Cultuur Nieuws
  • Home
  • Maatschappelijk
  • Regio
  • Front- & Backstage
  • Artikels
  • Gentse Feesten
  • Artiesten
  • Uitgelicht
  • Reportages
  • Poëzie
  • Op Stap

Meest bekeken

Café Chantant in St. Amandsberg....
WIJNFOUTEN - ART OF TASTING.....
GESPROKKELDE WIJNWEETJES – MEI/JUNI 2026
88 culturele organisaties krijgen steun, bijna de ...
Bijna Gentse Feesten: 3.459 activiteiten en ...
GF26: Culturele invulling gezocht voor Oude ...
28 culturele organisaties krijgen komende 6 jaar ...
Groen licht voor restauratie Sint-Baafsabdij, ...
EEN STUKJE RUNDSVLEES MET EEN BIJPASSEND WIJNTJE ...
Zeetong à la meunière of à la Murat? Met ...

Provincie start verkoop PAC Gent Zuid

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 12 februari 2021
Hits: 1342

 

Vrijdag 12 februari 2021 — De verkoop van het Provinciaal Administratief Centrum (PAC) ‘Het Zuid’ in Gent gaat maandag 15 februari officieel van start.

Het PAC omvat kantoren en parking en is voor de verkoop opgedeeld in drie loten, maar kan ook in zijn geheel worden verkocht.

De diensten van de Provincie Oost-Vlaanderen, die nu nog in het administratief centrum zijn gehuisvest, zullen in de toekomst verhuizen naar het nieuwe Provinciehuis op de site van De Leopoldskazerne.

 

Unieke opportuniteit

 

Het complex, gelegen aan het Woodrow Wilsonplein, is volgens het gewestplan bestemd als woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde.

De ligging en grootte bieden een unieke opportuniteit om een mix van stedelijke functies in het hartje van de stad te ontwikkelen.

De Provincie gaat op zoek naar kandidaat-kopers via een algemene biedprocedure (een verkoop uit de hand bij opbod) onder leiding van de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.

De komende maanden zal de verkoop ruim bekend worden gemaakt via de gepaste kanalen. Daarna volgen een schriftelijke en een mondelinge biedronde om tegen het najaar van 2021 definitief te landen met de verkoop.

Gegadigden kunnen het verkoopdossier opvragen via de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid op het nummer 0473 84 56 53 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Didier De Wever

Eerste test voor vaccinatiecentrum in Flanders Expo verloopt goed

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 10 februari 2021
Hits: 1378

 

In het vaccinatiecentrum in Flanders Expo werd vandaag, op woensdag 10 februari 2021, een 'dry-run' uitgevoerd. In twee van de acht vaccinatiestraten werd met figuranten het volledige proces gesimuleerd. De oefening verliep goed. Vanaf nu vinden Gentenaars op www.stad.gent/vaccinatie ook meer informatie over de vaccinatie in Gent, van uitnodiging tot prik.

 

Geslaagde dry-run

De Stad Gent en de Eerstelijnszone Gent hebben tijdens de dry-run het volledige vaccinatieproces gesimuleerd, van aankomst en registratie tot prik en nazorg. Hiervoor werd een beroep gedaan op een honderdtal figuranten, waarvan een deel vrijwilligers die zich hadden opgegeven na een oproep van Eerstelijnszone Gent. De figuranten hadden diverse achtergronden om zo eventuele knelpunten in het vaccinatieproces bloot te leggen. Er waren mensen van verschillende leeftijden, mensen met en zonder migratieachtergrond, rolstoelgebruikers, er was iemand die slechtziend is, iemand die slechthorend is, enzovoort.

 Onze focus ligt maximaal op het comfort van de Gentenaars tijdens hun bezoek aan het vaccinatiecentrum, én op een patiëntgerichte flow.

Stad.gent/vaccinatie 

Alle Gentenaars vinden voortaan ook meer informatie op www.stad.gent/vaccinatie. Die nieuwe webpagina loodst Gentenaars doorheen het vaccinatieproces, van uitnodiging tot prik. Ze vinden er onder andere info over hoe ze Flanders Expo kunnen bereiken, en hoe de vaccinatie verloopt in Hal 2. Daarnaast bevat de pagina ook meer informatie over het vaccin, en enkele getuigenissen van Gentenaars die al een vaccin gekregen hebben.

We hopen dat zoveel mogelijk Gentenaars zich laten vaccineren. Het is stap voor stap dat we onze vrijheid zullen herwinnen, en de vaccinatiecampagne die weldra start is daar een belangrijk kantelpunt in. Mathias De Clercq, burgemeester 

Folder voor 65-plussers 

In maart zijn normaal gezien de 65-plussers aan de beurt. In afwachting van de uitnodiging van de Vlaamse overheid krijgen alle Gentse 65-plussers vooraf een persoonlijke brief en een folder van de Stad Gent in de bus met alle praktische informatie over de vaccinatie. 

Er komt ook een gerichte communicatie naar kwetsbare en anderstalige Gentenaars. Eind februari organiseert de Stad bijvoorbeeld een aantal webinars om sleutelfiguren uit verschillende gemeenschappen te informeren over de vaccinatiestrategie en om hen te helpen de boodschap mee uit de dragen.

We laten niets aan het toeval over opdat elke Gentenaar zich vlot en veilig kan laten vaccineren. Daarom gaat veel aandacht naar de vlotte bereikbaarheid van het vaccinatiecentrum, naar begeleiding en signalisatie op de site zelf, en naar heldere informatie die voor iedereen begrijpbaar is.Rudy Coddens, schepen van Gezondheid en Zorg
 
Didier De Wever

Floraliën Gent verhuizen naar Mei 2022

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 03 februari 2021
Hits: 1207

 

 

De Raad van Bestuur van Floraliën Gent (Koninklijke maatschappij voor Landbouw en Plantkunde vzw) heeft beslist, na overleg met de leden van de Algemene Vergadering, dat de volgende editie van Floraliën zal plaatsvinden van 29 april tot 8 mei 2022.

 

“We hebben sedert vorige zomer een 8 tal scenario’s constant bijgewerkt in de hoop dat we corona konden voorblijven, deze week heeft onze Raad van Bestuur in samenspraak met o.a. de bevoegde overheden de knoop doorgehakt.

Begin mei dit jaar is niet haalbaar voor een event zoals Floraliën met de verwachte 100.000 bezoekers of een gemiddelde van 10.000 bezoekers per dag”, zegt Alexander Vercamer, Voorzitter Raad van Bestuur.

Het oorspronkelijk thema “Mijn paradijs, mijn wereldse tuin” blijft voor editie 2022 behouden.

Nu we met zijn allen meer en meer in bubbels leven en thuis vast zitten in de eigen omgeving of tuin, merken we dat veel meer mensen aandacht hebben voor fris groen en kleurrijke planten in hun tuin, woonkamer of terras.

Door dit nieuwe uitstel, de nieuwe editie was oorspronkelijk gepland in mei 2020, in volle lockdown, krijgen we als organisatie de kans om de vernieuwing verder door te zetten.

In dit kader wordt voor mei 2021 een kort 6 daags eigentijds hybride-evenement voorbereid. “We sluiten af op Moederdag, en dat is voor ons ideaal”, zegt Alexander Vercamer, Voorzitter Raad van Bestuur.

Het geplande hybride-evenement van mei 2021 moet Floraliën aantrekkelijk maken voor een nieuw en jonger publiek van “digital natives” en jonge gezinnen. “We werken aan een aanwezigheid vanuit Vlaanderen met verbanden naar verschillende locaties.

Hoe dat er zal uitzien houden we nog even voor onszelf”, beaamt voorzitter Alexander Vercamer.

De details van het hybride-evenement, net zoals de naam, worden later bekend gemaakt.

 

Alle vouchers blijven geldig voor de editie Floraliën 2022 en alle klanten zullen geïnformeerd worden.

Voor algemene info hierover is het emailadres individuele tickets (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), groepen (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of VIP klanten (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

 

 www.cultuurinbeeld.be

 

 

Online focusgroepen voor eerste wijkmobiliteitsplan eind februari van start

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 30 januari 2021
Hits: 1031

 

 

De online focusgroepen voor bewoners, handelaars en betrokkenen rond het wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud Gentbrugge vinden plaats op 22, 25 en 28 februari 2021. Alle betrokkenen krijgen een uitnodiging in de bus. Inschrijven kan vanaf 10 februari 2021. 

Sinds de aftrap van het participatietraject voor het wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud Gentbrugge in oktober 2019 kwamen er ruim 7.500 reacties binnen, vooral van buurtbewoners en handelaars. 

De Stad Gent voorziet een extra fase met focusgroepen. Op 22, 25 en 28 februari 2021 kunnen betrokkenen inzichten of bezorgdheden meegeven rond veiligheid, bereikbaarheid en doorgaand verkeer.

Er zullen aparte gesprekken zijn met bewoners en handelaars. Alle bewoners krijgen een uitnodiging in de bus.

Inschrijven kan vanaf 10 februari 2021.

 
De vele signalen over mobiliteitsproblemen geven aan dat er nood is aan ingrepen die de veiligheid en de leefkwaliteit in Dampoort en Oud Gentbrugge verhogen.
Dankzij de feedback op de scenario's hebben we een goed zicht op de bezorgdheden. De focus- en doelgroepgesprekken bieden de mogelijkheid om verschillende visies met elkaar te delen.

Intensief participatieproces

 

Eerder konden bewoners en betrokkenen hun bezorgdheden en argumenten over de scenario’s delen via een fysieke infomarkt (december 2019), infoborden, online inspraaksessies, het participatieplatform, Gentinfo, e-mail of via de wijkregisseurs.

In december 2020 werd het traject coronaveilig aangepast, met onder andere twee digitale 'wijkmarkten'. De signalen uit dat participatietraject worden momenteel verwerkt.

 
Er is al een stevig participatietraject gelopen. We kregen al 7.500 signalen, dat is heel wat.
Toch sturen we zo'n traject graag nog bij als daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt door diverse groepen, zoals in dit geval.
Met deze extra inspanningen willen we tot een nog beter gedragen plan komen.Astrid De Bruycker, schepen van Participatie
Didier De Wever
 
 

Coördinator gezocht voor herbestemming Sint-Jozefkerk - Rabot

Gegevens
Geschreven door: Didier (De Wever)
Categorie: Gent en Omgeving
Gepubliceerd: 28 januari 2021
Hits: 1355

 

 

De Stad Gent gaat op zoek naar een coördinator die de herbestemming van de Sint-Jozefkerk in de Rabotwijk in goede banen leidt. De kerk moet een plek worden waar buurtbewoners samenkomen. Er zijn al voorlopige plannen, zoals ateliers in de ondergrondse crypte.

 

De stad wil de kerk openstellen voor de wijk en de buurtbewoners.

 

Eerder dit jaar werden de voorlopige plannen bekendgemaakt, zoals het installeren van ateliers in de ondergrondse crypte. Buurtbewoners konden reageren op www.stad.gent/rararabot.

Intussen werden ook al onderhoudswerken uitgevoerd. In een tweede, latere fase staan er grotere renovatiewerken op het programma.

 
Het doel van het project is om tegen 2022 een buurtgerichte, socio-economische invulling van de Sint-Jozefkerk te realiseren.
Daarvoor zoekt de Stad Gent nu een coördinator. Die krijgt gedurende zes jaar de verantwoordelijkheid over het budget en het beheer van de kerk en gaat op zoek naar geschikte partners.
 

Vanaf maart zal iedereen zich voor deze functie kandidaat kunnen stellen. Wie nu al geïnteresseerd is, kan een mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Houd zeker de website www.stad.gent/rararabot in de gaten. Vanaf maart komt de oproep online.

 

 
 Didier De Wever
 
 
  1. Halfvastenfoor gaat niet door
  2. Denise (87) eerste gevaccineerde Gentenaar: "Voel mij 20 jaar jonger"
  3. Stad Gent schakelt Flanders Expo in als centraal vaccinatiecentrum
  4. Gentse musea houden stand ondanks coronacrisis

Pagina 86 van 111

  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90

Meer Nieuws

Café Chantant in St. ...
Gent viert Vlaamse ...

Gent viert op zaterdag 11 juli de Vlaamse feestdag met een gratis openluchtfeest op het Walter De ...

88 culturele ...

De werkingssubsidies voor de cultuursector zijn vandaag toegekend. 88 organisaties krijgen drie ...

Bijna Gentse Feesten: ...

Het programma is bekend. Straks palmen de Gentse Feesten weer tien dagen lang de stad in, dit ...

28 culturele ...

Om de cultuursector structureel te versterken, heeft de Stad Gent overeenkomsten afgesloten met ...

WIJNFOUTEN - ART OF ...

“JE BENT NOOIT TE OUD OM BIJ TE LEREN”

 

“Wie geen zin heeft in een technisch artikel over ...

GESPROKKELDE WIJNWEETJES ...

EUROPA 

Het Europees parlement heeft een nieuw steunpakket aangenomen om wijnbouwers te helpen ...

Meebouwen aan een podium ...

De Wijste Gentenaar leeft dankzij ...

Foto:Luc Van Vreckem
Plantentuin Floraliën ...

Tijdens Floraliën Gent 2026 is de Plantentuin van de Universiteit Gent dé plek waar innovatie in ...