- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 2273
Eergisteren is de vernieuwde Baudelokapel met alle gebruikelijke plechtigheden ingehuldigd, burgervader Mathias De Clercq knipte het tricolore lintje samen met de schepenen Bracke en Souguir.
Het zijn echter de heren, vader Frédéric en zoon Gilles De Backer die de Baudelokapel een nieuw leven willen inblazen.
Na het teloorgaan van de Holy Food Market, stond de kapel er wezenloos bij, een grote lege ruimte met talloze mogelijkheden voor ondernemers met gevoel voor ondernemen.
Dit hebben de De Backer’s duidelijk begrepen en dit met een visie naar de toekomst.
De Baudelokapel staat van heden open voor seminaries, concerten, vergaderingen, optredens en alle andere evenementen.
Kunst is zeker niet ver weg in de kapel want de blikvanger is het “Lam Gods” maar dan in een eigen interpretatie uitgevoerd in mos.
Tekst/foto's Jean Buyle
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1560
De Stad Gent houdt de mondmaskerplicht aan in het winkelwandelgebied en de studentenbuurt. Dat heeft de Gentse crisiscel beslist. Het aantal besmettingen stijgt immers nog steeds. De zogenaamde code geel wordt voor het Gentse onderwijs, de opvang en het jeugdwerk gehandhaafd tot 2 oktober 2020. De Stad Gent roept op om ook in familieverband en onder vrienden de voorschriften te volgen, zodat de scholen kunnen openblijven.
De Gentse crisiscel is op vrijdag 25 september 2020 bijeengekomen om de nieuwe richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad te bespreken.
De raad blijft het dragen van een mondmasker verplichten op drukke plaatsen en laat het aan de lokale besturen om die te definiëren.
De Gentse crisiscel heeft besloten om de mondmaskerplicht in het bestaande, welomschreven gebied in Gent integraal te behouden.
Het gaat om het winkelwandelgebied, enkele drukke schakelstraten en de Gentse studentenbuurt.
'Het aantal besmettingen stijgt nog steeds. De epidemiologische situatie is er momenteel niet naar om te versoepelen. De huidige regeling is helder en duidelijk.'(Mathias De Clercq, burgemeester)
De Stad Gent roept Gentenaars op om bij de les te blijven: was of ontsmet de handen regelmatig, beperk het aantal contacten, houd voldoende afstand en draag een mondmasker wanneer het moet en wanneer afstand niet mogelijk is.
Wees bewust van de impact van je gedrag op anderen, zoals ouderen of meer kwetsbaren in onze samenleving.
Onderwijs blijft in code geel
Gent komt deze week niet voor op het rapport van de RAG, de federale Risk Assessment Group.
De RAG hanteert 3 criteria als drempel voor advies.
Voor wat betreft het criterium 'positiviteitsratio' blijft Gent onder de bovengrens.
Daardoor moet onze stad geen advies formuleren rond een eventuele schakeling van pandemieniveau in het onderwijs, de kinderopvang of het jeugdwerk.
Code geel blijft aangehouden tot 2 oktober. De evaluatie gebeurt wekelijks.
Als beslist wordt om te schakelen en de cijfers laten het toe, dan krijgen scholen, jeugdwerk en opvang na beslissing 5 werkdagen om de schakeling door te voeren.
De laatste 7 dagen waren er in een 35-tal basis- en secundaire scholen een 50-tal besmettingen bij leerlingen en 6 bij leerkrachten. De gevallen blijven hoofdzakelijk alleenstaand en de besmettingen gebeuren nog steeds vooral buiten de schoolpoort.
Er is slechts 1 school waar zich mogelijk een beperkte interne verspreiding voordeed, maar die is ondertussen uitdovend. Deze cijfers tonen een lichte stijging tegenover vorige week. In het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs was een 10-tal besmettingen gemeld, in het hoger onderwijs een 20-tal. De situatie wordt van heel nabij opgevolgd.
De protocollen in het onderwijs, de opvang of het jeugdwerk bereiken hun doel, het aantal besmettingen blijft er beperkt.
Het algemeen aantal besmettingen in de stad blijft wel stijgen, vooral in de groep van 10 tot 39-jarigen. Brononderzoek leert dat besmettingen nu vooral gebeuren in de vrije tijd, in familieverband of door contacten met vrienden.
Dat zijn situaties zonder eigen protocollen, waar wel de algemene richtlijnen gelden.
'Ook in onze stad stijgt het aantal besmettingen, vooral bij jonge mensen. De scholen en kinderdagverblijven bewaken de voorschriften binnen hun muren rigoureus.
We moeten nu vooral zelf, in onze vrije tijd, actie ondernemen, om onszelf en onze dierbaren te beschermen. Hou afstand, was je handen, doe wat je moet doen om het virus niet binnen te brengen in je gezin, bij je (groot)ouders, in je school.
Als je elkaar wil treffen, wees voorzichtig of zoek een vereniging of context waar je elkaar veilig kan ontmoeten.'
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1370
Onder de vlag 'Brugse Puurt University', een werktitel, nemen 4 buurtorganisaties de komende 3 jaar samen hun intrek in een nieuw buurtatelier in het Pierkespark.
Ze brengen er vanaf dit najaar verschillende groepen buurtbewoners samen met tal van activiteiten.
Brugse Puurt University bundelt de krachten van Postkaartproducties, 3 buurttherapeuten, VOEM (met deelwerking Veggie = Halal) en Averroes (met deelwerkingen Bijenkorf, Team Deen, Sportschool9Duust/Futsal Gent).
Op dit moment zijn de organisaties al heel actief in de Brugse Poort, dankzij een eigen plek krijgen ze de kans om verder te groeien.
In het buurtatelier bieden ze vanaf het najaar 3 jaar lang activiteiten voor jongeren, volwassenen en ouderen aan. Naast ruimte voor cultuur, sport en gezond koken zal er ook een meisjeswerking komen, en een aanbod van psychosociale bijstand voor buurtbewoners.
Het gebouw aan het Pierkespark wordt in modules ingericht, Averroes staat in voor het beheer. 'Brugse Puurt University' is een werktitel, jongeren uit de buurt zullen de naam mee bepalen.
'Wij alleen kunnen het, maar we kunnen het niet alleen” is mijn motto.
weg van verbinding, redelijkheid en nuance is niet de gemakkelijkste, maar de juiste om in diversiteit verschillen te overstijgen.
Wij hebben elkaar vandaag meer dan ooit nodig, verenigd voor een deugdzame buurt.' (Mohamed Benhadou, Averroes vzw)
Voor en door de buurt
Het nieuwe buurtatelier is het resultaat van een open oproep die de Stad Gent in juni lanceerde.
Tijdens 2 plaatsbezoeken in juli en augustus werden contacten gelegd en werd gezocht naar toekomstige samenwerkingsmogelijkheden.
Meer dan 60 bewoners, organisaties en ondernemers schoven ideeën naar voren, en ook de jongeren uit de buurt werden betrokken.
De jury, bestaande uit twee medewerkers van de Stad Gent en drie externe juryleden vertrouwd met de Brugse Poort, selecteerde de Brugse Puurt University uit 4 voorstellen. Maar ook voor de andere drie voorstellen wordt verder gezocht naar ruimte en mogelijkheden om hun ideeën waar te maken.
‘We hebben de prachtige ruimte aan het Pierkespark opengesteld om tegemoet te komen aan de verzuchtingen in de buurt.
De reactie is overweldigend. Het is prachtig dat zoveel organisaties en bewoners zich engageren.
De goesting van de buurt om iets te doen voor de buurt, maakt van de Brugse Poort een sterke wijk.’(Astrid De Bruycker, schepen van Participatie en buurtwerk)
‘De Stad is blij om de ruimte te kunnen bieden om werking van de organisaties achter de Brugse Puurt University te versterken. Ruimte delen en zo komen tot een enorm divers aanbod, maakt dit een ambitieus en inspirerend project.’(Annelies Storms, schepen van Facility management)
Didier De wever
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 2405
Het zijn moeilijke tijden voor de Horeca, ... restaurants/cafés proberen in deze bizarre tijden het beste van zichzelf te geven...
Volgens experten zullen we nog een tijd met het COVID-19-virus moeten leven.
De Horeca mensen moe(s)ten dan ook maatregelen blijven nemen om de verdere verspreiding of nieuwe opflakkeringen van het virus zoveel mogelijk te vermijden.
De restaurants en cafés mochten sinds 8 juni 2020 weer open, mits het naleven van een reeks sectorspecifieke maatregelen.
Ook hotels, B&B's, campings en andere vakantieverblijven mochten terug gasten ontvangen, mits het naleven van een reeks sectorspecifieke maatregelen.
'Cultuur in Beeld' was deze namiddag te gast in het Indonesisch Restaurant “GADO-GADO” gelegen in het 'Patershol' te Gent. (Vrouwebroersstraat 21)
Eén van de nog 3 restaurants in België die de typische Oosterse gerechten op je bord toveren.
Wij hadden een gesprek met Philippe Schaillee, zaakvoerder van Restaurant GADO-GADO, terwijl 'Siska' (wederhelft van Philippe) reeds druk in de weer was met de voorbereidingen in de keuken om de klanten hartelijk te kunnen ontvangen…

Foto's Didier De Wever
Video Jacqueline Dumortier - Interview Jean Buyle
- Gegevens
- Geschreven door: Didier (De Wever)
- Categorie: Gent en Omgeving
- Hits: 1317
De terrasuitbreidingen die eerder een goedkeuring kregen, mogen langer blijven staan: tot 15 november 2020. Ook de terrasbelasting blijft opgeschort tot half november. In totaal mochten de voorbije maanden 196 horecazaken tijdelijk extra terrassen zetten, goed voor een extra 4.500 vierkante meter terras.
Meer ruimte om samen te zijn
Bij de heropstart van de horeca, begin juni, besliste het stadsbestuur om een tijdelijke uitbreiding van vergunde terrassen toe te staan.
Zo kwam er meer ruimte om social distancing te garanderen. Er werd toen afgesproken dat de tijdelijke, grotere terrassen tot eind september mochten blijven staan.
Het stadsbestuur heeft nu beslist dat de uitgebreide terrassen tot 15 november 2020 kunnen blijven.
'De coronacrisis is nog niet voorbij. Mensen hebben meer ruimte nodig om samen te zijn en zich tegelijkertijd aan de maatregelen te houden.
Met de verlenging van de terrasuitbreiding bieden we mensen die ruimte op publiek domein.' aldus Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit, Publieke Ruimte en Stedenbouw
Signaal in moeilijke tijden
In totaal kregen de voorbije maanden 196 horecazaken een tijdelijke terrasuitbreiding, goed voor 4.500 vierkante meter extra terrasoppervlakte. De totale vergunde terrasoppervlakte, op regulier vergunde basis, samen met zomerterrassen, tijdelijke terrasuitbreidingen en tijdelijke nieuwe terrassen, bedroeg op 20 augustus 27.212 vierkante meter.
Naast de verlenging heeft het stadsbestuur bovendien beslist dat de terrasbelasting wordt opgeschort voor diezelfde periode, tot 15 november 2020.
'Het blijven moeilijke tijden voor onze Gentse horecazaken.
Met het verlengen van de terrasuitbreidingen willen we hen langer de kans geven om meer klanten te bedienen in een veilige setting. Ook verlenging van de opschorting van de terrasbelasting is een signaal dat we hen als stadsbestuur willen steunen.' (Sofie Bracke, schepen van Economie en Handel)
Een groter terras geeft geen recht op bijkomende terrasverwarmers.
Horecazaken die al over vergunde terrasverwarmers beschikken, kunnen ze enkel gebruiken binnen de basisopstelling van het terras (niet in de zomeropstelling, noch op de tijdelijke uitbreiding), voor zover de terrasvergunning het toelaat.
Didier De Wever