- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1345
De Gentse gemeenteraad stelt Isabelle Heyndrickx vandaag, op maandag 14 december 2020, aan als nieuwe schepen van Burgerzaken en Protocol. Ze neemt de fakkel over van Mieke Van Hecke. Vanaf woensdag voltrekt ze haar eerste huwelijken.
Isabelle Heyndrickx is 40 jaar en woont in de stationsbuurt van Gent-Sint-Pieters.
Tot voor kort was ze aan de slag bij VDK Bank. Daarvoor werkte ze tien jaar lang als adviseur en later directeur justitie en veiligheid voor verschillende federale ministers.
Isabelle is nieuw in de gemeente- en OCMW-raad, maar is al jaren politiek actief. Zo was ze de afgelopen acht jaar ondervoorzitter en later voorzitter van de Gentse CD&V-afdeling. Ze stapte in de politiek omdat ze actief wil meewerken aan een warmer, mooier en welvarender Gent.
Als schepen van Burgerzaken en Protocol sta je heel dicht bij de mensen op belangrijke en emotionele momenten. Denk maar aan de aangifte van een geboorte, een huwelijk of een herdenking.
Samen met de stadsmedewerkers zal ik ervoor zorgen dat de Gentenaars op die momenten kunnen rekenen op een vlotte dienstverlening en op een Stad die betrokken is.Isabelle Heyndrickx, schepen van Burgerzaken en Protocol
Opgroeien deed Isabelle in Melle, maar ze ging altijd naar school in Gent. Later studeerde ze rechten aan de UGent en criminologie aan de VUB. Ze behaalde ook een Master of Laws in humanitair recht aan de Nottingham University.
Isabelle is getrouwd en is mama van drie zonen. In haar vrije tijd leest ze graag en houdt ze van wandelen, liefst in de bergen. Het verenigingsleven ligt Isabelle na aan het hart. Zo is ze actief bij het oudercomité en de buurtvereniging. Heel haar jeugd was ze een fervente scout.
Mieke Van Hecke was een grote meerwaarde voor ons college. Niet alleen omwille van haar dossierkennis en standvastigheid, het is ook een heel warme en loyale dame die opkwam voor haar overtuiging. We verwelkomen Isabelle Heyndrickx als nieuwe schepen en kijken uit naar een even goede samenwerking met onze ploeg.Mathias De Clercq, burgemeester
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1381
Het designmuseum in de Gentse Jan Breydelstraat opende maandag opnieuw zijn deuren.
Waar komt kleur vandaan? Hoe maak je kleur? Wat is de impact van kleur? Voor het Van Eyck-jaar in Gent brengt het museum een grote tentoonstelling over vernieuwend en divers kleurgebruik.
De expo vertrekt vanuit Jan van Eycks ongeziene schakeringen en laat zien wat kleur betekent voor hedendaagse designers.
Nog tot 21 februari kan je gaan ontdekken waar kleuren vandaan komen, hoe ze gemaakt worden en welke invloed ze gehad hebben - en nog steeds hebben - op de hedendaagse kunst en textielindustrie.
Een mix van het heden en het verleden gevat in een grote tentoonstelling met tal van designstukken en hun link met het rijke kleurenpallet van Jan Van Eyck.
Wandel doorheen de 8 kleurgroepen van Van Eyck in een pigmentenparcours. Zo'n 100 designstukken tonen je hoe licht, materie en patronen een effect hebben op kleur.
Je loopt langs inspirerende kleurexperimenten uit product- & textielontwerp, keramiek en glaskunst.
In een aantal onderzoeksprojecten testen designers hoe ze kleur kunnen beïnvloeden en welke invloed kleur heeft op ons.
Ervaar zelf de kracht van kleur in de experience rooms. Elf designers kregen elk een kamer om te werken rond het thema kleur en zintuigen: ze laten je onder meer kleur zien, proeven en horen.
De speciaal ontwikkelde ruimtes laten een spectrum aan belevingen los op groot en klein.µ
Onze collega ging alvast een kijkje nemen en maakte deze prachtige fotoreeks...
Foto's Balder Deschildre / Voor CIB Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1454
Wie naar Gentinfo belt, het centrale aanspreekpunt van de Stad Gent, krijgt niet langer een doordeweeks wachtmuziekje te horen. Integendeel, bellers die even aan de lijn moeten blijven, genieten voortaan van de debuutplaat van Gorki.
Met de lancering van het telefoonnummer 09 210 10 10 werd de Stad Gent op 18 juni 2003 de eerste stad in België met een centraal aanspreekpunt.
Intussen is het callcenter Gentinfo een onmisbare schakel in de communicatie van de Stad. Maar wie tot voor kort even aan de lijn moest blijven, moest dat met een doordeweeks wachtmuziekje doen. Daar komt nu verandering in.
Wachtmuziekjes durven al eens een bron van ergernis te zijn. Daarom gaan we elke week voor een nieuwe klassieker van de hand van Luc De Vos. Tegelijkertijd is het een passend eerbetoon aan een icoon van de Gentse muziek. -Sami Souguir, schepen van Cultuur
Elke dag nemen zo'n 500 Gentenaars contact op met Gentinfo, heel wat van hen via telefoon.
Dit is dus meer dan een fijne manier om elke dag hulde te brengen aan een groot Gentsartiest. -Sofie Bracke, schepen van Publiekszaken
Gent is een stad met een bruisende, vernieuwende muziekscene en tal van creatieve muzikanten.
Een echte muziekstad, en dat wil de Stad Gent ook in kleine initiatieven laten blijken. Daarom krijgen bellers die bij Gentinfo even aan de lijn moeten blijven, voortaan een nummer van Gorki te horen.
Een kleine geste, maar ook een symbolisch eerbetoon aan Luc De Vos, de man die zijn stempel drukte op de Gentse muziekscene.
Gentinfo koos voor de debuutplaat 'Gorky' uit 1992 (de naam van de band was toen ook nog zo gespeld), een iconisch album voor Gent en de Gentenaars met klassiekers zoals Mia, Lieve Kleine Piranha en Anja.
Elke week wordt willekeurig een liedje gekozen, elk nummer komt aan bod.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 3064
Farys en de Stad Gent gaan op zoek naar een concessionaris die vanaf 2022 voor minstens 20 jaar zal instaan voor de uitbating van camping Blaarmeersen. De toekomstige uitbater moet mikken op een breed publiek en integrale toegankelijkheid. De camping moet ook dé plek worden voor doortrekkers en citytrippers.
Wat wordt er verwacht
Camping Blaarmeersen, in het beheer van Farys, is gevestigd in de groene long van Gent, bij het sport- en recreatiepark Blaarmeersen en vlak bij het historisch stadscentrum van Gent.
De toekomstige uitbater beschikt over een camping van 10 hectare, momenteel vergund voor 437 plaatsen. De uitbater zorgt voor een duurzame renovatie van de aanwezige infrastructuur, maar kan de invulling en timing van de investering zelf bepalen.
Een deel van de investeringen kan gesubsidieerd worden door Farys.
De toekomstige uitbater moet zich richten op een breed publiek, met bijzondere aandacht voor gezinnen met kinderen.
Ook integrale toegankelijkheid is essentieel. De camping moet bovendien dé plek worden voor doortrekkers en citytrippers. De overeenkomst zal ingaan op 1 januari 2022, wordt afgesloten voor een looptijd van 20 jaar en is éénmalig verlengbaar met een periode van 10 jaar.
Indieners krijgen carte blanche omdat elk fris idee welkom is. Een nieuwe start, een camping die klaar is voor het toerisme van de toekomst, dat is wat we zoeken voor onze camping Blaarmeersen.
Procedure
Geïnteresseerden nemen contact op met Lieslot Loyson via
Kandidaten dienen hun offerte ten laatste op maandag 15 maart 2021 elektronisch in via het e-tenderingplatform.
Kandidaten moeten eveneens hun referenties en ervaring met betrekking tot exploitatie van een kampeerterrein kunnen voorleggen. Kandidaturen worden beoordeeld op visie, businessplan, geplande investeringen en jaarlijkse concessievergoeding.
De overeenkomst zal tijdens het onderhandelingstraject verder uitgewerkt worden.
Contact
- Lieslot Loyson, assistent aankoop Farys, tel. 09 241 06 50, e-mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Didier De Wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 2000
Vanaf vandaag 7 december leggen Cobelpro en Keolis Belgium twee elektrische bussen in voor de medewerkers van het Zuiderpoort kantoorcomplex in Gent. Het zijn de eerste 100 % elektrische bussen die ingezet worden voor een privéshuttledienst. Met de voertuigen verkleint Zuiderpoort de milieu-impact van de bestaande pendeldienst tussen het station Gent-Sint-Pieters en het complex. De shuttledienst wordt uitgevoerd door Keolis uit Zulte.
Schepen Pilip Watteeuw kwam de stekker inpluggen zodat de bussen meteen hun diensten konden aanbieden.
Het zijn de eerste 100 % elektrische bussen die ingezet worden voor een privéshuttledienst.
Vanaf vandaag 7 december kunnen de pendelaars op weekdagen gebruik maken van de elektrische dienst.
Met de voertuigen verkleint Zuiderpoort de milieu-impact van de bestaande pendeldienst tussen het station Gent-Sint-Pieters en het complex van ongeveer 63.000 m² kantoren.
Het kantoorcomplex aan de Gaston Crommenlaan beschikt reeds over een 'Very Good' score van het duurzaamheidskenmerk BREEAM. Bovendien is de site heel toegankelijk met het openbaar vervoer en beschikt het over een eigen shuttledienst.
Naast de lopende investeringen gericht om het welzijn van de gebruikers te verbeteren gaat de eigenaar nu nog een stap verder in zijn milieu-ambitie op vlak van bereikbaarheid.
In opdracht van de eigenaar, zochten Ann-Sophie Deene, Asset Manager bij Tribeca Capital Partners en Davy Braem, Senior Property Manager bij Cobelpro, een mobiliteitsoplossing voor de bestaande shuttledienst die helemaal in lijn ligt met de waarden van de Zuiderpoort: “De vroegere pendelbussen waren dieselvoertuigen".
We wilden een extra inspanning doen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en daarvoor zochten en vonden we een groenere vervoersoplossing bij Keolis.
Hun voorstel om elektrische bussen in te leggen beantwoordt helemaal aan onze ambities.”
Xavier Vandendriessche, Project Manager New Mobility bij Keolis, is trots op de eerste privé-inzet van dit type bussen: “Hoewel dieselbussen ook al tot de meest ecologische mobiliteitsvorm behoren, zijn we verheugd dat onze inspanningen gesteund worden om de Keolis-vloot nog groener te maken.
Een pendeldienst zorgt voor minder verkeer, maar dankzij de elektrische variant zijn er ook minder uitlaatgassen en minder lawaai. Dat leidt tot minder overlast én een gezondere stadslucht. Niets dan voordelen dus.”
Keolis verzorgt deze dagelijkse en gratis pendeldienst op weekdagen van 7 tot 18 uur.
Elk kwartier in de spits en elk halfuur buiten de spits vertrekt een bus in opvallend geel en groen aan de haltes. Zo verhoogt de bereikbaarheid van het complex voor de pendelaars tussen het station en de Zuiderpoort en kunnen medewerkers nog flexibeler werken.
Tekst/foto's - Didier De Wever
