiTWinkel.
De 50.000 Gentse UiTPAS-houders vinden er naast de gekende ticketbalie nu ook een winkel waar ze hun spaarpunten kunnen omruilen voor allerhande artikelen.
Wat is UiTPAS?
De UiTPAS is een vrijetijdskaart waarmee je punten kan sparen bij meer dan 200 aanbieders in de regio Gent, van musea en bibliotheken tot zwembaden, sporthallen en dansscholen. Die punten kan je daarna bij de aanbieders omruilen voor allerhande voordelen, zoals tickets, kortingen of gadgets. Voor wie het financieel moeilijk heeft, is er een UiTPAS met kansentarief die een korting van 80 procent op vrijetijdsactiviteiten biedt.
Van bureau tot winkel
De gelijkvloerse verdieping van Veldstraat 82B, aan de boord van de Leie, is behalve een ticketingbureau van Uitbureau vzw voortaan ook de omruilwinkel van UiTPAS. Wie punten wil omruilen, hoeft dus niet langer naar verschillende aanbieders of verkooppunten in de stad, maar kan nu terecht op één centraal punt. Van cd's van Film Fest Gent tot kookdoosjes van Kookanje en unieke mondmaskers van Design Museum Gent, het aanbod is groot en divers. In de UiTWinkel worden straks ook mini-events georganiseerd om UiTPAS-aanbieders en voordelen in de kijker te zetten.
Wie gewoon een UiTPAS wil kopen, kan uiteraard ook nog steeds terecht in alle verkooppunten in Gent, waaronder de Stadswinkel in de Lakenhal.
De UiTPAS is niet alleen een manier om kortingen, gratis tickets of gadgets te verzamelen. Het is ook een belangrijk wapen tegen armoede. Met een UiTPAS aan kansentarief kan men sinds kort bijvoorbeeld naar het bezoekerscentrum van het Lam Gods voor 3,20 euro in plaats van de gebruikelijke 16 euro. Vrijetijdsactiviteiten moeten toegankelijk zijn voor iedereen
Cultuurmarkt en opening
Op zaterdag 18 september 2021, van 11 tot 17 uur, is de UiTWinkel voor het eerst open voor het grote publiek, meteen ook de dag van de Cultuurmarkt op de Kouter. Wie daar aan de stand van UiTPAS zijn vrijetijdskaart toont, krijgt een gratis ijsje aan de UiTWinkel.
De 33ste editie van Open Monumentendag vindt plaats op zondag 12 september 2021. Dit jaar staan enkele Gentse klassiekers centraal, zoals de Boekentoren en het Wintercircus. Daarnaast kunnen bezoekers ook het industrieel erfgoed en enkele herbestemde kerken ontdekken, of een heuse kastelen-fietsroute afleggen. Inschrijven is voor veel locaties verplicht, en kan vanaf 30 augustus.
Open Monumentendag speelt zicht dit jaar in Gent af rond vier thema's. De 'Gentse klassiekers' is er daar één van. Tijdens een gegidste rondleiding in de Boekentoren, het Wintercircus of het Operagebouw ontdekken bezoekers hoe restauratie en vernieuwing de toekomst van de Gentse monumenten verzekeren.
Daarnaast kunnen bezoekers ook het industrieel erfgoed in onze stad ontdekken. Zo behoren een bezoek aan de gashouders op de Tondeliersite en aan de Vynckiersite tot de mogelijkheden. Ook enkele herbestemde kerken openen gratis de deuren. Wie liever een sportieve zondag beleeft, kan de 17 kilometer lange kastelen-fietsroute volgen, met rondleidingen in kastelen in Sint-Denijs-Westrem en een rustpauze in de kasteelparken.
Inschrijven is verplicht voor bijna alle locaties en kan vanaf 30 augustus 2021 om 9 uur via stad.gent/openmonumentendag. Daar zijn ook de deelnemende locaties, de praktische info en de fietsroute terug te vinden.
We sluiten dit jaar aan bij het thema van de Europese monumentendagen: 'Inclusive Heritage'. Open Monumentendag is een uitstekende gelegenheid voor iedereen om het rijke patrimonium van onze historische stad te ontdekken. Jongeren, ouderen, Gentenaars, bezoekers, nieuwe Gentenaars, mobiel of minder mobiel. Inclusie bij erfgoedbeleving is een speerpunt voor ons beleid.Filip Watteeuw, schepen van Publieke Ruimte en Stedenbouw
Doris:“Doordat mijn ouders een bakkerij hadden, gingen we eigenlijk nooit op reis. De Neptune was mijn vakantie. Het was er altijd een heel sociaal gebeuren.”
Thierry: “Een van de absolute hoogtepunten was het ‘Spel zonder grenzen’, in 1980. Dat werd echt een memorabele gebeurtenis.”
Doris en Thierry mag je gerust beschouwen als een volbloed koppel uit Wondelgem. Beiden groeiden er op in wat toen nog een landelijk dorp was. Zij als het meisje van bakkerij De Baets, die intussen aan de 3de generatie op rij zit. Het begon in 1947 met grootvader Gustaaf De Baets, die in 1972 de fakkel doorgaf aan zoon Luc, de 15 jaar oudere broer van Doris. In 2000 nam Luc zijn zoon Jurgen de zaak over. Bakkerij De Baets was al die tijd een begrip in Wondelgem, zeker voor mensen die afzakten naar de Neptune, dat op wandelafstand ligt. Want van zwemmen krijgt een mens honger. Het toeval wil dat 1947 ook het startschot was voor de Neptune.
Het verkavelde dorp
Doris en Thierry leerden elkaar al op jonge leeftijd kennen. Het was de zogenaamde 13+-groep, een uitvloeisel van de plaatselijke catehesewerking, die de tieners bij elkaar bracht. Kort daarna volgden ook de scouts en het jeugdhuis. Het zou een samengaan worden dat tot vandaag standhoudt.
Door de jaren heen zag het koppel hun habitat wel grondig veranderen. “Het Wondelgem van de jaren 70 is in niets te vergelijken met de huidige situatie”, getuigt Thierry. “In die jaren was het hier nog heel landelijk en dunbevolkt. Tussen Wondelgem en Mariakerke zag je alleen maar velden, boerderijen en enkele kastelen. De Lange Velden kon je toen nog letterlijk nemen en heel wat percelen waren nog onbebouwd. Vandaag is de grens van bebouwing overschreden. De verkavelingen volgden elkaar in snel tempo op: Parkstad I, II, III, Lange Velden, Silcose,… Dat maakt dat het landelijke karakter zo goed als verdwenen is.”
Hangjongeren avant la lettre
Doris en Thierry waren dus jeugdvrienden. “We hingen vaak rond aan de vijver van het dienstencentrum”, lacht Doris. “Toegegeven, we haalden er al eens kattenkwaad uit en lieten ons meermaals opmerken, met de nodige politiecontrole als gevolg. Vandaag zouden we als ‘hangjongeren’ weggezet worden.”
Doris beleefde haar scoutsjaren tussen haar 12 en 16 jaar; Thierry begon er vroeger aan en bleef er tot zijn 17de. Toch was het vooral het jeugdhuis dat een blijvende stempel op beiden drukte, en ook omgekeerd. Thierry was er 15 jaar lang voorzitter en bleef er actief tot in 2006. Onder zijn toedoen veranderde de naam destijds van Surboum naar Tabula Rasa. “Omdat we veel aantrok voelden vanuit de stad, hebben we ons wat moeten herpositioneren”, licht hij toe. “Onze maandelijkse activiteiten bestonden vooral uit partijtjes tafeltennis, fietstochten, zoektochten, een estafettenamiddag, een quiz of een filmavond.”
De werking van het jeugdhuis vergde heel wat tijd en energie van het koppel, maar het gaf hen ook veel terug, waaronder vrienden voor het leven. Die treffen ze sowieso ieder jaar, met de Drieskensfeesten. Want eenmaal Wondelgemnaar, altijd Wondelgemnaar.
Een zomer lang Neptune en Spel zonder Grenzen als klap op de vuurpijl
“De Neptune was mijn vakantie”, valt Doris met de deur in huis. “Doordat mijn ouders een bakkerij hadden, gingen we eigenlijk nooit op reis. En met een openluchtzwembad met ligweide om de hoek, lagen voor mij de zorgeloze zomers voor het grijpen. Naar de Neptune gaan was een sociaal gebeuren. Je trof er veel bekenden en het kon er op warme dagen erg druk zijn. Bij mooi weer spraken we met een grote groep vrienden af op de ligweide. Soms maakten we daar te veel kabaal, waardoor badmeester Antoine Oosterlinck ons meermaals op de vinger tikte, maar dat hoorde nu eenmaal bij het opgroeien. In ieder geval koester ik het meest de gemoedelijke sfeer die er heerste. Onvergetelijk!”
Doris leerde als kind zwemmen in de Neptune, via de meisjesschool Mariavreugde. Tegenwoordig is het de Sportdienst van de Stad Gent die instaat voor zwemlessen, maar in die tijd was Wondelgem nog een autonome gemeente. “Zoals bij het skiën, was toen ook al het après-zwemmen zeer aangenaam”, herinnert Doris zich nog goed. “Ik kreeg van thuis meestal enkele ‘oude’ Belgische franken mee om na de zwemles in het snoepkraam, een open venster datuitgaf op het terras, een handvol muilentrekkers en poepkes te kopen of zo’n bevroren waterijsje in een te fel kleur. Voor het betreden van de kantine, moest je ‘droog’ en aangekleed zijn, dat waren de regels. Maar dat hadden we ervoor over, want daar stond de jukebox, waar we als kind gefascineerd door waren. Nog altijd kan ik bijna woordelijk Rocky, de smartlap van Don Mercedes uit de jaren zeventig, meezingen. Een hit waar wij steevast voor kozen, naast ‘Save all your kisses for me’, het winnend nummer van Brotherhood of Man, uit het Eurosongfestival 1976.”
“Wat ik wellicht nooit zal vergeten, is het Spel zonder Grenzen in de Neptune, dat in september 1980 georganiseerd werd door William Veireman”, vertelt Doris met een brede glimlach. “Dat was naar aanleiding van 10 jaar Surboum. Thierry knikt: “We namen er deel met een ploeg vol scouts. Het werd echt een memorabele gebeurtenis. Je moest er onder andere zo snel mogelijk een grote ton vullen met emmertjes water.” Doris: “Dat leidde tot ongeziene taferelen, zoals Jan De Raedt die er in het gewoel zijn zwembroek bij inschoot. Helaas is het bij 1 editie gebleven, maar wat mij betreft, mogen ze zo’n activiteit nog eens organiseren.”
Vzw Hoeve Lootens
Lokaal engagement loopt als een rode draad door het leven van Thierry. Na de stopzetting van de jeugdwerking Tabula Rasa werd het voor hem tijd voor iets nieuws. Dat vond hij in vzw Hoeve Lootens. Thierry: “Niet alleen ademt die hoeve Wondelgemse geschiedenis, er schuilt ook een sterke werking met een mooi maatschappelijk engagement. Zo wordt de hoeve gerestaureerd in samenwerking met vzw aPart, dat zich richt op kinderen, jongeren, jongvolwassenen en gezinnen in een kwetsbare positie. Daarnaast is er een educatief luik dat werkt rond landbouw en zijn er activiteiten voor studiebegeleiding en digitalisering.”
Het mag duidelijk zijn: ook al is Wondelgem door de jaren heen grondig veranderd, voor Doris en Thierry blijft het hun vaste stek waarover ze nog lang niet uitverteld zijn.
Kom aanstaande zondag (29/08/2021) met je bubbel (familie, vrienden, vereniging) meegenieten van al die memorabele zomerhits uit de jaren zeventig, tussen 12u en 17u op de voormalige ligweide van de Neptune. DJ van dienst, Patrick Henry, brengt jou meteen in de juiste stemming. Vergeet niet om je gevulde frigobox met lekkers mee te nemen. Een ideale zondagse uitstap in combinatie met Woodrock dat op diezelfde dag plaatsvindt.