Aan de tramhaltes Duivelsteen en Cataloniëstraat testen de Stad Gent en De Lijn momenteel deels gevulde tramsporen. Die moeten de kans verkleinen dat fietsers met hun wiel blijven vastzitten. Eerdere testen op de stelplaats bleken succesvol. Nu loopt er dus een test op een plek waar geregeld fietsers passeren.
De Stad Gent werkt momenteel mee aan een testproject van De Lijn om het voor fietsers makkelijker en veiliger te maken de tramsporen te kruisen. Aan de haltes Duivelsteen en Cataloniëstraat zijn de tramsporen sinds begin maart gedeeltelijk opgevuld, wat de kans moet verkleinen dat fietsers met hun wiel blijven vastzitten in de sporen. De halfvulling is aangebracht tot een hoogte zodat die de tramwielen net niet raakt. Tramsporen volledig opvullen kan immers enkel op plekken waar de tram niet meer rijdt, zoals in de Belfortstraat.
De Lijn voerde eerder al succesvolle testen uit met de halfvulling op de stelplaats en in een vrijliggende trambedding. Nu test de vervoersmaatschappij de spoorvulling dus uit in straten waar veel fietsers passeren. De eerstkomende weken analyseert De Lijn welk effect de vulling heeft op de passerende fietsers. Bij een positieve evaluatie kan er gekeken worden om dit systeem ook aan andere tramhaltes uit te rollen.
Ik kon de halfgevulde tramsporen zelf al uittesten op de stelplaats. Het maakt echt wel een verschil. Goed dat De Lijn dit nu 'op het terrein' kan testen. We moeten er alles aan doen om het voor fietsers veilig te maken in de buurt van tramsporen.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit
Voor zowel de verkiezingsdag in juni als die in oktober komen er in Gent 268 stembureaus op 89 locaties. Naast vier stedelijke woonzorgcentra worden voor het eerst ook drie private woonzorgcentra een stemlocatie.
De praktische voorbereidingen voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen op 9 juni en de provinciale- en gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober zijn gestart. In Gent komen er voor beide verkiezingen 268 stembureaus verdeeld over 89 locaties, voornamelijk in scholen, dienstencentra en woonzorgcentra. Vier van de vijf stedelijke woonzorgcentra doen opnieuw dienst als stemlocatie. Voor het eerst komen daar drie private woonzorgcentra bij: Senior City, Leiehome en WZC Tempelhof.
De Gentenaars, en vooral ook oudere inwoners, moeten in hun nabije omgeving kunnen stemmen. Door in te zetten op extra private woonzorgcentra als stemlocatie maken we daar verder werk van. Isabelle Heyndrickx, schepen van Burgerzaken
De stembiljetten worden geteld in 90 telbureaus. In juni worden de stembureaus nog toegewezen aan een telbureau via loting. Bij de verkiezingen van 13 oktober wordt tot slot voor het eerst gewerkt met geografische clusters, waardoor stemresultaten per deelgebied kunnen worden bekendgemaakt.
Publieke verkiezingsborden
In Gent mogen politieke partijen hun affiches en aanplakbiljetten op het openbaar domein enkel op borden van de stadsdiensten aanplakken. Die borden komen op 58 locaties in het centrum en de deelgemeenten. Vijf locaties zijn nieuw. De borden blijven staan tussen beide verkiezingen.
Bij opgravingen op de site van Design Museum Gent zijn in januari sporen van een houten huis uit de twaalfde eeuw ontdekt. Deze week voert de Stad samen met de Nederlandse specialiste Silke Lange extra onderzoek uit. Daaruit blijkt nu al dat een aantal balken uit het huis afkomstig zijn van houten schepen. 3D-scans moeten helpen om het huis virtueel herop te bouwen.
In De Zwarte Doos voert de Stad Gent samen met de Nederlandse specialiste Silke Lange deze week extra onderzoek uit op de houten balken. Uit de eerste bevindingen blijkt dat die afkomstig zijn van houten schepen. Op het hout komt 'breeuwsel' voor, een mengeling van mos om een schip waterdicht te helpen maken. Sommige planken lopen ook uit op een punt, vermoedelijk afkomstig van de boeg van een schip.
De houten onderdelen van het huis zijn bijna zeker gerecupereerd materiaal. Het gaat om verschillende houtsoorten, onder meer naaldhout gecombineerd met eik. Dat is uitzonderlijk voor de twaalfde eeuw, want naaldhout werd doorgaans pas vanaf de veertiende eeuw gebruikt en komt hier van nature niet voor. Er zijn geen merktekens op het hout, wat wil zeggen dat de bewoners het huis ter plekke gebouwd hebben met de materialen die ze toen ter beschikking hadden.
De houten balken zijn opvallend goed bewaard. Ze krijgen deze week allemaal een 3D-scan om dan later het huis, of op zijn minst de fundering, te reconstrueren. Er werden ook enkele stalen genomen om met een jaarringanalyse de leeftijd van het hout tot op het seizoen te kunnen bepalen.
Gent heeft een lange en rijke geschiedenis en we mogen dus vermoeden dat er nog heel wat te ontdekken valt. Maar toch blijven dergelijke archeologische vondsten verrassen en tot de verbeelding spreken. Met de huidige technieken kunnen we de puzzelstukken van het Gentse verleden steeds beter reconstrueren. Ik vind dat bijzonder boeiend.Filip Watteeuw, schepen van Stadsarcheologie
Uitgebreid rapport volgt later
De studie van het hout is slechts een deeltje van het onderzoek. Alle sporen (kuilen, lagen, …) en structuren (muren, beerputten, …) worden beschreven. Er werden ook grondstalen en ander archeologisch materiaal verzameld, zoals aardewerk, dierlijk bot en natuursteen. Ook die worden bestudeerd om te kijken wat ze kunnen bijdragen aan het verhaal van de site en de stad. Een uitgebreid rapport volgt later.
Het programma van het Velo-festival is bekend. Van een fietstocht in het spoor van de eerste Ronde tot expo’s, tattoos, graffiti en herstelworkshops, in juni is het in Gent al fiets wat de klok slaat. Hoogtepunt wordt de Bike Parade, met duizenden fietsers van overal ter wereld.
In 't Kuipke en de Floraliënhal vindt van 18 tot 21 juni het internationale fietscongres Velo-city plaats. Er worden meer dan 1.400 afgevaardigden uit meer dan 60 landen verwacht. Maar ook voor de Gentenaars valt er in juni heel wat te beleven. Tijdens het Velo-festival, van zaterdag 1 juni tot en met zondag 23 juni, staat de hele stad in het teken van de fiets met meer dan twintig activiteiten op verschillende locaties.
Hoogtepunt wordt de Bike Parade op woensdag 19 juni, een feestelijke fietstocht door Gent met fietsers van overal ter wereld, want ook veel deelnemers van het congres sluiten aan. De route is 10 kilometer lang en start om 19 uur aan 't Kuipke om na een rondrit om 20 uur te eindigen aan de Vrijdagmarkt. Onderweg is er animatie, op het eind is er een après-fietsfeestje. Inschrijven is niet nodig, gewoon meedoen is de boodschap.
Velo-city brengt de hele wereld naar Gent. En het Velo-festival wordt een fietsfeest waar Gentenaars terecht trots op mogen zijn én zelf van kunnen genieten. Ik kijk vooral uit naar de Bike Parade waar fietsers uit het buitenland samen met Gentenaars genieten van de stad, en van de fiets natuurlijk.Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit
Verder staan er fietsherstelworkshops en fietsexpo's op het programma. Er komt fietsgraffiti aan de Kleindokkaai en 123-piano gaat de hort op met een piano op wielen. Er is een fietstocht van 200 kilometer in het spoor van de allereerste Ronde en in de scholen is er een fietsapplaus-actie. Je kan een fietstattoo laten zetten, je droomfiets testen of je fiets laten wassen met een mocktail in de hand. Het volledige programma vind je op www.velofestival.be.
Het Gentse mobiliteitsrapport 2023 is afgerond. Daarin staat niet alleen wat de Stad Gent het afgelopen jaar ondernomen heeft, maar ook wat de nieuwste tendensen op het vlak van mobiliteit zijn.
Het Gentse mobiliteitsrapport voor het jaar 2023 telt zo'n 20 pagina's. In het rapport staat onder meer wat de Stad Gent ondernomen heeft op het vlak van mobiliteit. Zo behoren de Ajuinlei en de Jakobijnenstraat sinds vorig jaar tot het autovrij gebied, kreeg de eerste school vaste draaibomen om de schoolstraat makkelijker af te sluiten en kwamen er heel wat extra fietsparkeerplaatsen.
Het rapport toont ook tendensen. Zo kende het gebruik van deelfietsen afgelopen jaar een explosieve groei met in totaal 653.819 ritten, een stijging van 170 procent tegenover 2022. Vorig jaar kwamen er ook heel wat zones 30 bij. Op dit moment valt 67 procent van alle stadswegen binnen een zone 30. Tot slot groeit ook het aantal gebruikers van de nieuwe parkings. Parking Ledeberg kreeg in 2022 in totaal 32.377 bestuurders over de vloer, vorig jaar waren dat er al 102.840. In Parking Het Getouw steeg het aantal inritten van 3.871 naar 18.619.
Ik kijk voor 2024 vooral uit naar de invoering van de wijkmobiliteitsplannen, de realisatie van de fiets- en wandelbrug over de Watersportbaan en het internationaal fietscongres Velo-city natuurlijk!