De twee 120 jaar oude havenkranen aan de Voorhavenkaai krijgen een grondige restauratie. In de week van 13 januari worden de 'Titans' gedemonteerd en naar een atelier in de Kempen gebracht via speciaal transport. Na de restauratie krijgen ze een definitieve plek zo'n 100 meter van waar ze nu staan.

 

 

In het begin van de vorige eeuw was Gent een van de pioniers op het vlak van elektriciteit. Gent bouwde in 1904 een eigen centrale en kocht een jaar later al 25 elektrische havenkranen om erop aan te sluiten, waaronder de twee havenkranen aan de Voorhavenkaai in Muide-Meulestede. Deze twee 'Titans', nummer 15 en 22, zijn vernoemd naar de Antwerpse constructeur, Le Titan Anversois. Het zijn niet de enige overgebleven Titans in Gent, maar wel de enige van dit type. Ze zijn beschermd als monument en maken deel uit van het beschermd stadsgezicht ‘Tolhuis en Voorhaven'.

 

 

De twee Titans aan loods 20 worden in de week van maandag 13 januari gedemonteerd en via speciaal transport naar een atelier in de Kempen gebracht. Daar worden ze grondig gerestaureerd. In de loop van het jaar komen ze terug naar huis. Ze krijgen een definitieve stek tegen de pergolastructuur van loods 21, zo'n 100 meter van hun oorspronkelijke plek.

 
Om de kranen te restaureren, worden ze voor het eerst in lange tijd opnieuw verrold. Daarna worden ze gedemonteerd en vervoerd naar een gespecialiseerd atelier. De restauratie is een eerbetoon aan de lange geschiedenis van Gent als havenstad.Hafsa El-Bazioui, schepen van Facilitair Management

De Stad Gent werkt al lang aan de opwaardering van het historische erfgoed in de Oude Dokken en Voorhaven. Kranen, treinsporen, aanmeerpalen en andere havenelementen krijgen een nieuwe rol in het gebied. De restauratie van de twee kranen aan de Voorhavenkaai kost 331.537,07 euro, exclusief btw. Het Agentschap Onroerend Erfgoed neemt 132.131,52 euro voor zijn rekening.

Meer foto's:

 
Favicon for stad.gentErfgoed in de Oude Dokkenstad.gent
Favicon for stad.gentProject herinrichting Voorhavenstad.gent